Adrián Csuba: Firmy a ich zákazníci majú so Zelenou poštou jednoduchší život

Michal Sorkovský / 11. októbra 2016 / Rozhovory

Ako sa dajú inovovať tak zabehnuté služby, ako tie, ktoré ponúka pošta? Čo všetko si vie človek alebo firma zjednodušiť vďaka jedinému zasielkovému systému? A kto vlastne priviedol Zelenú poštu k životu? To všetko sme zisťovali od Adriána Csubu, výkonného riaditeľa Zelenej pošty.

Ahoj Adrián, už sú to dva roky čo sme naposledy písali o Zelenej pošte a určite sa veľa vecí u vás zmenilo. Začnime ale od začiatku, lebo nikdy som nepočul ako Zelená pošta vznikla?

Všetko to začalo, keď sa firma Accalio v roku 2011 rozhodla vyvíjať projekt s názvom Zelená faktúra. Ten pôvodne umožňoval zákazníkom SPP odoberať elektronické faktúry, čím pre nich celý proces zjednodušil. V živote firmy, jedno či veľkej, strednej alebo malej, je posielanie pošty celkom bežná vec. V klasickej firme to pravdepodobne spraví asistentka, ktorá dokument vytlačí, dá ho do obálky a podá niekomu, kto ho odnesie na poštu. Zelená pošta prináša riešenie, ktoré zabezpečí elektronický zber, tlač, obálkovanie, podaj zásielok na pošte a zároveň umožňuje prechod príjemcov poštových zásielok na príjem elektronických zásielok.

Prečo ale rozvíjať nápad, ktorý inovuje služby pošty? Predsa len ide spôsob komunikácie, ktorý ma tendenciu upadať…  

Je pravda, že na Slovensku každoročne klesá počet zaslaných zásielok prostredníctvom pošty o 10%. My preto ponúkame multi-riešenie. Vieme obslúžiť zákazníka, pokiaľ chce vytlačiť a zabaliť svoju poštu, ale vieme zabezpečiť aj prekonvertovanie komunikácie, ktorá funguje na báze papierových zásielok, na elektronickú.

zp2

foto: facebook.com

Robíme to tak, že vstupujeme do PDF súborov, ktoré cez nás zákazník posiela, či už cez web alebo cez našu aplikáciu virtuálnej tlačiarne a na dokument na dohodnuté miesto pridáme pečiatku, ktorá obsahuje kód  na registráciu na Zelenej pošte. Papierovú zásielku potom pošleme príjemcovi.

Príjemca dostane svoju obvyklú papierovú zásielku (napr. faktúru za vodu) a na nej nájde aj možnosť registrácie do nášho systému – pokiaľ sa zaregistruje, tak ďalšiu zásielku už dostane elektronicky do svojho konta na Zelenej pošte a na e-mail.

Od založenia Zelenej pošty ubehlo už niekoľko rokov a vaša služba je medzičasom celkom známa, ako to dnes vyzerá s používateľmi?    

Máme aktuálne viac ako 30 000 používateľov. Do tohto čísla spadajú odosielatelia – hlavne teda firmy alebo živnostníci, ako aj príjemcovia – ich zákazníci.

zp

foto: zelenaposta.sk

Aké segmenty by ste chceli oslovovať ďalej?

Na jednej strane je cieľom oslovovať príjemcov – používateľov, ktorí majú službu bezplatnú a dostávajú prostredníctvom nej napríklad faktúry za plyn, elektrinu alebo vodu. Na druhej strane oslovovať odosielateľov, a teda firmy, ktoré posielajú poštové zásielky vo veľkých množstvách.  Obe strany sú pre rozvoj Zelenej pošty dôležité.

Ak som teda obyčajný uživateľ, čo všetko získam registráciou do Zelenej pošty?

Keď sa registruješ prostredníctvom registračných kódov, ktoré sa nachádzajú na zásielkách našich partnerov, tak každú ďalšiu zásielku od tejto spoločnosti dostaneš do svojho konta.

Konto na Zelenej pošte je navyše možné prepojiť so svojim e-mailovým kontom, takže sa v ňom príjemcom budú zobrazovať aj elektronické faktúry od firiem, ktoré nie sú partnermi Zelenej pošty.

Toto konto navyše obsahuje riešenie, ktoré vie prečítať platobné dáta z  prijatého PDF súboru. Na faktúre teda automaticky vyhľadá číslo účtu, sumu, dátum splatnosti a variabilný symbol. Pokiaľ nedokáže nejaké údaje identifikovať, tak notifikuje používateľa, aby ich vyznačil na dokumente.

S týmito údajmi ale systém ďalej pracuje a využíva ich na zjednodušenie – napríklad zobrazuje príjemcom platobný kalendár. Príjemca vidí, ktoré faktúry sú pred, a ktoré po dátume splatnosti. Taktiež môže svoje faktúry zaplatiť, s tým, že systém ich potom sám označí za zaplatené.

Existuje niekde v zahraničí obdoba Zelenej pošty?

Keď vezmeme do úvahy celý rozsah riešenia, ktoré ponúka zákazníkom, tak nie. V Česku existujú dve riešenia, ktoré môžeme chápať ako priamu konkurenciu, na Slovensku ani jedna.

Ako konkurenciu môžeme chápať veľké tlačové strediská, ktoré zabezpečujú služby pre veľké korporácie… My sme inovatívnejší, nakoľko ponúkame riešenia presne na mieru či už pre posielanie pošty jednotlivcom alebo malým a stredným spoločnostiam.

Momentálne sme siedmi kolegovia, teda keď berieme do úvahy len slovenskú časť, keďže od januára 2016 je Zelená pošta aj v Českej republike.

zelena-posta-spolocna

 

foto: zelenaposta.sk

Plánujete sa rozširovať aj do dalších krajín alebo obligarórna otázka, kde vidíš Zelenú poštu o dva roky? 

Určite by som chcel, aby bola v ďalšej krajine. Chceli by sme expandovať do viacerých krajín, čím by sme vedeli ponúkať ďalšie výhody pre našich používateľov – dokázali by sme sa vyhnúť medzinárodnému poštovnému pri jednotlivých zásielkach, čím by sme znova ušetrili požívateľom peniaze.

Pred svojim príchodom do Zelenej Pošty si pracoval v korporáte. Ako dnes vnímaš rozdiel medzi prácou na stále sa rozbiehajúcom projekte a prácou v etablovanej firme?

Nikdy som neuvažoval nad rozdielmi medzi týmito svetmi. Chápem a vnímam ich ako rozdielne prostredie a považujem to za evolúciu každej spoločnosti, ktorá pri svojom raste postupne zavádza procesy a rozhodovacie právomoci. Takto sa môže stať aj rozbiehajúceho projektu obrovská etablovaná firma.

V čom vidíš najväčšiu silu slovenských startupov? Môže u nás vzniknúť projekt, ktorý spôsobí boom aj vo svete?

Boom môže vzniknúť z hocijakého startupu, pokiaľ ich nápad a následne sila presvedčiť potencionálneho zákazníka o potrebe použitia daného produktu bude dostatočne silná a húževnatá.

dating online concept: online dating website on a laptop screen. Screen graphics are made up.

foto: protext.cz


Čo hovoríš na fenomén zdieľanej ekonomiky, ktorý sa enormne rýchlo rozmáha po celom svete – vidíš v ňom budúcnosť podnikania?

Sám ju používam v mojom každodennom živote :). Keď potrebujem pri našich rodinných výletoch v zahraničí nie hotelové bývanie alebo sa potrebujem niekam odviesť v Bratislave. Páči sa mi to a fandím tomu, aby sa našlo viac takých denne používaných médií, ktoré niekto zhmotní do jednoduchej a rýchlo použiteľnej služby.


Nebojíš sa, že by v blízkej dobe vznikla firma fungujúca na tomto princípe, ktorá by sa stala reálnou konkurenciou Zelenej Pošty?

To sa môže stať vždy. :)

zdroj titulnej fotografie: koláž: facebook.com

Pridať komentár (0)