5 dôvodov, prečo Yahoo padlo

  • Po niekdajšom velikánovi internetu dnes už ani pes neštekne.
1119-marissa-mayer_1200x675-1200x675
  • Po niekdajšom velikánovi internetu dnes už ani pes neštekne.

Yahoo nedávno oznámilo, že predá svoje hlavné aktíva Verizonu len za 4,8 miliardy dolárov. To je len o niečo viac ako Verizon zaplatil za AOL – ďalšieho padlého velikána. Trhová kapitalizácia Yahoo dosiahla v roku 2000 hodnotu 125 miliárd dolárov. Počas nasledujúcich 16 rokov neustále klesala – predovšetkým z dôvodu nečinnosti a premárnených príležitostí. Yahoo počas svojho vzostupu a pádu spravilo niekoľko strategických omylov, toto sú niektoré z nich:

MAIN-MAIN-Yahoo-logo-and-a-Verizon-sign

foto: mirror.co.uk

Yahoo si pomýlilo pojmy “byť na správnom mieste v správny čas” a “byť šikovný”

Ak by Yahoo vzniklo o rok alebo dva neskôr, pravdepodobne by oň nik ani nezakopol. Ich postup k dominancii vo veľkej časti ťažil z toho, čo spoluzakladateľ Y-Combinator, Paul Graham nazval “de facto Ponziho schémou”:

“Investori boli nadšení Internetom. Jedným z dôvodov, prečo boli nadšení, bol rast tržieb Yahoo. Tak investovali do nových internetových startupov. Startupy potom použili peniaze na nákup reklamy na Yahoo, aby získali návštevnosť. To spôsobilo ešte väčší rast tržieb Yahoo a ďalej presvedčilo investorov, že do internetu sa oplatí investovať.”

Kvôli rastúcim výnosom bolo vedenie Yahoo presvedčené, že boli šikovní, ale v skutočnosti mali jednoducho šťastie.

FF_126_yahoo2_f-new-1200x630-e1448251406133

foto: wired.com

Nikdy sa neobťažovali vybudovať si silnú inžiniersku kultúru, ako spravili Facebook a Google. Koniec koncov, prečo by malo Yahoo investovať do svojich technológii, keď mohli len najať viac predajcov na predaj bannerovej reklamy?

Počiatočný úspech dodal Yahoo nadutosť, ktorú potrebovali na začatie získavania ďalších firiem, o ktorých si mysleli že by ich mohli riadiť lepšie, než by to tie spoločnosti dokázali samé. Yahoo kúpilo napríklad Geocities za 3,6 miliardy dolárov, Tumblr za 1,1 miliardy a Broadcast.com za 5,7 miliardy.

Broadcast.com a Tumblr sú široko považované za dve z najhorších akvizícií všetkých čias, a boli z veľkej časti odpísané ako straty. Za menej ako 10 rokov sa z Geocities, tretej najnavštevovanejšej internetovej stránky na svete stala mŕtvola, funkčná už len v Japonsku.

sdf&dsf&

foto: socialmediadelivered.com

Zabudli na to, čo ich dostalo hore

Rozptyľované všetkými akvizíciami, vedenie Yahoo zabudlo na svoje kľúčové produkty. A tak Yahoo Mail prehral v boji s Gmail. Quora prekonala Yahoo Answers a Flickr upadol do zabudnutia kvôli Instagramu. Ale najviac ponižujúcu prehru utrpel Yahoo Search, ktorý prehral súboj s Google Search.

Vo všetkých týchto službách si Yahoo viac rokov držalo vedenie s miliónmi aktívnych užívateľov. Mali finančné prostriedky. Mali návštevnosť. Mohli experimentovať a zlepšiť tieto služby. Ale nedokázali prevziať iniciatívu. Namiesto toho si rozbili hubu na každom kroku.

3040702-poster-p-1-yahoo-steals-search-share-from-google-following-deal-with-mozilla

foto: fastcompany.com

Yahoo zabilo svoju zlatú hus, keď stále znášala vajíčka.

V roku 2005 urobil spoluzakladateľ Yahoo, Jerry Yang jednu z najmúdrejších investícií v histórii – za miliardu dolárov kúpil 40% čínskej e-commerce stránky Alibaba. Dnes má Alibaba hodnotu viac ako 200 miliárd a stále rastie. To znamená, že podiel Yahoo v Alibaba musí mať hodnotu 80 miliárd dolárov!

