Ekranoplan triedy MD-160 Lun bol poháňaný ôsmimi turboventilátormi Kuznecov NK-87, ktoré boli namontované na predných krytoch. Každý z nich dosahoval ťah 127,4 kn. Na palube sa nachádzali rakety P-270 Moskit so vzdialenosťou doletu od 10 do 100 kilometrov. Šesť odpaľovačov rakiet bolo namontovaných v pároch na zadnej časti trupu Lun s pokročilými sledovacími systémami namontovanými v nose a chvoste modelu, informuje The Avionist.
Jeho nasledovník mal byť záchranca
Luna model vznikol ako súčasť sovietskeho WIG programu, ktorý datujeme do obdobia Stuhenej vojny. CIA verila, že WIG môžu byť nakonfigurované tak, aby vykonávali rôzne misie, vrátane odmínovania, ASW (Anti-Submarine Warfare) a SAR (Search And Rescue). Z tohto hľadiska sa plánovala ďalšia verzia Lunu ako mobilná poľná nemocnica na rýchle nasadenie do akéhokoľvek oceánu alebo pobrežia. Bol pomenovaný Spasatel, teda „záchranca“. Práce sa skončili asi na 90% finalizácie, pre zrušenie financovania projektu zo strany vojska nebol Spasatel nikdy dokončený.zdroj: Livejournal/Igor113
Aký osud MD-160 postihne
K presunu lietadla a prerábky na múzeum boli prizvané médiá a kompetentné orgány. Slávnostné odovzdanie a odťahové operácie boli v médiách pokryté. Ukazuje sa však, že v Derbente nebol, a možno ani nebude vybudovaný žiadny Patriot Park a ekranoplan leží na bruchu neďaleko divokej pláže, kde sa stal kľúčovou miestnou atrakciou, informuje The Avionist.
Fotoreportérka Lana Sator sa však rozhodla verejnosti priblížiť tento model. Vybrala sa do Derbentu a vytvorila niekoľko skutočne úžasných záberov kokpitu a interiéru, taktiež pôsobivých krídel ekranoplánu.
https://www.instagram.com/p/CDoH_wBAi5U/?utm_source=ig_embed
Budúcnosť ruských ekranoplanov
Podľa spoločnosti ValueWalk Rusi nedávno oživili svoje ambície v ekranoplane. Ústredný úrad pre hydroplánové projektovanie (CHDB) započal v roku 2015 vývoj ďalšieho modelu. A-050 bude mať modernú avioniku a navigáciu, jeho vzletová hmotnosť bude 49 000 kilogramov a nosnosť 8 000 kilogramov.
Tento model bude poháňaný podpornými motormi R-195 s cestovnou rýchlosťou 400 až 480 km/h., pričom letový dosah by mal činiť 4 800 kilometrov. Predsedníctvo nedávno predstavilo na leteckej výstave MAKS dva koncepty tohto nového ekranoplanu, z ktorých jeden bol navrhnutý ako model pre cestujúcich, druhý ako vysokorýchlostné hliadkové plavidlo so zbraňami na streľbu. Hlavný dizajnér CHDB Georgy Antsev uviedol, že táto druhá možnosť je ideálna pre protipirátske operácie a pobrežnú políciu.