Branko Jass: Slovenský filmmaker, ktorý pracoval pre Google, Red Bull či National Geographic

Martin Bohunický / 12. júna 2016 / Rozhovory

Branko žije život ako zo sna. V 27 rokoch patrí medzi špičku vo video produkcii, neustále cestuje po svete a pracoval s klientami, ktorých mu môže každý len závidieť.

Ahoj Branko, dopredu prezradím čitateľom, že vo svojom obore si špičkou. Tak nám teda prezraď, čomu sa venuješ a ako si sa k tomu dostal? :)

Ahoj, ďakujem! Volám sa Branko Jass a som Filmaker a Motion Designer. Mám 27 rokov, som z Prievidze a momentálne žijem v Edinburghu, UK. Frametouch je môj kreatívny workroom, pod ktorým prezentujem svoje projekty. Mojou špecializáciou sú animácie, krátke filmy, web videá, prezentačné filmy, hudobné klipy, TV reklamy a grafické broadcast ID balíčky. Pracoval som na projektoch pre klientov ako Google, Red Bull, TNW, National Geographic, World Health Organization, International Labor Organization, O2, Vogue.com a Governo do Brasil (brazílsky parlament).

Celé detstvo som strávil hraním basketbalu, raz som si zlomil ruku a nemohol som hrať pár mesiacov, tak som začal natáčať spoluhráčov a strihať prvé videá. Točiť som začal v roku 2002, vtedy som mal 14 rokov. Ako 18-ročný som vyhral prvé miesto na medzinárodnom festivale minútových videí AZYL 2007. Tam si moju tvorbu všimol organizátor a poradil mi ísť po dokončení strednej školy na VŠMU v Bratislave. Tam som si spravil bakalára v obore „TV a filmová strihová tvorba“ a od roku 2010 som začal cestovať a pracovať po svete.

Si jeden z mála Slovákov, ktorý mal možnosť spolupracovať s Google. Ako sa táto spolupráca upiekla?

Táto spolupráca sa podarila keď som bol v Brazílií a pracoval v štúdiu Noir Filmes, ktoré je v okolí známe pre kvalitnú prácu a kreatívny prístup k projektom. Brazílsky Google sa preto ozval priamo nám, môj šéf ma iba informoval, že budeme mať nový projekt a chce, aby som ho režíroval, opýtal som sa, že pre koho to bude a on povedal s úsmevom „Google“. V tom momente mi padla sánka! Keď sme rozmýšľali nad formou a štýlom, akým bude video pôsobiť, šéf mi povedal, že by chcel štýlovo niečo podobné, ako som spravil v klipe pre Zdenku Prednú – Krásne dni.


To bolo v Brazílií, polroka si strávil v New Yorku, teraz si v Edinburghu. Prečo takto divoko? Je to tvoja túžba žiť stále na inom mieste alebo to je skôr o okolnostiach a pracovnom živote?

Spolu s manželkou veľmi radi cestujeme a nemáme moc radi stereotyp. Snažím sa robiť to, čo ma baví a posúva vopred. V roku 2015 sme žili v štyroch rôznych krajinách a musím povedať, že to bol „best year ever“. Ale sem tam sa mi stane, že sa zobudím a neviem, kde sa práve nachádzam, tak že by nebolo zlé sa už niekam usadiť :).

 

Čo je najnáročnejšie na práci filmára?

Najnáročnejšia je príprava a plánovanie projektu. Ak to máte na 100%, tak máte prvý polčas vyhratý. Druhý polčas je vlastne produkcia a postprodukcia, v tejto fáze je dôležité nenechať sa pohltiť projektom a snažiť sa zostať nad vecou. Akonáhle sa veľmi ponoríte do projektu, tak sa váš pôvodný názor začne meniť a čo bolo na začiatku super cool, tak už nie je vôbec cool. Preto je dobré mať okolo seba ľudí, ktorí vám vedia dať objektívny feedback.

File_009

Spolupracoval si s celou radou klientov nielen v zahraničí, ale aj na Slovensku. Ktoré spolupráce si vážiš najviac, ktorí klienti ti do tvojho života dali najviac?

Jasne že veľmi si vážim spolupráce pre veľké organizácie ako Google, WHO či Red Bul,, ale spolupráca, ktorá mi dala najviac je s brazílskou značkou oblečenia WAD. Výroba toho projektu bola najrozsiahlejšia, na akej som zatiaľ pracoval. Začali sme v januári a odovzdali ho začiatkom júna. Projekt vyžadoval precízne plánovanie, celkom slušnú výpravu a veľa vizuálnych efektov. Tento krátky fashion film odštartoval predaj novej kolekcie, takže bolo veľmi dôležité, ako bude kolekcia odprezentovaná vo filme. Zvolili sme celkom nezvyčajnú cestu a snažili sme sa zachytiť atmosfériu prostredia a situácií, oblečenie slúžilo len ako doplnok.

Je spolupráca so Slovákmi v niečom odlišná?

Česť výnimkám, ale na Slovensku sa ešte stále bojíme robiť originálne projekty, veľa produkcií je len okopírovaných zo zahraničia. Myslím, že na Slovensku máme veľa talentovaných ľudí a vecí, na ktoré môžete byť hrdí! Len je škoda, že sa nechávame veľmi ovplyvňovať trendami zo zahraničia a slovenský rukopis sa stráca.

 

Skúsme byť konkrétny, koľko zhruba stojí napr. taký hudobný klip?

Každý projekt je iný, všetko záleží od náročnosti realizácie, konceptu a nápadu. Hudobný klip môžeš spraviť aj zadarmo, v dnešnej dobe dokážeš natočiť kvalitný klip aj na telefóne, stačí mať dobrý nápad! :)

1412532_10153542718355562_1153757818_o

Máš za sebou kus poctivej  roboty, netrúfaš si aj na celovečerný film?

Vieš čo, ani moc nie, už len fakt, že by som musel nad jedným projektom stráviť viac ako rok ma moc neláka. Preferujem kratšie formáty, určite by som chcel v blízkej budúcnosti robiť krátke filmy alebo dokumenty, láka ma to, ale uvidím, či si to budem môcť časovo dovoliť.

 

Zaujala ma tvoja myšlienka, že fotografia nie je o drahej technike a že svoje zábery si odfotil iPhonom. Obrazová kvalita v mobiloch rýchlo stúpa, myslíš si, že raz bude možné živiť sa filmárčinou a fotografiou výhradne vďaka mobilu?

Mobily sa v posledných rokoch tak vyšvihli, že niektorými funkciami predbehli DSLR foťáky. 4K, Slow-motion či strihanie priamo v mobile je crazy! Určite to otvára kopu nových možností na experimentovanie a možno sa z toho bude dať aj živiť, ale myslím si, že to tradičnú formu produkcie filmov či fotografie nevytlačí.

File_008

Keď sa obzrieš za tou cestou, ktorú si absolvoval, čo ťa tvoj príbeh naučil?

Rozdiel medzi úspechom a neúspechom je v detailoch a vytrvalosti. Musíš ísť za svojim cieľom, ale nemusíš ho dosiahnuť na úkor druhých ľudí. Mal by si stáť sám za sebou a za tým, v čo veríš. Keď sa ti to podarí, ľudia okolo ťa odmenia dôverou a zodpovednosťou robiť veľké veci.

 

Ak by mal niekto mladý ambície nasledovať tvoje kroky a stať sa špičkou vo video produkcii, čo by si takému človeku poradil?

Buďte sami sebou, robte to, čo vás napĺňa. Nestrácajte svoj čas budovaním snov niekoho iného. Audiovizuálny priemysel nie je jednoduchý job. Pri svojom kreatívnom raste budete musieť obetovať veľa svojho voľného času. Je dôležité sa neustále učiť nové veci. Myslím, že počas tohoto kreatívneho vývoja je dôležité odrobiť si čo najviac malých projektov, kde môžete skúšať nové veci a získať potrebné skúsenosti, ktoré môžete zúžitkovať pri väčších projektoch. Je úplne normálne, že výsledok možno nebude zodpovedať vašej predstave, ale skúsenosťami sa vám vylepší vás vizuálny vkus a na vašom ďalšom projekte to bude vidno! :)

Pridať komentár (0)