Ale kdeže. V roku 2012 sa Yahoo rozhodlo odpredať významnú časť svojho podielu v Alibaba. A v roku 2014 z neho predali ešte viac. Mysleli si, že to je múdry ťah, pretože z týchto predajov vyťažili niekoľko miliárd dolárov.

V súčasnej dobe Yahoo vlastní len 15% Alibaby, ale toto aktívum samo o sebe stojí 30 miliárd dolárov – šesťkrát toľko, ako všetky kľúčové podniky Yahoo. A môžu sa biť po hlavách, ako sa pripravili o ďalších 50 miliárd.

BN-LN810_29EOH_M_20151203060605

foto: wsj.com

Yahoo chcelo riaditeľov, ktorí boli profesionálni profesionáli

Môžeš si myslieť, že Marissa Mayerová bola zlá CEO. Ona koniec koncov predsedala katastrofálnej akvizícii Tumblr v roku 2013 a predaji podielov v Alibabe v roku 2014. A zrovna nespomalila zostup Yahoo.

Ale Mayerová vyzerá ako obchodný génius v porovnaní s manažérmi, ktorí jej predchádzali. Namiesto presadzovania vedenia zvnútra, sa Yahoo rozhodlo najať si niekoho z okruhu “profesionálnych CEO”. A ich výber rozhodne nebol správny.

1119-marissa-mayer_1200x675-1200x675

foto: forbes.com

Scott Thompson odštartoval jeho pôsobenie vo funkcii CEO prepustením 2000 ľudí. Potom predal veľkú časť podielu v Alibabe (ktorá by dnes mala hodnotu desiatok miliárd dolárov). Bol tak ustarostený tým, aby vyzeral kvalifikovaný na vedenie tech spoločnosti, že klamal o svojom vysokoškolskom vzdelaní v odbore počítačových vied.

Yahoo spočiatku spochybňovalo toto obvinenie. Ale potom univerzita, ktorú navštevoval verejne potvrdila, že v čase keď na nej študoval ani nemali odbor počítačové vedy. Nasledovalo verejné fiasko a Thompson v Yahoo skončil. Pracoval tam len 130 dní. Ale za ten čas si vyslúžil 7,3 milióna dolárov.

scott-thompson-050111

foto: news18.com

A to bol ešte slabý odvar oproti Terrymu Semelovi, ktorý je považovaný za jedného z najhorších CEO všetkých čias. Semelovi sa nepodarilo získať Google, keď na Yahoo dostalo druhú príležitosť na jeho získanie. Pokračoval tým, že nespravil nič pre zastavenie Googlu, ktorý stále ničil Yahoo, kedysi dominantný vyhľadávač.

Semel tiež pobabral akvizície Facebooku a DoubleClicku (technológie, ktorá sa stala stredobodom reklamnej ríše Google).

A po všetkých tých prechmatoch Semel zmrvil aj svoju príležitosť na vykúpenie, keď odmietol ponuku Microsoftu o kúpe Yahoo za 40 miliárd. Posledným klincom do rakvy tohto tragikomického príbehu je, že za 7 rokov, počas ktorých Semel viedol spoločnosť strmhlav k zemi, získal pol miliardy dolárov.

sun-valley-ap-5

foto: businessinsider.com

Vlastné predpoklady im zaslepili cestu k novým príležitostiam

Larry Page a Sergey Brin sa v roku 1998 snažili predať Google Yahoo. Chceli len milión dolárov. Yahoo ich odmietlo, pretože chceli, aby ich používatelia trávili viac času na Yahoo adresároch, kde by boli vystavení bannerovej reklame. Lepšie vyhľadávanie ako ponúkal Google ponúkal by ľudí rýchlo odviedlo od Yahoo.

Nenapadlo im že to, čo bolo najlepšie pre používateľov môže byť v konečnom dôsledku najlepšie pre spoločnosť. Alebo že by Google mohol použiť túto technológiu na prevalcovanie Yahoo? Pche, taká kravina.

Samozrejme, že všetci vieme, ako tento príbeh končí. Google má hodnotu 500 miliárd dolárov a okresané Yahoo bolo predané energetickej spoločnosti za stotinu tejto sumy.

140713-yahoo-headquarters-1028a_ed75245e8c79d3a15a68deda02dfd345

foto: 15minutenews.com

zdroj: medium.com, zdroj titulnej fotografie: valleywag.gawker.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK