E-sport na Slovensku výrazne ožíva. Toto je projekt, ktorý má všetko nakopnúť

  • Ísť si za jasnou víziou a dotiahnuť ju do úspešného konca je snom mnohých podnikateľov, ktorí začínali od nuly. Rovnakou cestou sa brodil aj Eduard Winkler, ktorý stojí za teraz už veľmi úspešným e-shopom Čierny drak (po novom Black Dragon).
siu-black-dragon-rozhovor-nahlad
Black Dragon
  • Ísť si za jasnou víziou a dotiahnuť ju do úspešného konca je snom mnohých podnikateľov, ktorí začínali od nuly. Rovnakou cestou sa brodil aj Eduard Winkler, ktorý stojí za teraz už veľmi úspešným e-shopom Čierny drak (po novom Black Dragon).

O čom je vlastne reč? Koncept e-sportového baru zdieľajúci gamingový/e-sportový showroom je unikátom nielen na Slovensku, ale dokonca aj v Európe. Ak máš rád hry, hardvér či e-sporty, lepšie miesto nenájdeš široko ďaleko.

V  budove na Dunajskej ulici 14 budú celkovo 3 podlažia, kde sa rozprestrie „raj“ pre všetkých gamerov. My sme sa teda s Edom museli o tomto výnimočnom počine porozprávať. Vychutnaj si jedinečný rozhovor, v ktorom opísal svoje začiatky podnikania, plán do budúcnosti a neopakovateľný príbeh za zrodom najväčšej udalosti v oblasti gamingu za posledné roky u nás.

Ahoj, Edo. Kedy začala tvoja vášeň v gamingu a kedy si zistil, že toto je odvetvie, v ktorom by si chcel raz začať podnikať?

Keď som skončil školu, pracoval som pre jednu známu firmu z gamingovej oblasti. Vtedy tiež ešte bola v Auparku najväčšia predajňa s rozlohou okolo 200 m2 a pracoval som tam ako vedúci prevádzky (riešil logistiku objednávok, marketing atď) a súčasne som začal pracovať aj pre Sector.sk, kde som písal recenzie. Bola to naozaj cool práca – mal som 19 rokov, dostával som hry 2 týždne pred vydaním a občas som dokonca robil aj rádiové rozhovory napríklad pre Rádio Expres. Bolo to jednoducho super pre mladého chalana.

Po veľkých problémoch môjho zamestnávateľa a hlavne kvôli prístupu k zamestnancom, ktoré naozaj nepatrili do profesionálneho biznisu, som odišiel do Írska. Bol som tam 5 rokov pracoval v rôznych firmách, no nechal som si svoj sen, že by som raz chcel pokračovať v tom, čo ma na začiatku bavilo a napĺňalo. Po návrate z Írska, kde som vystriedal aspoň 20 zamestnaní, som späť na Slovensku mal paradoxne len jedno, nastúpil som do veľkej IT spoločnosti. Vo firme sa mi aj celkovo darilo, získala prvú priečku na trhu, čiže to bolo skutočne úspešné obdobie pre obe strany. Pomaly však táto práca začala strácať iskru a povedal som si, že končím. Svoje miesto som ponúkol kolegovi, ktorého ale pôvodne firma vyhodila. Dali mi aj nejaké to odstupné na 3 mesiace, čiže som mal reálne toto obdobie na vymyslenie niečoho, čo ma zachráni.

Pred podnikaním na Slovensku si čas pracoval v zahraničí. Akú životnú skúsenosť alebo inšpiráciu ti to dalo na začatie niečoho veľkého doma?

V zahraničí je trochu iný systém, keďže tam firmy zväčša stavali svoj biznis v tomto segmente na troch pilieroch – hudba, filmy a hry. Moja vízia bola teda v zmysle, že niečo podobné priniesť aj na Slovensko.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: Black Dragon

Hlavne práca s ľuďmi v mojich predchádzajúcich zamestnaniach mi rozhodne dala podstatne lepší prehľad o tom, ako to v biznise funguje.

Ako vyzerali vaše začiatky malého e-shopu Čierného Draka? Nezvykol si si počas prvých mesiacov hovoriť, že či si spravil správne rozhodnutie rozbehnúť vlastný projekt v tomto segmente?

Potom, čo som založil firmu, spísal všetky tie svetlé plány do budúcnosti, som reálne začal s podnikaním – sám – aj keď mi pomáhala kamarátka, ktorú som spoznal v Írsku a bola v tom čase na materskej a bolo pre ňu ťažké nájsť si prácu, ktorú môže robiť z domu. V začiatkoch mi pomáhala hlavne s nahadzovaním produktov do e-shopu, respektíve aj potom ešte ostala nejaký čas s nami. Cez jeden študentský portál som si dokonca našiel chalana na marketing.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: Black Dragon

Prvé Vianoce a prvé 4 mesiace od spustenia boli pre nás ako z najkrajšieho sna. Popravde sme to ani nečakali a skôr sme rátali s pomalším a možno aj stratovým rozbehom. Prvotný úspech spočíval hlavne v známej značke Razer, vďaka ktorej sme porazili väčšinu našej konkurencie. Následnesme, žiaľ, spravili aj niekoľko chybných krokov, ktoré viedli k  problémom s financiami, no bez sklamania si nevychutnáš víťazstvo, ako hovorí staré známe príslovie. V tom období som sa spoznal s Tomášom, ktorý nás vytiahol z problémov a opäť sme mohli ísť za našim snom.

Momentálne je firma Čierny Drak (po novom Black Dragon) jedným z trendsetterov v gamingu na Slovensku a po štyroch rokoch od založenia spúšťa projekt, ktorý je obrovským unikátom pre celý región. Ako ste sa k nemu dopracovali?

Koncept e-sportového baru zdieľajúci gamingový/e-sportovy showroom vznikol v mojej hlave ešte vo februári minulého roka paradoxne počas toho, ako sa biznisu celkom nedarilo. Vtedy som si tak hovoril, že musíme mať víziu, ktorá nás posunie ďalej. Vo firme spravili veľký brainstorming – zobrali sme plagát Sin City, ktorý sme mali po ruke a začali sme si kresliť, akoby vyzeral podľa nás najlepší obchod na svete. Vymysleli sme budovu, ktorá by mala viac poschodí, bol by tam e-sportový bar, showroom, internetové svadby, múzeum, jednoducho všetko, čo nás vtedy napadlo. A dokonca sme vymysleli aj to, že budova by bola v tvare čierneho draka.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: Black Dragon

Postupne, ako sme naberali aj finančnú silu, sme si povedali, že áno, teraz ideme do toho. Stretol som na Y-Games môjho kamaráta Rada z Black King Baru v Bratislave, ktorý mal zhodou okolností v prevádzke jeden e-sportový bar a povedal som mu náš „slávny“ koncept.

Z mojich 25-30 zamestnaní som však ja nikdy (prekvapivo) v bare nepracoval, čiže reálne som o prevádzke nejakého baru nič nevedel a nevedel som ani to, ako by to malo v budúcnosti stabilne fungovať. Navrhol som teda Radovi, že v našom projekte bude za bar zodpovedať on. Vôbec sme nevedeli, čo nás čaká, no išli sme do toho.

Celý koncept je veľmi elegantne vyriešený. Na prízemí sa teda nachádza hlavný e-sportový bar, ktorý bude hostiť množstvo zaujímavých eventov. V podzemí bude obsiahnutý prekrásny showroom, kde si bude môcť návštevník reálne vyskúšať najnovšie produkty – počítačové zostavy, myšky, klávesnice, monitory či hry a napokon tu bude prvé poschodie, ktoré bude rozhodne stáť za to, no musíte sa nechať prekvapiť, čo prinesieme. Touto kombináciou tak docielime to, že ten, kto príde do Čierneho draka, určite neodíde bez zaujímavej spomienky.

Čomu pripisuješ doteraz dosiahnuté úspechy? Aký je váš pomyselný tajný recept, ktorý vás odlišuje od konkurencie a priniesol tento veľký míľnik.

Veľa obchodov na Slovensku len predáva. My sme však tí, čo začali robiť turnaje a rôzne iné eventy, kam vždy príde kopec ľudí. Dokonca sme priniesli aj jedinečné retro-hranie, kedy spolu hráme staré hry, na ktorých sme vyrastali a s ľuďmi si vytvárame vzťah.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: Black Dragon

My vidíme, že všetky konkurenčné obchody sú tu len na predaj a prácu s komunitou tu reálne nikto nerobí. Podľa nás človek určite radšej nakúpi v obchode, kde sa pozná s celým tímom a kde si vždy z nákupu odnesie aj nejaký zážitok navyše.

Koncept e-sportového baru zdieľajúci gamingový / e-sportovy showroom bude skutočne veľká novinka pre celú komunitu. Čo vás viedlo ísť týmto smerom? Pomôže tento projekt zviditeľniť gamingovú komunitu v očiach Slovákov?

Na Slovensku je náš projekt naozaj jedinečný. V zahraničí je síce o niečo viac rozšírený, no stále sa považuje za „ojedinelí“ počin. Napríklad na celé Nemecko sú 3 takéto koncepty. V Anglicku sú zas výhradne len bary, ktoré ale nie sú ničím iným doplnené.

My sme jedineční práve v tom, že do základného konceptu pridávame rôzne eventy, naposledy sme mali spustenie nového NHL 2018, kedy prišiel podporiť tento event aj Rišo Lintner.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: Black Dragon

Chceme, aby naozaj fanúšikovia chodili k nám, lebo vedia, že u nás si vždy nájdu niečo špeciálne. Veríme tiež, že k nám môžeme prilákať ľudí aj zo susedných krajín, aby svoj voľný čas a nadšenie do e-sportu zdieľali tu u nás.

Z vizualizácií nových priestorov sú naozaj mnohí gameri nadšení. Mali ste nejakú špecifickú inšpiráciu pri navrhovaní?

Inšpiráciu ako takú ani nie. Viac-menej všetko vznikalo len v hlavách nášho tímu. Samozrejme, že finálny návrh dizajnu musel prejsť rukou architekta, no v zásade sa celý koncept vznikol len našich hlavách.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: Black Dragon

Ako vnímaš ty celkovo e-sporty a gamingovú komunitu na Slovensku? Máme sa ešte čo učiť zo zahraničia?

E-sportová scéna na Slovensku sa združuje v zásade momentálne len okolo Y-Games, čo je najväčší turnaj na Slovensku tohto typu. Popravde, na začiatku ma to veľmi nelákalo, no po spojení sa s Radom, ktorý mal svoj vlastný tím, som tomu začal venovať väčšiu pozornosť.

Ako porovnanie so zahraničím by som uviedol napríklad najväčší turnaj v Dote – International – kde dotácia presiahla 20 miliónov dolárov. U nás je momentálne niekoľko tímov, ktoré si razia profesionálnu cestu aj v zahraničí, no popularita na Slovensku je stále pomerne nízka a koncept je zle nastavený.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: Black Dragon

Výborným príkladom je Guardian, ktorý je jedným z najlepších hráčov v CS-ku na svete a okrem mladej generácie nemá výraznejšie meno medzi Slovákmi. Podľa mňa je e-sport porovnateľný s nepr. s klasickým futbalom.

Tímy si rovnako kupujú hráčov, majú trénerov a celkovo zázemie turnajov sa začína podobať tradičným profesionálnym športom. Napríklad e-sporty sleduje pravidelne viac divákov ako najlepšiu hokejovú ligu na svete – NHL a čoskoro to bude suverénne najsledovanejší „šport „na svete.

Zobraziť celú galériu (8)
zdroj: Black Dragon

A dokonca aj známe futbalové tímy Schalke či West Ham sa už zaujímajú o e-sport. Stávkové kancelárie v tom rovnako vidia obrovský finančný potenciál a čo je možno pre mnohých negatívom a pre iných prekvapením, množstvo mladých chalanov sa vydáva na cestu e-sportu namiesto futbalu. Tento šport je ale „neviditeľným“ pre tých, čo ho reálne nesledujú a nezačnú sa o to zaujímať.

Tu totiž nie sú bežné podujatia, kde sú zaplnené (s výnimkou turnajov ako Dota International či Katowice). Všetko sa deje na internete. Na Slovensku máme množstvo hráčov, ktorí hrajú známe tituly, ako CS-ko alebo Dota, no chýba profesionálna organizácia, ktorá by to povýšila na vyššiu úroveň, dala by im potrebné zázemie, financie a jasný smer, akým sa majú uberať.

Aj preto sme vytvorili náš tím Hippomaniacs, s ktorým už niekoľko mesiacov pôsobíme na scéne, pomerne úspešne, musím povedať. Dokonca naši chalani sa takmer kvalifikovali na hlavný turnaj do Bostonu, keď vyhrali 8 zápasov za sebou. Tu taktiež vidieť čaro e-sportu. Napríklad vo futbale by si musel cestovať na jednotlivé zápasy, kdežto tu stačí, ak si sadnú chalani hoc aj z iných kútov Slovenska/Česka doma za počítač a môžu hrať.

Pre veľkú časť Slovenska je ale profesionálne hranie tabu. Ak povieš svojím známym či rodičom, že ideš hrať, väčšinou sa na teba pozerajú veľmi čudne. Alebo keď im povieš, že ideš trénovať na zápas, aj tak vidia len to, že sedíš za počítačom, hráš a zabíjaš čas. A práve v tomto smere môžeme e-sportu pomôcť, rozšíriť ho medzi ľudí aj u nás. Ukázať, že v tomto segmente je naozaj množstvo pracovných príležitostí pre mladých ľudí a nie je to len o bezduchom sedení za počítačom.

E-shop Black Dragon prejde v nasledujúcich dňoch aj výrazným rebradingom. Čo vás k tomu viedlo?

Rebranding Čierneho draka sme spravili najmä kvôli našej vízii, keďže chceme pôsobiť celosvetovo. Samozrejme vieme, že Slovensko je malý a špecifický trh, no aj tu je stále pomerne veľký potenciál a hlavne zákazníci. Na zahraničných trhoch zatiaľ len testujeme náš predaj.

Už teraz však viem povedať, že západné trhy sú výrazne popredu a predaje sú niekoľkonásobne lepšie voči tým východným. Naši zákazníci sa po rebrande môžu tešiť napríklad na zbrusu nový a veľmi elegantne spracovaný web či práve spomenuté výhody z projektu, ktorý zdieľa koncept e-sportového baru spolu s e-sportovým showroomom.

A ešte jedna otázka na záver: Patríš ešte do „starej“ školy, alebo už preferuješ niektorý z moderných herných titulov? :) 

Ja som skôr strategický typ človeka. Všetky hry vidím ako stratégiu, a tak už od malička veľmi rád hrávam turn base tituly, ako Heroes 3 (od vydania), Civilization a podobné. Zväčša, keď si nájdem nejakú hru, začnem ju dopodrobna študovať, pozerám si návody, silné a slabé stránky jednotlivých stratégii a pod. Aj z tohto dôvodu tak zastávam v našom e-sportovom tíme úlohu soft skill trénera. Aby som to zhrnul, osobne najradšej hrávam staré hry a z moderných výhradne len Dotu.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Black Dragon.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK