Ambi­ci­óz­ny star­tup Son­go­roo, kto­rý mení spô­sob, akým počú­va­me hud­bu

Luky Gašparík Sr. / 24. novembra 2014 / Business

Pred­stav­te si, že prí­de­te do kaviar­ne, ale­bo hote­lo­vej izby a hrá tam vaša obľú­be­ná hud­ba. O to sa sna­ží ambi­ci­óz­ny star­tup Son­go­roo, kto­rý túto fan­tá­ziu mení na sku­toč­nosť.

 

Chalani, prezraďte nám začiatky Masters of Apps a o čo sa vôbec jedná?

Dominik: S Jakubom sme približne pred 5timi rokmi rozhodli venovať vývoju mobilných aplikácií. Najskôr to boli skutočne tvrdé začiatky popri škole a práci. Po prvých vydarených projektoch sme sa však rozhodli pustiť do toho naplno. Vtedy začali ešte tvrdšie časy lebo sme si museli touto cestou zabezpečiť aj príjem. Momentálne máme perfektný tím pozostávajúci z 8 členov.

Jakub: Zabudol si spomenúť, že MOFA (Masters of Apps) sme založili približne pred 2 rokmi Dovtedy sme fungovali pod iným názvom, ale to je iný príbeh.

 

Za 3 roky ste stihli spraviť 25 aplikácií s viac ako 300tisíc stiahnutiami. Ktorú z nich pokladáš za váš masterpiece?

Jakub: Toto sú už pomerne slušné čísla. Náš masterpiece ja zatiaľ rozhodne Goldee. Venovali a obetovali sme im neskutočne veľa času a energie.

Dominik: Momentálne čakáme, čí sa nám táto investícia aj vráti.

 

 

S odstupom času ste si povedali že sa pustíte aj do vlastných projektov. Prečo takáto zmena?

Dominik: Robiť aplikácie na zákazku pre rôzne firmy môže byť finančne celkom zaujímavé, ale dieru do sveta s tým neurobíš. Našim cieľom je robiť na svetových projektoch, ktoré budú mať tisíce a možno raz aj milióny spokojných používateľov.

Jakub: To bolo naším cieľom od začiatku. V podstate teda nejde ani tak o veľkú zmenu. Skôr by sa dalo povedať, že sme sa konečne rozhodli s tým niečo urobiť.

 

Startup-ovým projektom, na ktorý momentálne veľa vsádzate je Songoroo. Predstav nám ho. V čom je tak revolučný?

Dominik: Naším cieľom je navždy zmeniť počúvanie hudby na akýchkoľvek verejných miestach: kaviarne, bary, reštaurácie, kluby a veľa veľa ďalších miest. Songoroo je projekt, ktorý túto fantáziu mení na skutočnosť.

 

Vedel by si nám priblížiť Songoroo,? Aké rôzne využitie predstavuje?

Dominik: Primárny cieľ je zabezpečiť aby ľudia vo svojich obľúbených podnikoch a na verejných miestach počúvali hudbu, ktorú majú radi bez akejkoľvek potreby čo i len dotknúť sa telefónu.

 

Ako sa vám podarilo prekonať legislatívne bariéry a licencie?

Dominik: Takmer po 6 mesiacoch rokovaní s najväčšími hráčmi ako Universal, Warner či Sony music sme zistili, že ísť touto cestou by znamenalo vynaložiť neuveriteľne vysoké vstupné náklady.

Jakub: Preto sme sa teda rozhodli získať hudbu zo zdrojov, ktoré už majú tieto licencie vyriešené.

Dominik: Momentálne rokujeme s viacerými veľkými hráčmi, ale zatiaľ sme si stále ešte nevybrali.

 

Pre váš budúci rast je určite dôležitý kľúčový biznis partner. Kto ním bude, Deezer či Spotify? Máte už podpísanú zmluvu?

Dominik: Týchto partnerov vnímame skôr ako partnerov, prostredníctvom ktorých získame hudbu. Čo sa týka ostatných biznis partnerov, tak hľadáme skôr takých, spolu s ktorými sa budeme môcť veľmi rýchlo rozšíriť po jednotlivých prevádzkach. Zmluvy zatiaľ nemáme podpísané, ale prebehli už prvé rokovania s niekoľkými nadnárodnými spoločnosťami.

Reštaurácie, bary, nákupné centrá… Čo im implementácia Songoroo môže priniesť?

Dominik: V prvom rade, je to spokojný klient, ktorý bude tráviť v danej prevádzke viac času. Psychologické výskumy dokazujú, že ak je človek v prostredí, kde hrá jeho obľúbená hudba, tak tam trávi viac času. Rovnako je oveľa viac pravdepodobnejšie, že sa tam opäť vráti. Ďalšia, veľmi dôležitá vec je, že namiesto klienta je to Songoroo, kto rieši celú legislatívu spojenú s licenciami. Samozrejmosťou sú aj dôležité štatistické informácie, ktoré bude vedieť klient prakticky využiť pri biznise.

 

Robili ste si aj nejaké prieskumy, ktoré vás nasmerovali správnym smerom?

Dominik: Samozrejme, prvé mesiace sme robili primárne len analýzy a niekoľko krát sme dokonca zmenili aj náš biznis model.

Jakub: Rovnako sme počas celej tejto doby veľmi veľa vecí pridali. Hlavne počas prvých mesiacov, kým bol projekt ešte len na papieri.

 

A čo konkurencia? Je niekto na trhu, kto sa venuje niečomu podobnému? Len nehovor, že ste jediní... :)

Dominik: Jasné, že existuje konkurencia v prehrávaní hudby na verejnosti. Už len samotné terestriálne rádia sú priama konkurencia. Našou najväčšou konkurenciou sú však instore-rádia a online rádia.

Jakub: Avšak čo sa týka funkčnosti a možností, ktoré Songoroo ponúka, môžeme jednoznačne povedať, že neexistuje žiadna služba, ktorá by ponúkala to, čo ponúkame my. A už zďaleka nie v podobe ako to máme urobené my.

Viem, že práve hľadáte investorov. Koľko peňazí momentálne potrebujete na pokrytie počiatočných výdavkov?

Dominik: Prácu na Alfa verzii, ktorú by sme chceli začiatkom roka začať testovať už v prvých prevádzkach financujeme z interných zdrojov. Následne sa budeme intenzívnejšie venovať hľadaniu investície.

 

Máte aj nejaké konkrétne finančné odhady pre potenciálnych investorov?

Dominik: Áno, máme kompletný biznis plán aj s finančným plánom, podľa ktorého nám vychádza, že už za tretí rok po vstupe strategického investora vieme dosiahnuť 100 miliónov revenues.

 

Máte pre potenciálnych investorov pripravený nejaký verejne dostupný materiál?

Dominik: Pre potenciálneho investora máme pripravený Pitchdeck. Len pred týždňom sme ho predstavili svetu. Je voľne prístupný na: http://bit.ly/songoroo-pitch

 

Chalani, testujete už aj na reálnych zákazníkoch?

Dominik: Momentálne pracujeme na dokončení Alfa verzie, ktorú by sme chceli začiatkom budúceho roka implementovať v niekoľkých podnikoch v Bratislave a hľadáme prevádzky, ktoré by nemali problém Songoroo testovať.

Jakub: Takto by sme chceli spustiť akúsi verejnú, ale uzavretú Beta verziu a otestovať náš algoritmus, na ktorom už mesiace tvrdo pracujeme. Samozrejme, následne chceme pokračovať na jeho zdokonaľovaní podľa získaných dát. Pochopiteľne, skôr ako spustíme živú verziu, potrebujeme absolvovať sériu kritických testov.

 

Ako vnímate slovenskú startup scénu?

Dominik: Myslím si, že máme na Slovensku veľa šikovných ľudí, ktorí majú veľa možností rozvíjať svoje nápady hneď v rôznych oblastiach.

Jakub: My máme skúsenosti hlavne so startup-mi z IT sféry. Myslím si, a to mi dá Dominik za pravdu, že v tejto sfére máme na Slovensku veľmi výhodné podmienky. Je tu veľa šikovných developerov, ktorí bez problémov vedia poskytnúť svoje služby za veľmi výhodných podmienok.

 

Čo by ste odkázali Slovenským startup-om v jednej vete?

Dominik: Skvelý tím je tá najlepšia cesta k dosiahnutiu úspešného startup-u.

Jakub: Úplne s tým súhlasím. Startup je naozaj hlavne o ľuďoch.

Pridať komentár (0)