Ako spraviť viac za menej času? Tu sú tie najlepšie tipy

Miška Líšková / 15. júla 2016 / Lifehacking

Snaha je dôležitá, ale vedieť, kde sa treba snažiť – to robí rozdiel.

Spýtaj sa sám seba, ako tráviš počas dňa svoj čas. Vytvor si návyky, vďaka a ktorým budeš vedieť, čo je dôležité a čo nie. S tou správnou dávkou disciplíny, plánovania a organizácie zistíš, že vieš pracovať efektívnejšie a dokonca bez toho, aby si zbytočne strácal čas.

how-microsoft-ceo-satya-nadella-personally-saved-this-tiny-startup-some-headaches

CEO Microsoftu Satya Nadella, foto: businessinsider.com

 

Nezabúdaj na prestávky

Áno, viem, že to znie kontraproduktívne, ale malá prestávka počas práce ti produktivitu ešte zvýši.
Tiež je dobrá pre tvoje zdravie. Či už si podnikateľ alebo pracuješ niekde v kancelárií za stolom, občasný odchod (doslova) od pracovného stola minimalizuje únavu očí a tiež pôsobí ako prevencia proti vzniku krvných zrazenín v nohách.
Štúdie ukazujú, že dokonca aj krátkych 5 minút je dosť na to, aby obnovilo tvoje sústredenie. Ak chceš ešte viac energie, vymeň kávu napríklad za čučoriedky alebo oriešky. Zdravý tuk a antioxidanty dodajú tvojmu unavenému mozgu tú správnu energiu a fokus.

 

Vytvor si každodenné rituály

Či tomu veríš alebo nie, väčšina toho, čo každý deň robíme, je vlastne návyk. Takže ak si dokážeš vytvoriť zdravé návyky, cesta k úspechu môže byť menej bolestivá a náročná.
Začni svoj pracovným deň nejakým ranným rituálom. Cvič, medituj, čítaj si…Je to na tebe.
A každý pracovný deň rovnako aj zakonči. Zbav svoj pracovný stôl neporiadku, aby si mohol ráno začať v príjemnom prostredí. Či už pracuješ z domu, alebo do práce dochádzaš, vytvor si rituál, ktorý ti oznamuje, že je čas ukončiť pracovný deň.

theguardian

foto: theguardian

 

Nevyrušovať

Najlepšia a najhoršia časť práce z domu je to, že pracuješ z domu. Ľudia, ktorí s tebou bývajú, sa môžu kedykoľvek počas tvojich „pracovných hodín“ zastaviť a chcieť sa s tebou o niečom porozprávať, alebo si iba trochu pokecať.
Daj im najavo, že počas určitých hodín ťa nesmú vyrušovať, pokiaľ nejde o niečo naozaj dôležité. Stráž si čas.
Tento princíp môže byť použitý aj pri práci v kancelárii, skrátka oznám spolupracovníkom, že si neželáš, aby ťa vyrušovali.

 

Email a sociálne siete kontroluj iba v určitom čase

Jasné, že je jednoduché si svoj email alebo sociálne siete kontrolovať niekoľkokrát denne. Problém je ale v tom, že aj „rýchle nakuknutie“ ťa dokáže vytrhnúť zo sústredenia. A trvá takmer 25 minút, než sa z vyrušenia vrátiš späť k sústredeniu. Vypni si notifikácie a správy si prezri v „bežnom emailovom čase“- raz ráno a raz poobede. To isté urob aj so sociálnymi sieťami. Neboj sa, všetky správy tam budú aj neskôr, keď budeš mať prácu spravenú.

8203794182_8004f8f636_c

foto: lifehack

 

3 priority

Áno, opäť spomínam 3 priority.  Musíš si ale uvedomiť, že je nezmyselné písať dlhý zoznam vecí, ktoré treba urobiť. Miesto toho si spíš tie tri najhlavnejšie, najdôležitejšie veci, ku ktorým sa v daný deň musíš bezpodmienečne dostať. Tým, že limituješ inak dlhý zoznam na tri priority, tento zoznam sa stane dosiahnuteľným a menej stresujúcim. Nakŕmiť a vyvenčiť psa predsa zvládneš aj bez toho, aby si to mal na papieri.

 

Time management systém

Niečo na zapisovaní si úloh ručne skrátka je, nemyslíš? Dôkazy dokonca poukazujú na to, že ručné písanie (áno, to je to, kde píšeš perom na papier) ti zlepšuje pamäť. Ďalšia plusová hodnota: môžeš si skrášliť poznámky, čo môže byť inšpiratívne a viesť zase ku kreativite. Len pozor, aby Spiderman nebol na faktúre, ktorú musíš po obede zaniesť šéfovi.
Ak si skôr digitálny typ a už si veľmi nespomínaš na písmenká, ktoré ťa učili na základnej, použi napríklad jednu z mnohých aplikácií, ktoré ti pomôžu odreagovať sa.

Work-harder-not-smarter

foto: pipedrive.com

 

Udržuj svoje pracovné prostredie prehľadné

Nájdi si pravidelne čas upratať foldre na počítačovej ploche. Neveril by si, koľko času touto jednoduchou úlohou dokážeš ušetriť.
Použi Gmail menovky alebo folder v Outlooku na všetky emaily. Skontroluj, či je všetko v tom správnom priečinku, aby si v tom nemal neskôr bordel a vedel rýchlo nájsť to, čo hľadáš. Nauč sa používať klávesnicové skratky miesto toho, aby si sa spoliehal na myš.
Okrem poriadku v počítači nezabúdaj aj na pracovný stôl. Pravidelne sa zbavuj starých, nepotrebných papierov a dokumentov, povedzme v piatok poobede. Pretrieď si faktúry a dokumenty, nájdi všetkému svoje miesto, v zakladači alebo skrinke oproti stolu- hlavne prehľadne. Mať okolo seba poriadok zlepšuje sústredenie.

 

Pracovať múdrejšie neznamená iba to, že máš prístup k najlepším a najnovším softvérom a aplikáciám. Zisti, aké máš limity, čo ťa pri práci vyrušuje a vďaka tomu si vytvor systém, ktorý bude fungovať. Dosiahneš toho viac bez toho, aby si sa musel vzdávať svojho už aj tak dosť drahocenného času.

cap11_a

foto: fortunedotcom.com

Zdroj: lifehack.org, zdroj titulnej fotografie: eprofits.com

Pridať komentár (0)