„Rážovi nominanti dohodili kšeft snov Ficovmu obľúbencovi“, tvrdí Hnutie Slovensko. Žiadajú odvolanie ministra

  • Hnutie Slovensko zvolalo vo štvrtok tlačovú konferenciu
  • Informoval na nej Gábor Grendel
  • ZSSK reaguje
hnutie Slovensko, Igor Dušenka
  • Hnutie Slovensko zvolalo vo štvrtok tlačovú konferenciu
  • Informoval na nej Gábor Grendel
  • ZSSK reaguje
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Hnutie Slovensko zvolalo vo štvrtok (20.11.) tlačovú konferenciu s názvom „Rážovi nominanti v železniciach pár hodín pred vyhadzovom dohodili kšeft snov Ficovmu obľúbencovi. Ráž musí skončiť“.

Startitup tlačovú konferenciu vysiela naživo. 

„Popri opakujúcich sa zrážkach vlakov je ďalším dôvodom na odvolanie ministra Ráža nehorázna zmluva za takmer 100 miliónov eur. Tú podpísalo odchádzajúce vedenie ZSSK v posledný deň vo funkcii. Vtedajší šéf spoločnosti Peter Helexa podpísal takmer 100-miliónovú zmluvu so spoločnosťou Víťazoslava Mórica, ktorý v tomto rezorte zarába už desiatky rokov,“ vyhlásil poslanec Gábor Grendel.

Podľa neho išlo o spoločnosť ŽOS Vrútky a zmluva sa týka dodania vozňov. „Prečo to museli podpísať v posledný deň funkcionári spoločnosti? Na túto otázku si musí dať každý súdny človek sám odpoveď a tú odpoveď by mali hľadať aj orgány činné v trestnom konaní,“ myslí si poslanec.

Startitup sa so žiadosťou o vyjadrenie obrátil na Železničnú spoločnosť Slovensko. „Nejde o sumu 90 miliónov eur. Verejné obstarávanie na nové lôžkové vozne prebehlo v plne otvorenom režime – bolo zverejnené v slovenskom aj európskom vestníku, takže sa doň mohli prihlásiť dodávatelia z celej EÚ. Proces prebehol štandardne: bola predložená ponuka, vyhodnotená podľa zákona a akceptovaná. Po akceptovaní ponuky je aj podľa praxe UVO potrebné zmluvu uzatvoriť. Na základe toho boli 10. novembra podpísané zmluvy,“ uviedlo pre Startitup komunikačné oddelenie ZSSK.

V stanovisku Železničnej spoločnosti Slovensko sa píše, že základná cena za desať vozňov predstavuje 22,5 milióna eur bez DPH a náklady na desaťročný servis sú stanovené na 36,28 milióna eur bez DPH, čo spolu tvorí približne 58,78 milióna eur. Možnosť uplatniť opciu nie je automatická – jej využitie bude závisieť od potrieb spoločnosti a od dostupných finančných prostriedkov. Uzavreté zmluvy zároveň podľa spoločnosti zatiaľ nepredstavujú finančný záväzok, keďže ich platnosť je podmienená zabezpečením financovania.

ZSSK má nové vedenie

Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) 11. 11. odvolal vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a dočasným riadením firmy poveril Ivanu Piňosovú. Ako informovalo Ministerstvo dopravy SR, krok prišiel po železničnom nešťastí pri Pezinku z 9. novembra, pri ktorom sa po zrážke dvoch vlakov zranili desiatky ľudí a 79 cestujúcich skončilo v nemocnici, píše TASR.

Piňosová je podľa Ráža mimoriadne skúsená manažérka. Pôsobila nielen na Slovenskej pošte, ale predtým aj v ZSSK Cargo a na Slovenskej správe ciest, kde získala rozsiahle odborné skúsenosti.

Do predstavenstva pribudli aj ďalší dvaja členovia – Rastislav Glasa a Miroslav Klich –, ktorí pochádzajú priamo zo spoločnosti. Aj oni majú dlhoročnú prax v železničnom sektore. Všetci noví členovia predstavenstva sú do funkcií vymenovaní dočasne, najviac na šesť mesiacov, počas ktorých prebehne riadne výberové konanie.

Šéf štátneho podniky dostal odmenu 42-tisíc eur

Ako sme informovali v októbri, riaditeľ štátneho podniku Letové prevádzkové služby (LPS) Miroslav Boháč mal v lete dostať mimoriadnu odmenu vo výške vyše 42-tisíc eur. Podľa dostupných informácií mu ju mal schváliť minister dopravy Jozef Ráž – práve v čase, keď podnik obstarával nové kalibračné lietadlo za 13,5 milióna eur. Na celú vec upozornila Nadácia Zastavme korupciu, ktorá tvrdí, že cena lietadla bola minimálne dvojnásobne nadhodnotená.

Rezort dopravy však považuje cenu za adekvátnu, keďže zahŕňala aj inštaláciu špeciálnej kalibračnej technológie. „LPS nové lietadlo potrebovalo, keďže to súčasné má už 40 rokov. Nový stroj bude slúžiť nielen na domáce účely, ale aj pri zahraničných tendreoch,“ uviedla pre nadáciu hovorkyňa ministerstva. Informovalo o tom ICJK.  

Podľa pôvodnej zmluvy mohol riaditeľ LPS získať najviac trojnásobok svojho mesačného platu, ktorý je približne 7 000 eur. Situácia sa však zmenila po tom, čo minister Ráž v apríli podpísal dodatok k zmluve. Ten umožňuje vyplatiť odmenu až vo výške desaťnásobku mesačnej mzdy.

Nadácia Zastavme korupciu zistila, že dodatok zároveň odstránil požiadavku predkladať k mimoriadnym odmenám pozitívne stanovisko Dopravného úradu, ktorý štandardne hodnotí bezpečnostné a výkonnostné parametre. Ministerstvo však uvádza, že Boháč si odmenu zaslúžil. „LPS splnila stanovené ciele na sto percent,“ reagoval rezort dopravy.

Podľa Nadácie Zastavme korupciu stojí za pozornosť aj to, že minister Ráž a Miroslav Boháč sa poznajú už z predchádzajúceho pôsobenia vo verejnej správe. Počas tretej vlády Smeru pracovali spolu na ministerstve zdravotníctva – Ráž viedol služobný úrad a Boháč bol šéfom verejného obstarávania. Práve jeho oddelenie malo na starosti aj kontroverzný tender na sanitky za desiatky miliónov eur, na ktorý upozornila whistleblowerka Mária Koránová z Košickej záchranky.

Koránová po zverejnení podozrení z neefektívneho nakladania s verejnými prostriedkami prišla o prácu a už takmer päť rokov sa domáha spravodlivosti na súde. Najnovší rozsudok jej dal za pravdu a nariadil záchranke, aby ju opätovne zamestnala. Boháč medzičasom prešiel na pozíciu riaditeľa Záchrannej služby Košice a následne sa stal súčasťou LPS, kde pôsobí od začiatku štvrtej vlády Roberta Fica.

Čítaj viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroje: Youtube/Startitup, TASR, Archív Startitup, Nadácia Zastavme korupciu, ICJK, CRZ, CRZ

Najnovšie videá

Trendové videá