44 % v mínuse za rok: Tieto autá stratili desiatky tisíc eur na hodnote ešte pred prvou STK
- Aj keď elektrické autá naberajú na popularite, skrývajú jedno veľké riziko
- Najmä tých, ktorí do nich investujú tisíce, to môže nepríjemne zaskočiť
- Aj keď elektrické autá naberajú na popularite, skrývajú jedno veľké riziko
- Najmä tých, ktorí do nich investujú tisíce, to môže nepríjemne zaskočiť
Hovorí sa, že budúcnosť patrí elektromobilom. A v mnohom je to pravda – automobilky napredujú v technológiách, ktoré prinášajú dlhší dojazd, výkon a inovatívne funkcie.
Aj keď sa predaje elektrických áut na Slovensku i v celej Európe zvyšujú, tempo prechodu na elektromobilitu nie je také rýchle, ako sa kedysi predpokladalo. A ešte väčší problém môže predstavovať strata hodnoty týchto vozidiel.
Pokles ceny je v niektorých prípadoch až o desiatky tisíc. Možno ťa prekvapí, že viaceré elektromobily – a najmä tie drahšie – strácajú na hodnote oveľa rýchlejšie ako bežné spaľováky. V niektorých prípadoch ide o pokles ceny o viac ako 40 % už počas prvých 12 mesiacov, informuje portál Autoviny.sk.
Modely, ktoré strácajú hodnotu najviac
„Výpadky v produkcii nových áut majú priamy vplyv na trh ojazdených vozidiel. Momentálne je veľký nedostatok áut vyrobených v rokoch 2021 a 2022 a táto situácia pretrvá aj v blízkej budúcnosti. Zákazníci budú mať v kategórii troj- až štvorročných vozidiel obmedzené možnosti,“ uviedol Matas Buzelis, expert na automobilový trh zo spoločnosti carVertical.
Povedzme si to na rovinu – nie každý kupuje auto za hotovosť. Pri drahších modeloch je bežný lízing. A práve tu sa ukazuje slabina elektromobilov – ak auto takto dramaticky stratí hodnotu, niekto túto stratu zaplatiť musí.

Pozrime sa na konkrétne modely, o ktorých písal nemecký magazín Focus:
- Porsche Taycan z júla 2024, takmer bez výbavy a s nájazdom len 12 000 km, sa dnes predáva za 86 000 eur. Pôvodná cena? Vyše 120-tisíc. Pokles o viac ako 30 %.
- Taycan 4S Cross Turismo – tento model klesol z pôvodných 160 000 eur na menej než 100 000. To je pokles o 40 % – pri takmer úplne novom aute.
- BMW i7 xDrive M70 – mal štartovaciu cenu 203 000 eur. Po najazdení len 9 000 km sa predáva za necelých 120 000 eur. Opäť viac ako 40 % pokles.
- Mercedes EQS 450+ na tom nie je lepšie – auto staré len cca 15 mesiacov s nájazdom okolo 10 000 km kleslo zo 135 000 na 76 000 eur. Predajca na to upozorňuje rovno v inzeráte – otvorene hovorí o 44 % strate hodnoty.
Myslíš si, že sa pokles týka len luxusu? Omyl. Aj „ľudovejšie“ modely elektrických áut majú rovnaký problém. Ide napríklad o Mercedes EQA 300 4MATIC, ktorý mal štartovaciu cenu 55 000 eur. Dnes ho nájdeš aj za 33 000. Dokonca aj malé mestské autá ako Fiat 500e majú za sebou prudký pokles hodnoty.
„Ako EÚ sprísňuje emisné predpisy, hlavní výrobcovia zápasia o prežitie. Kupujúci sa zdráhajú prejsť na elektromobily a rastúca popularita čínskych automobilových značiek predstavuje ďalšiu hrozbu,“ avizuje expert na automobilový trh Matas Buzelis.
Tesla – výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo
V tomto trende existuje výnimka, a tou je Tesla. Model Y z jari 2024 s nájazdom 17 000 km sa v Nemecku predáva za 33 750 eur. Pôvodná cena bola približne 46 000 eur. Hoci ide o pokles, je len niečo pod 30 %, čo je v tomto segmente celkom prijateľné.
Prečo je to tak? Tesla má vlastný predajný model, transparentné ceny a nemusí balansovať medzi spaľovacími a elektrickými verziami áut. Vďaka tomu má lepšiu kontrolu nad tým, ako jej autá strácajú hodnotu.
Z pohľadu bežného vodiča je situácia paradoxne veľmi výhodná. Vieš si kúpiť takmer nové elektroauto s pár tisíc kilometrami za výrazne nižšiu cenu. Ale na druhej strane – niekto na tejto strate prerobí. V Nemecku sa už predajcovia musia spoliehať na vysoké zľavy, aby vozidlá vôbec predali.
Je nespochybniteľné, že elektromobily predstavujú ekologickejšiu a technologicky pokročilejšiu formu dopravy. Avšak fakt, že tieto autá tak rýchlo strácajú hodnotu, môže mnohých potenciálnych kupcov odradiť. Najväčší pokles ceny prichádza už počas prvého roka. A to je niečo, s čím musí počítať každý, kto dnes o kúpe elektroauta uvažuje.
Čítaj viac z kategórie: Auto
Zdroje: Autoviny.sk, archív Startitup, Focus