Fenomén menom MINDFULLNESS, čo to vlastne je?

  • Pulty kníhkupectiev zaplavuje čoraz viac titulov na tému mindfullness. Téma sa stala veľmi obľúbenou aj na rôznych portáloch zaoberajúcich sa ľudskou mysľou a motiváciou. O čo vlastne ide?
nature-sky-sunset-man-large
  • Pulty kníhkupectiev zaplavuje čoraz viac titulov na tému mindfullness. Téma sa stala veľmi obľúbenou aj na rôznych portáloch zaoberajúcich sa ľudskou mysľou a motiváciou. O čo vlastne ide?

Význam slova mindfullness

Ak sa pýtaš, prečo sa väčšinou používa slovo mindfullness, a nie nejaký jeho slovenský ekvivalent, odpoveď je taká, že slovo sa nedá celkom preložiť tak, aby zostal zachovaný jeho pôvodný význam. Napriek tomu sa však niekedy prekladá ako všímavosť, bdelosť, vedomie, či uvedomovanie. Pôvodný význam mindfullness však pochádza z pálijského jazyka, v ktorom boli napísané najstaršie budhistické texty. Mindfullness je prekladom slova sati, ktoré vyjadruje schopnosť jasne si uvedomovať, čo v prítomnom okamihu prežívaš vo svojej mysli a vo svojom tele.

pexels-photo

Zdroj: unsplash.com

Čo vlastne mindfullness je?

Mindfullness teda chápeme ako sústredné uvedomovanie si aktuálne prežívaného okamihu. Určite už veľmi dobre vieš, že pokiaľ svoju myseľ nekontroluješ, je schopná zablúdiť kamkoľvek. A pri čomkoľvek. Minimum ľudí sa napr. dnes pri jedení sústredí na jedlo. Aj pri obede rozoberáme pracovné problémy, odpovedáme na maily, či nezmyselne kontrolujeme, čo nové na sociálnych médiách. Ďalším príkladom môže byť šport. Rozhodneš sa niečo spraviť pre svoje telo, no namiesto toho, aby si sa sústredil na pohyb, alebo na okolitú prírodu, celý čas premýšľaš nad svojimi problémami a nad tým, čo ťa ešte čaká. Podstata je vždy rovnaká – človek málokedy vníma prítomný okamih naplno. Odstrániť rušivé elementy z našej mysle ale môže napomôcť k reagovaniu na negatívne situácie s väčším pokojom. Cvičenie mindfullness ti umožní byť plne prítomným vo svojom živote, v práci, a zároveň výrazne zlepší kvalitu tvojho života.

pexels-photo-40076-large

Zdroj: unsplash.com

Prečo mindfullness aplikovať do svojho života?

Mindfullness človeku pomôže rozpoznať síce možno nevedomé, ale zato zaužívané emocionálne a fyziologické reakcie na každodenné udalosti. Tie v našej mysli vytvárajú bloky, ktoré spejú k negatívnemu vnímaniu ako samého seba, tak aj okolia. Je množstvo výskumov, ktoré dokázali vplyv tohto myslenia. Vo všeobecnosti dokáže odbúrať stres, strach, depresie, hnev a úzkosť. Z najzaujímavejších určite stoja za zmienku napr. nasledovné:

  • Už po ôsmych týždňoch praktizovania mindfullness si môžeš nakopnúť svoju oslabenú imunitu 
  • Mindufullness zlepšuje vzťahy. Štúdia dokázala, že partneri sa po aplikovaní tohto spôsobu myslenia do svojho života stali viac optimistickými, uvoľnenými a tolerantnejšími.
  • Mindfullness zaviedli aj na školách. Žiaci sa stali všeobecne šťastnejšími, tolerantnejšími a zvýšila sa ich schopnosť pozornosti.
  • Zmena myslenia pomohla aj väzňom. Nový spôsob premýšľania im pomohol zredukovať hnev a výkyvy nálad.
  • Uvedomelé jedenie pomôže podľa výskumov aj v boji s obezitou. Sústredenie sa na jedlo totiž pomáha k zdravším stravovacím návykom.

pexels-photo-168890-large

Zdroj: freestocks.org

Ako praktizovať mindfullness?

Prijať mindfullness ako stav mysle samozrejme neznamená dať si nedodržateľný záväzok už nikdy nemyslieť na minulosť a na budúcnosť – to je nemožné. Cieľom však je nie svoj život prežívať, ale žiť ho. Žiť ho v prítomnosti a vždy s plným vedomím pri činnosti, ktorej sa práve venuješ. Cvičení na mindfullness je naozaj veľa, no najčastejšie používanými a najobľúbenejšími sú nasledovné.

  • Chôdza. Dopraj si denne aspoň 10 minútovú prechádzku, počas ktorej sa nebudeš sústrediť na nič iné, len na snahu zosúladenia rytmu tvojej chôdze s rytmom tvojho dýchania.
  • Dýchanie. Pohodlne sa usaď. Naplno sa sústreď na každý jeden výdych a každý nádych. Spočiatku tvoja myseľ určite mnohokrát zablúdi, je to prirodzené. Vždy ju ale priveď späť k sústredeniu sa na dýchanie.
  • Na jedlo si vyhraď dostatok času a nevenuj sa pri ňom žiadnej inej činnosti. Všímaj si farbu a štruktúru jedla. Sústreď sa na jeho chuť, snaž sa ju vo vnútri svojej mysle popísať slovami. Zameraj sa aj na vôľu jedla.
  • Nesúď. Nič a nikoho. Nedovoľ svojej mysli skĺznuť do súdenia a hodnotenia. Vždy, keď sa pritom prichytíš, zbav sa týchto myšlienok.
  • Buď offline. Dopraj si čas bez mailov, bez Facebooku, bez telefonátov. Uvidíš, aké je to oslobodzujúce
  • Búraj zvyky. Určite máš nejakú rannú rutinu, obvyklú cestu do práce, či do školy, zaužívaný spôsob upratovania… Skús tieto veci niekedy spraviť inak. Veľa činnosti máme totiž natoľko zautomatizovaných, až ich ani nevnímame.

hipsters-and-food-1

Zdroj: amazonaws.com

Ak ťa článok zaujal a skúsiš mindfullness aplikovať do svojho každodenného života, tvoja myseľ sa ti určite odmení. Ži pre prítomnosť. Minulosť už predsa neexistuje a budúcnosť je len tvojou fantáziou.

Zdroj titulnej fotografie: unsplash.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech