Ikonická slovenská firma je po uši v dlhoch. Jej sesterská spoločnosť zažíva zlaté časy

  • Spoločnosť Zajo Outdoor je už dlhšie v konkurze
  • Firme Zajo Design sa však značne darí
Juraj Králik
Reprofoto: CREA:THINK, zajo.net
  • Spoločnosť Zajo Outdoor je už dlhšie v konkurze
  • Firme Zajo Design sa však značne darí

Známa značka Zajo Outdoor sa už dlhšie topí v dlhoch. Galantská spoločnosť, ktorá sa preslávila svojím outdoorovým oblečením, je už od roku 2020 v konkurze. Jej pohľadávky sa vyšplhali na gigantických 916-tisíc eur, píšu Hospodárske noviny. Avšak jej sesterskej spoločnosti sa darí.

Zajo je v konkurze

Zakladateľ značky Juraj Králik mal 19 rokov, keď začal podnikať. Juraj, ktorého kamaráti volali Zajo, sa rozhodol s podporou rodičov v roku 1996 založiť úspešnú firmu Zajo. Využil dieru na trhu, keď bol problém nájsť vhodnú výbavu na turistiku. Začal s výrobou 900 kusov kvalitných „golfiek“ – v tom čase populárne trojštvrťové nohavice na tento druh pohybovej aktivity.

Postupne sa firma rozrástla a úspech dosiahla nielen doma, ale aj v zahraničí. Avšak úspešný biznis stopla koronakríza a Králik sa pred dvoma rokmi rozhodol firmu poslať do konkurzu. Nákup v e-shope cez jeho ďalšiu spoločnosť Zajo Design však funguje doteraz.

„Informácia o konkurznom konaní voči spoločnosti ZAJO Outdoor s.r.o. je pravdivá. Považujeme za potrebné však zdôrazniť, že prevádzkovateľom e-shopu, majiteľom tovaru a zamestnávateľom je spoločnosť ZAJO Design s.r.o., ktorá pôsobí na trhu od roku 2018 a pokračuje v plnej sile ďalej,“ vyjadril sa vtedy Králik.

Dlhy po spoločnosti Zajo Outdoor však nikam nezmizli. Podľa Hospodárskych novín správkyňa konkurznej podstaty Jana Petrášová Laiferová pred pár dňami zaregistrovala novú pohľadávku, a to zatiaľ najvyššiu – vyše 718-tisíc eur, ktoré odevná firma dlhuje Daňovému úradu Trnava.

„Pohľadávky správcu dane vzniknuté po vyhlásení konkurzu boli predmetom prihlásenia v konkurze,“ odkázala pre denník hovorkyňa Finančného riaditeľstva SR Martina Rybanská. Celková suma pohľadávok, ktoré sú vskutku obrovské, dosahuje výšku 916-tisíc eur.

Medzi veriteľmi spoločnosti sú aj spoločnosti ako DHL, developerská skupina Primum či realitná eseročka Real invest house.

Kameňom úrazu je, že súpisová hodnota všeobecnej podstaty je výrazne nižšia než vyššie spomínaných 916-tisíc eur. Pohybuje sa totiž vo výške okolo 41-tisíc eur, pričom výťažok zo speňaženia zatiaľ predstavuje viac ako 29-tisíc eur. Zaujímavým faktom pritom je, že ešte v roku 2019 bola výška majetku Zajo Outdoor takmer 4,8 milióna eur.

To si všimol aj Okresný súd Trnava a zakladateľa firmy Zajo vyzval, aby priblížil účtovné operácie, ktoré viedli k zníženiu vlastného imania pred úpadkom.

Súd sa taktiež zaujímal, kedy akým dokladom bol vykonaný akt finančnej úhrady na viac ako 386-tisíc pre spoločnosť Zajo Design. Rovnako Králika vyzval, aby ukázal aj dokumentáciu k prevodom hnuteľného a nehnuteľného majetku úpadcu spriazneným osobám.

„Súd poučuje Juraja Králika, že ak súčinnosť správcovi neposkytne, súd môže nariadiť jeho predvedenie na súd, aby podal vysvetlenie, alebo mu uznesením uloží pokutu do 165-tisíc eur,“ vypočul si vtedy zakladateľ Zajo od sudkyne Evy Krošlák Cmerovej. 

Juraj Králik tak aj urobil. Súd však bližšie informácie neposkytol. Preto nie je zrejmé, či Králik splnil uloženú povinnosť v súdom požadovanom rozsahu a lehote. Rozhodovať teda bude správca. Podľa informácií Hospodárskych novín napriek výzvam správcu konkurznej podstaty konateľ spoločnosti nepredložil podklady k zostaveniu účtovnej závierky a daňového priznania k dani z príjmov za vykazované obdobie.

Sesterská firma prežíva zlaté časy

Kurióznym faktom je, že kým Zajo Outdoor má výrazné finančné problémy, jeho sesterská spoločnosť aktuálne prežíva zlaté časy. Zajo Design si podľa portálu Finstat v roku 2021 na svoj účet zapísala tržby 10,39 milióna eur a jej zisk činil 783-tisíc eur.

Pre porovnanie – Zajo Outdoor mal počas roku 2019, keď sa mu značne darilo, celkové výnosy vo výške niečo cez 5 miliónov eur a zisk 400-tisíc eur.

Značka ZAJO ponúka široký sortiment oblečenia pre profesionálov, ako aj pre ambicióznych športovcov či víkendových výletníkov. Ide o produkty vhodné na turistiku, horolezectvo, lyžovanie či kempovanie.

Zdroje: Hospodárske noviny, Finstat

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá