Automatizácia (nielen) v social media – o čom je a ako vám môže pomôcť

SIM KUSALOVA / 17. júla 2014 / Lifehacking

Máte startup a okolo neho aj kopu práce. A chuť robiť veci čo najlepšie na všetkých frontoch. To, že na sociálnych sieťach “treba byť” vám netreba vysvetľovať. Zatiaľ si však nemôžete dovoliť social tím, ktorý by mal veci pod palcom tak, ako si to predstavujete. Alebo máte svoj osobný projekt, ktorému sa venujete popri povinnostiach po večeroch, vo voľnom čase a do ktorého sa vám social media hodia.

Automatizácia je úžasným vylepšovákom, ako byť na sociálnych sieťach a zároveň im venovať menej času. Možno ste už počuli tajomne znejúcu formulku “if this then that” (IFTTT), alebo vám už spomínali Zapier (používa ho napr. aj Peter Fabor zo Surf Officu). Oba tooly sú najčastejšími príkladmi automatizácie (nielen) v sociálnych médiách.

 

Oba pracujú na rovnakom princípe – keď sa stane TOTO, bude nasledovať TAMTO. Pričom za “toto” a “tamto” si dosadzujete, čo sa vám hodí z dostupných služieb.

 

Niekoľko reálnych príkladov pre lepšie pochopenie:

 

Príklad 1 – viackanálové zdieľanie

 

Keď uploadujem novú fotku na Instagram, IFTTT mi ju automaticky zdieľa aj na Twitteri a Facebook stránke.

 

 

Príklad 2 – zachovanie konzistencie

 

Keď si zmením profilovú fotku na Twitteri, vďaka IFTTT sa mi automaticky updatne aj profilovka na Facebooku a ja sa tak nemusím strachovať, že by profily pôsobili nekonzistentne. Zároveň môžem tých pár ušetrených minút venovať niečomu inému.

 

Príklad 3 – propagácia nového contentu

 

Akonáhle cez WordPress publikujem nový blog post, IFTTT ho zdieľa na Twitter, Facebookovú stránku a prostredníctvom Bufferu aj na Google+ (čo je možno ešte lepšie ako keby ho zdieľal priamo na G+, lebo vďaka Bufferáckemu časovaniu ho uvidí najviac mojich followerov).

 

 

 

Príklad 4 – tvorba contentu

 

Keď lajknem video na Vimeu, IFTTT ho automaticky zdieľa na Facebook a Google+ (prostredníctvom Bufferu). Alebo ak sa na webe New York Times objaví nový populárny článok v kategórii “travel,” IFTTT mi ho automaticky hodí do Buffera. Tým pádom mám neustály prísun čerstvého contentu (samozrejme, že sa followerov nesnažím spamovať a tak si Buffer z času na čas kontrolujem a niektoré články priebežne vymazávam).

 

 

 

Užitočné veci, nie? Automatizácia má pritom oveľa širšie využitie, než len preposielanie contentu v sociálnych sieťach. Napr. zálohovanie – akonáhle publikujem nový blog, IFTTT mi ho automaticky zálohuje na Google Drive. Alebo fotky, ktoré zdieľam cez Instagram sa mi automaticky zálohujú do DropBoxu pre ďalšie využitie.

 

CRM, biznis a voľnočasové aktivity sú tiež ďalšími obľúbenými oblasťami, kde sa možno s automatizáciou vyhrať.

 

Príklad 1

 

Z nových údajov získaných cez Wufoo vám Zapier automaticky vytvorí nový kontakt v Base CRM.

 

 

Príklad 2

 

Akonáhle obdržíte platbu od zákazníka cez Dwolla, Zapier vystaví bloček cez AccountingSuite.

 

 

Príklad 3

 

Po obdržaní novej objednávky cez Bigcommerce vám Zapier vytvorí nový kontakt v Salesforce.

 

 

Ok, ale nie je celý deň zaplnený len prácou, takže ako si automatizáciou uľahčiť voľný čas?

 

– Keď je čas ísť do postele, IFTTT vám zníži hlasitosť telefónu

 

– Ak je vonku príliš teplo, nechajte IFTTT aby vám zapol klimatizáciu

 

– Ak sú vonku dobré podmienky na surfovanie, pošlite svojim kamošom report na mail

 

– Nechajte si poslať na váš iOS notifikáciu, ak má byť zajtra horúco a tešte sa z leta :)

 

– Túžite po nových Ray Banoch? Nastavte si vyhľadávanie na Etsy a nechajte si zaslať týždenný súhrn výsledkov

 

– Ak má zajtra mrznúť, nechajte si poslať pripomienku, že treba zakryť záhradu

 

– Alebo si ju rovno nechajte automaticky polievať

 

– Hudobní maniaci si zase môžu nechať zapnúť rádio hneď ako dorazia domov.

 

Zatiaľ to môže vyzerať, že automatizácia cez IFTTT alebo Zapier môže byť receptom na všetko, však? (no pun intended :) )

 

Aké sú teda nevýhody takejto automatizácie?

 

– Obmedzená ponuka zapojených služieb.

 

– “Padavosť” IFTTT, ak sa doňho naozaj opriete a chcete vytvoriť veľa receptov v krátkom čase.

 

– Keďže recepty vytvárajú iní používatelia, často nie sú dokonalé a musíte si odskúšať viacero receptov pre t istú vec, kým nájdete ten pravý.

 

– Nemožnosť načasovania vykonania akcie – napr. re-sharnutie fotky z Instagramu na Twitter.

 

– Riziko “zahltenia” social media kanálu pri použití receptu, ktorý ešte nemáte overený. Osobný príklad – v dobrej viere, že budem svojim followerom poskytovať inšpiráciu som si večer zapla nový recept, ktorý mal na Twitter zdieľať nový inšpiratívny výrok s tagom “travel,” akonáhle sa objavil na vybranej webke. Ráno ma čakalo prekvapenie v podobe asi 12 nových tweetov, ktoré sa pridávali cca každú hodinu. Recept som hneď vypla a radšej ani nezisťovala, koľko unfollow-ov mi to prinieslo.

 

– IFTTT a Zapier nie sú receptom na všetko – tým, že je do nich zapojené iba určité množstvo služieb (hoci to stále rastie), ktoré môžete v receptoch upravovať iba vybranými spôsobmi, možnosti na automatizáciu nie sú nekonečné. Pravdepodobne vám napadne veľa dobrých receptov, ktoré žiaľ nebudete môcť zrealizovať (aspoň zatiaľ).

 

 

Napriek tomu vám automatizácia môže pomôcť a ušetriť čas, dôkazom čoho sú aj recepty spomínané vyššie.

 

Dúfam, že vás článok inšpiroval k tomu, aby ste automatizáciu tiež vyskúšali. Zabavte sa pri tvorbe vlastných receptov a do komentov dajte vedieť, ktoré sú vaše najobľúbenejšie.

 

 

 

O autorke:

 

Bývalá novinárka, potom copywriterka a teraz social media freelancerka. Žije v Londýne, píše o tamojšej scéne, delí sa so skúsenosťami zo sociálnych médií a medzitým sa venuje aj travel bloggingu.

Pridať komentár (0)