„Výplatu som si neposlala 3 roky. Úspech iného v biznise mnohí na Slovensku vnímajú ako vlastné ohrozenie“
- Suvenir je kultúrno-dizajnérska platforma, ktorá vznikla z osobnej vízie
- Za 10 rokov prešla cestu od grantov cez gastronómiu až po vlastnú galériu v centre Bratislavy
- Suvenir je kultúrno-dizajnérska platforma, ktorá vznikla z osobnej vízie
- Za 10 rokov prešla cestu od grantov cez gastronómiu až po vlastnú galériu v centre Bratislavy
Projekt Suvenir vznikol v roku 2015 ako spolupráca s módnou dizajnérkou Lenkou Sršňovou. Po dvoch rokoch sa vedenia ujala Mgr. Art. Nina A. Šošková ArtD., ktorá odvtedy vedie celý koncept samostatne. Jeho hlavným zámerom je prepojenie kultúrneho dedičstva slovenských regiónov so súčasným dizajnom a umeleckou reflexiou.
„Už od úplného začiatku projektu bolo naším cieľom reflektovať slovenské regióny a pretaviť ich kultúrne a vizuálne hodnoty do umeleckých kúskov v spolupráci s umelcami a dizajnérmi, ako aj uskutočňovať tematické workshopy a suveníry,“ hovorí zakladateľka. Inšpiráciou pre ňu boli miestne kultúrne centrá, tradičné remeslá, špecifická architektúra i lokálna estetika rôznych oblastí Slovenska.
Každoročne do projektu prizýva nových tvorcov, pričom každý rok vznikajú originálne kúsky inšpirované iným regiónom krajiny. Hoci ide o diela s koreňmi v tradícii, podané sú súčasným vizuálnym jazykom. Počas rokov sa projekt vyvíjal – názov Vytvorené na Slovensku pretransformovala na jednoduchšie a výstižnejšie označenie Suvenir, ktoré dnes funguje pod značkou suvenir_contemporary art&craft.
V roku 2022 sa jej spolu s manželom Richardom podarilo otvoriť kamenný priestor so súčasným dizajnom a kaviarenskou časťou v centre Bratislavy. Postupne sa miesto pretransformovalo na plnohodnotnú výstavnú platformu a v roku 2024 v rámci tohto priestoru vznikla suvenir gallery – galéria zameraná na súčasné umenie a dizajn, kde sa prezentuje tvorba prizvaných umelcov a dizajnérov.
Predtým, ako sa naplno vrhla na budovanie vlastného projektu, pracovala Nina Šošková päť rokov v marketingovo-eventovom oddelení korporátu v Bratislave. V umeleckej oblasti získavala skúsenosti v produkcii Kunsthalle Bratislava, kde zároveň viedla cyklus diskusií na tému umenie pre verejný priestor.
Ešte predtým pracovala na projekte SPOTs v rámci EHMK Košice 2013, ktorý menil bývalé výmenníky tepla na komunitné centrá. Vzdelanie ukončila v treťom stupni štúdia (ArtD.) v odbore sochárstvo a konceptuálna tvorba.
„Tento rok, čo ma veľmi teší, projekt Suvenir oslavuje 10. výročie kontinuálneho fungovania a ja mám radosť z toho, že sa nám ho darí neustále držať, posúvať a rozvíjať – v duchu spoluprác, kreativity a úcty k lokálnym hodnotám.“
Každé dielo má príbeh, ale nie každé má šancu
Založiť platformu, ktorá prepája dizajn, umenie, edukáciu aj komunitu, nebola jednoduchá úloha. „Prvou a možno najväčšou výzvou bolo vôbec založiť túto platformu, ktorá funguje už desať rokov, a vybudovať ju prakticky od podlahy,“ hovorí Nina Šošková.
Suvenir podľa nej nikdy nebol len obchod s dizajnom. Od začiatku mal ambíciu byť živým organizmom, ktorý spája umeleckú tvorbu so zmysluplnou komunikáciou a objavovaním hodnôt. „Od začiatku sme chceli, aby nešlo len o bežný produkt, ale o zmysluplný príbeh, ktorý komunikuje s divákom, so zákazníkom aj s konečným používateľom na viacerých úrovniach.“
Každoročne organizuje malé rezidenčné pobyty v galériách a kultúrnych centrách naprieč Slovenskom, počas ktorých spolu s dizajnérmi vytvára návrhy suvenírov inšpirované konkrétnym miestom. Tieto návrhy sa následne prezentujú formou výstav v daných lokalitách a až následne prechádzajú rozhodovaním, či sa majú uviesť do výroby a predaja. „Nie každý návrh je totiž produkčne realizovateľný alebo predajný.“
Za desať rokov navštívili napríklad Galériu Ľudovíta Fullu v Ružomberku, Galériu M. A. Bazovského v Trenčíne, Oravskú galériu v Dolnom Kubíne, Galériu umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi či Považskú galériu umenia v Žiline. V každej lokalite sa podľa nej odohralo niečo výnimočné a zanechalo stopu v podobe rukopisu v projekte. Medzi osobné srdcovky radí aj takmer rodné Čičmany.
Z Propellera na Medenú
Ďalšou veľkou výzvou bolo nájsť priestor, kde by sa celý koncept mohol naplno rozvinúť – miesto, ktoré by slúžilo ako showroom, galéria aj kaviareň. Tak vznikol prvý kamenný priestor v budove Propelleru na bratislavskom nábreží Dunaja. „Chceli sme, aby bol prístupný miestnym, návštevníkom, ako aj turistom, a aby v ňom mohli zažiť celú našu filozofiu naživo.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Otvorenie v roku 2020 prišlo spolu s prvou vlnou pandemických neistôt, ale aj s narodením ich druhej dcéry Milice. V Propelleri pôsobili takmer dva roky, no zmluva na prenájom nebola predĺžená a nové výberové konanie vyhral reťazec potravín. „Súťaž vyhrali potraviny Delia. Po takmer polroku bola súťaž pre pochybenia zrušená a vypísaná ešte raz.“
Nasledovalo niekoľkomesačné hľadanie nového priestoru, ktorý by spĺňal ich potreby aj finančné možnosti. Nakoniec zakotvili na Medenej ulici č. 19.
„Moja mladšia dcérka mala len tri roky. Bola to pre mňa obrovská výzva sa do toho pustiť odznova a rozbiehať niečo, čo nám trvalo takmer dva roky na pôvodnom mieste.“
Nový začiatok znamenal sériu intenzívnych úloh – komunikáciu s úradmi, výber personálu, nastavovanie marketingu, ale aj každodenný operatívny chod podniku. „Podnikanie v oblasti umenia, ale aj v gastre nás naučilo flexibilite a odvahe skúšať nové veci.“
Z hľadiska dlhodobého fungovania sa ukázalo, že najťažšou disciplínou je komunikácia. „Jednou z najväčších výziev je komunikácia s ľuďmi. Snažím sa robiť veci tak, aby boli spokojné vždy obe strany: zákazníci aj my. No nie vždy to vychádza.“ Budovanie dôvery, pestovanie kvalitných vzťahov a udržiavanie autentickosti si vyžadujú vysokú dávku energie. Aj napriek tomu však nepoľavujú. „Je to aj to, čo nás poháňa ďalej.“
Kde sa stretáva dizajn, suvenír a koláč
Jedinečnosť konceptu Suvenir spočíva v kombinácii umeleckého priestoru so zážitkovou gastronómiou. „Náš kamenný priestor má od roku 2020 ambíciu prepájať lokálny dizajn a umenie s kaviarenskou kultúrou. Práve touto kombináciou si podľa nás stále zachovávame svoju jedinečnosť.“
Zákazník má možnosť spoznať Slovensko iným spôsobom – cez dizajn, remeslo, príbeh a zároveň chuť. „Naším cieľom je ponúkať klientovi komplexný zážitok – predstaviť mu našu krajinu prostredníctvom reprezentatívnych suvenírov a zároveň mu ponúknuť to najkvalitnejšie, čo doma máme.“

Návštevník si tak môže kúpiť grafiku, keramiku či dizajnový objekt, a popritom si dať kávu od slovenského pražiara, limonádu z lokálnych ingrediencií alebo víno od malého vinára. „Súčasťou pohostenia je aj dobrý koláč, môj najobľúbenejší je Bratislavský rožtek.“
Podnik zároveň podporuje domácich výrobcov a malých producentov. „Neustále sa snažím spolupracovať s drobnými podnikateľmi – nielen pri výrobe umeleckých diel, ale aj pri tvorbe ponuky. Oslovujem lokálne firmy a malovýrobcov z oblasti umenia aj gastronómie, čím spoločne vytvárame hodnotu, ktorá má zmysel.“
Investície, ktoré nemajú garanciu návratnosti
Za rozbehom Suveniru nie sú len roky práce, ale aj značné finančné prostriedky. Prvý kamenný priestor si vyžiadal investíciu viac ako 25 000 eur. Podmienkou prenájmu od Starého Mesta Bratislava bolo, aby súčasťou prevádzky bola aj kaviareň. „Keďže sme s týmto segmentom nemali takmer žiadne skúsenosti, bolo potrebné zainvestovať do vybavenia a rovnako aj personálu,“ hovorí Nina Šošková.
Hoci do rozbehu vložili množstvo energie a času, situácia ich prinútila tento priestor opustiť. Nasledovalo hľadanie novej lokality a nový začiatok na Medenej 19, tentokrát v súkromných priestoroch. Ani to sa však nezaobišlo bez ďalších investícií – bolo potrebné zrealizovať rekonštrukciu, prispôsobiť interiér vrátane inštalácie klimatizácie a zabezpečiť nový mobiliár. Celkové náklady, vrátane kaucie, presiahli 20 000 eur.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„Veľa vďačíme aj projektu Donio.sk a blízkym ľuďom, kamarátom za pomoc a podporu,“ hovorí s vďačnosťou. Návratnosť týchto investícií je však podľa nej zatiaľ v nedohľadne. „O to viac si vážime každého štamgasta, ale aj nového návštevníka, ktorý si k nám nájde cestu a objaví u nás nielen kvalitný dizajn, ale aj lokálnu kávu, koláčiky či vína od malých vinárov.“
Inflácia ako katalyzátor vynaliezavosti
Rast cien a inflačný tlak zasiahli segmenty dizajnu aj gastronómie. Nina Šošková priznáva, že musela hľadať kreatívne a niekedy aj neštandardné riešenia, aby podnik prežil. Jedným z najzásadnejších krokov bolo založenie druhej firmy, vďaka ktorej mohla legálne optimalizovať daňové zaťaženie pri výrobe dizajnových suvenírov. „Inak by ich cena s 23 % DPH bola na trhu prakticky nepredajná a tvorba by sa stala neudržateľnou.“
Popri daňovej optimalizácii sa aktívne uchádza o granty. Tie slúžia najmä na podporu tvorby, prezentácie a kultúrnych aktivít v rámci suvenir_gallery. Tento priestor plní niekoľko funkcií naraz – je výstavnou sieňou, obchodom aj komunitným centrom.
„Organizujeme tu tvorivé dielne, prednášky, cykly prezentácií či komentované prehliadky. Tieto aktivity nám pomáhajú neustále rozširovať publikum a získavať podporovateľov – čo je pre mňa veľmi cenné a som za to úprimne vďačná.“
Silné väzby má aj s komunitou na Medenej ulici. Miestni susedia a predajcovia sa spájajú pri spoločných podujatiach, čím vytvárajú živý lokálny ekosystém. Dôležitým pilierom stratégie je budovanie spoluprác s lokálnymi firmami, ktoré môžu Suvenir podporiť nielen materiálne, ale aj formou partnerstva.
„Oslovujem ich okrem spolupráce aj ohľadom malého sponzoringu – či už ide o spolufinancovanie výroby suvenírov, zabezpečenie grafických podkladov k podujatiam, alebo podporu výstav a vernisáží.“
Takéto formy spolupráce vníma ako obojstranne výhodné. Podporujú kultúrnu infraštruktúru, budujú komunitu a zároveň umožňujú udržať nažive tvorivý priestor, ktorý nemá za cieľ generovať rýchly zisk. Rezidencie a umelecké výstavy sa jej darí realizovať vďaka Ministerstvu kultúry SR, Fondu na podporu umenia, Nadácii Tatra banky a ďalším podporovateľom.
„Za veľa vďačím aj blízkym priateľom a odborníkom v oblasti umenia a kultúry, ktorí mi nezištne pomáhajú.“
Bestseller je aj keramický Spišský párok
Pri otázke na najpredávanejšie produkty sa Nina Šošková úprimne pousmeje. „Ťažko vybrať – asi všetky!“ Každý výrobok v sortimente je podľa nej výnimočný práve tým, že ho osobne sprevádza od nápadu až po finálnu podobu. Sleduje celý kreatívny proces, konzultuje ho s dizajnérmi a spoločne formujú jeho finálny príbeh.
Najväčšie potešenie jej prinášajú spolupráce, kde cíti vzájomný rešpekt, inšpiráciu a energiu. „Najviac milujem spolupráce, pri ktorých cítiť flow a úprimný vzťah dizajnéra k jeho tvorbe, remeslu, ale aj miestu, ktoré ho inšpirovalo.“
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Medzi srdcovky patrí napríklad váza VLNA / WAVE od dizajnérky Silvie Sukopovej, inšpirovaná Dunajom – dominantnou riekou, ktorá formuje Bratislavu. Rovnako rada má aj pohár inšpirovaný riekou Turiec od dizajnéra Patrika Illa alebo sériu grafík Divoká Bratislava od umeleckého dua Ové Pictures. A potom je tu ešte jeden špeciálny kúsok – keramické Spišské párky. „Je to vtipná a láskyplná pocta regiónu Spiš v spolupráci s Modranska.sk.“
Tvorba bez výplaty, ale s hlavou plnou nápadov
Pracovný čas v jej prípade nemá pevne ohraničené hranice. „Pravdupovediac, moja hlava ide takmer neustále – pracujem z domu, z kamenného priestoru, často aj na cestách.“ Práca sa prelína s tvorbou, organizáciou, nápadmi aj operatívou. Udržať chod priestoru, zároveň rozvíjať nové spolupráce a nestratiť pri tom vlastnú kreativitu, je výzvou, ktorú zvláda vďaka podpore najbližších.
„Veľa z toho by som nedokázala bez podpory mojej rodiny, najmä manžela. Vďaka nemu sa môžem tejto práci venovať naplno. Pomáha mi s produkciou a podporuje ma v tom, čo robím.“ Rovnakú vďaku vyslovuje aj blízkym priateľom, ktorí pomohli v náročných chvíľach. „Veď oni vedia, ktorí to sú, čo mi pomohli, keď som musela obchod presťahovať do pivnice, nesmierne si vážime ich pomoc a podporu.“
Najsilnejším zrkadlom sú pre ňu jej dve dcéry. Sledujú ju pri práci, kreslia si spolu, nasávajú atmosféru a témy, ktorými sa Suvenir zaoberá. „Často sú mojimi najlepšími kritičkami, ale aj zdrojom obrovskej inšpirácie a energie. Dávajú mi nadhľad – vďaka nim si uvedomujem, kedy niečo prežívam možno zbytočne intenzívne.“
Keď si výplatu neposielate tri roky
Podnikanie v kultúre a gastre nie je len o tvorbe, ale aj o tvrdých ekonomických parametroch. Nina Šošková priznáva, že podnik zatiaľ nedosahuje rentabilitu. „Ideálne sú tržby 500 eur denne, aby som si aj ja mohla poslať výplatu, ktorú som už nevidela vyše 3 rokov.“
Z projektu nežije ani ona, ani jej manžel. Hlavným cieľom dnes nie je vlastný príjem, ale udržať základný chod – najmä zaplatiť brigádnikov, ktorí dokážu zastrešiť prevádzku v čase, keď sa musia venovať deťom alebo iným pracovným povinnostiam. „Ale Suvenir nás zatiaľ neživí a myslím, že ešte dlho živiť nebude.“
Aj napriek finančnému tlaku verí, že ich investície sa časom začnú pomaly vracať. „Nehovorím o tých investíciách, ktoré sme doň vložili, a čakáme, že sa budú pomaly každým dňom vracať. Ale keďže som pozitívny človek a robím to predovšetkým srdcom, verím v lepšiu budúcnosť.“
Inšpirácia namiesto závisti
Ako najväčší zlozvyk medzi slovenskými podnikateľmi vníma neschopnosť inšpirovať sa úspechom druhých. Namiesto konštruktívneho postoja často prevláda rivalita alebo pocit osobného zlyhania.
„Mnohí podnikatelia namiesto toho, aby sa inšpirovali úspechom iných, ho berú ako ohrozenie alebo osobné zlyhanie. Namiesto otázky – Čo môžem urobiť lepšie? – sa pýtajú – Prečo on a nie ja?“

Práve takýto postoj podľa nej brzdí rozvoj celého prostredia. Alternatívou je podľa nej dlhodobý prístup, založený na komunitnom myslení a dôvere.
„To, že sa nesnažíte nikoho ‚poraziť‘, ale radšej budovať niečo dlhodobo udržateľné a hodnotné, je prístup, ktorý má oveľa hlbší dopad. Komunita vytvára lojalitu, dôveru a dlhodobé vzťahy – a to je v podnikaní omnoho cennejšie ako krátkodobý výstrelok.“
Najťažšie je udržať si tempo, ľudskosť a kvalitu
V kontexte neustále sa meniacich podmienok podnikania považuje za najnáročnejšie práve nutnosť permanentnej adaptácie. „Najnáročnejšie na podnikaní je neustála potreba investovať obrovské množstvo energie a času, často aj na úkor osobného života.“
Komunikácia s ľuďmi, ktorá je kľúčová pre budovanie dôvery, dokáže byť vyčerpávajúca. A hoci z vonkajšieho pohľadu môže byť kultúrno-dizajnérska platforma vnímaná ako kreatívny projekt, jej vnútorné fungovanie si vyžaduje presnosť, schopnosť rýchleho rozhodovania a silnú víziu. „Okrem toho je nevyhnutná kreativita, aby podnikateľ dokázal zaujať svoju cieľovú komunitu a odlíšil sa od konkurencie.“
Transparentný model ako záväzok voči tvorcom
V otázke cenotvorby je Suvenir od začiatku postavený na transparentnom a etickom modeli. „Naším cieľom je predovšetkým podporovať lokálnych umelcov a dizajnérov, preto im z každého predaného produktu vyplácame polovicu.“ Zvyšná polovica pokrýva fixné náklady – výrobu, predaj, nájom, marketing, účtovníctvo a mzdy.
Tento model podľa nej zatiaľ funguje, no stále hľadajú spôsoby, ako ho zefektívniť. V oblasti gastronómie úzko spolupracujú s lokálnymi dodávateľmi, s ktorými otvorene diskutujú aj o cenách. „Uprednostňujeme kvalitu a lokálny pôvod, čo sa niekedy odráža vo vyšších cenách, no veríme, že zákazník ocení čerstvosť a udržateľnosť.“
Robte to srdcom, ale vedome
Keď má dať radu niekomu, kto zvažuje vlastné podnikanie, zameriava sa najmä na tri veci: silnú identitu, zmysluplnú spoluprácu a príbeh.
„Spojte jedinečný vizuálny štýl s autentickým gastronomickým zážitkom – silná identita priláka správnych zákazníkov.“ Podľa nej sa oplatí budovať komunitu cez lokálnych umelcov a dizajnérov, investovať do dobrého storytellingu a nezabúdať na detail.
„Značka, ktorá rozpráva príbeh, si získava vernosť. Sledujte trendy, ale nebojte sa ich ohýbať podľa vlastnej vízie – výnimočnosť je kľúčová. Nezabúdajte na detail – dizajn priestoru, obalu či servírovania má obrovský vplyv na zážitok zákazníka. A robte veci predovšetkým srdcom!“
Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy