Úspech patrí tým, ktorí ovládajú 3 piliere rastu. „Firmy sa o teba pobijú v klietke,“ hovorí odborníčka

  • Nie každý musí byť lídrom, aby bol nenahraditeľný
  • Odborníčka prezrádza, čo je základom kariérneho rozvoja
Žena sa teší z úspechu
  • Nie každý musí byť lídrom, aby bol nenahraditeľný
  • Odborníčka prezrádza, čo je základom kariérneho rozvoja
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Úspech nepadá z neba a nemožno ho stavať na šťastí. Podľa Suzy Welch, profesorky na NYU Stern School of Business, rešpektovanej výskumníčky, známej podcasterky a trojnásobnej autorky bestsellerov New York Times, existujú 3 kvalitatívne piliere, ktoré určujú, kto sa dokáže udržať na vrchole a kto zostane len pri krátkodobých víťazstvách.

Základ úspechu bez vypočítavosti

V dobe, keď sa networking často redukuje na výmenu vizitiek alebo kliknutie na LinkedIne, Suzy Welch pripomína, že skutočná hodnota spočíva v priateľstvách budovaných bez očakávaní a vypočítavosti.

Welch opisuje, ako jej blízka priateľka Hollis, vydavateľka knihy Becoming You, bez zaváhania sprostredkovala zmluvu, ktorá by sa inak ťahala cez právnikov celé týždne. „Zobrala by môj rukopis, keby sa jej nepáčil? Samozrejme, že nie, a naše priateľstvo by to nijako neohrozilo. Ale nikdy ste nevideli jednoduchšie a rýchlejšie sprostredkovanú knižnú dohodu. Právnici nemali čo robiť,“ píše Welch na CNBC.

Množstvo a kvalita sociálneho kapitálu preukázateľne posilňuje kariéru a úspech. Štúdie ukazujú, že sociálny kapitál sa čerpá a kumuluje prostredníctvom siete kontaktov, ktoré umožňujú prístup k informáciám, zdrojom a kariérnej podpore, čím sa výrazne zvyšuje šanca na profesionálny rast.

Malé vylepšenia aj veľké vízie

Čo robí nápad dobrým? Predovšetkým originalita. Jeff Bezos si jedného dňa uvedomil, že internet sa neobmedzuje len na predaj kníh. Dokázal v ňom uvidieť infraštruktúru pre akýkoľvek druh obchodu. A tak vytvoril Amazon, spoločnosť, ktorá zásadne predefinovala globálny retail.

Avšak nie každý potrebuje meniť ekonomiku sveta. Hodnota vzniká aj vtedy, ak človek vylepší proces, ktorý šetrí čas a energiu, alebo navrhne drobnú úpravu produktu, vďaka ktorej stúpne jeho efektivita o pár percent. Tieto „malé posuny“ tvoria motor udržateľného rastu.

Štúdia MIT Sloan Management Review zdôrazňuje, že najväčší rozdiel medzi priemernými a úspešnými lídrami spočíva v schopnosti rozoznať, ktoré nápady stoja za investíciu a ktoré treba odložiť. Úspech neprichádza z množstva pokusov, ale zo schopnosti sústrediť sa na tie správne a dotiahnuť ich do konca.

Najviac podceňovaná sila úspechu

Welch vedie kurz pre študentov MBA, v ktorom musia absolvovať 360-stupňovú spätnú väzbu. Zhromažďuje názory kolegov, nadriadených aj podriadených a skladá ich do komplexného obrazu. Pre študentov ide o jednu z najcennejších skúseností, a často aj o bolestivý reality check.

Jedna z jej študentiek, Sarah, si výsledky prezerala so slzami v očiach. „Profesorka Welch, potrebujem, aby ste ma naučili, ako byť líderkou, pretože moje výsledky zo spätnej väzby sú desivé,“ uviedla.

Welch to však videla inak. V správe sa ukázalo, že Sarah síce neexceluje v tradičných vodcovských zručnostiach, ale jej spolupracovníci ju opisovali ako špičkového operátora – niekoho, kto doťahuje projekty do konca a načas.

To nám ilustruje zásadnú pravdu – úspech má mnoho podôb. Nemusí byť každý generálom, dôležité je poznať svoje silné stránky a budovať na nich kariéru. Sarah možno nebola klasický líder, ale jej talent mal cenu zlata. Realita biznisu ukazuje, že firmy zúfalo potrebujú ľudí, ktorí dokážu doručiť výsledok bez ohľadu na chaos či prekážky.

Podstatou úspechu je rozpoznať to, čo je v tebe jedinečné, a rozvíjať to do bodu, keď sa z toho stane tvoja najväčšia konkurenčná výhoda.

Čítaj viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: CNBC, MIT Sloan Management Review, Science Direct

Najnovšie videá

Trendové videá