Japon­ský miliar­dár Naru­at­su Baba inves­tu­je nema­lé penia­ze do vir­tu­ál­nej rea­li­ty

Martina Ditrichová / 13. novembra 2016 / Tech a inovácie

Inves­tor si ani pri naj­men­šom nepri­púš­ťa šan­cu na neús­pe­ch. Vo vir­tu­ál­nej rea­li­te vidí budúc­nosť hier aj komu­ni­ká­cie.

Naruatsu Baba je japonský miliardár venujúci sa najmä hernému priemyslu. Založil spoločnosť Colopl Inc., s ktorou má momentálne veľké plány na poli virtuálnej reality. A neúspech si nepripúšťa. Vymyká sa z priemeru bežných CEO spoločností, ktorí sa aspoň na verejnosti snažia tváriť skromne. Hovoria o tom, ako je nestále, čo zlepšovať, pokiaľ ide o naplnenie túžob zákazníka. Natuatsu Baba nie, ako sám o sebe tvrdí. ,,Profesíjne som nikdy nespravil žiadnu chybu," vyjadril sa vo svojej kancelárii v Tokyu, sediac vedľa robota R2-D2 zo Star Wars v životnej veľkosti a podpísaného dresu japonského futbalistu Keisuke Honda. ,,Bez ohľadu na to, o ako malú vec išlo, vždy som dodal niečo, čo za to stálo. Nezáležalo na deadline alebo okolnostiach. Ale pravdepodobne, toto platí pre každého, kto sa dostal až na moju pozíciu." No sebavedomie mu jednozačne nechýba. Poďme sa teda pozrieť na jeho cestu úspechu a čo ďalej plánuje.

740x-1

zdroj: bloomberg.com

Toto sebavedomé vyjadrenie bolo reakciou na ocenenie jeho spoločnosti Colopl na tokijskej burze na 1,9 miliardy dolárov. Baba Colopl ju založil v roku 2008 a stále vlastní polovicu spoločnosti. Zo začiatku väčšinu hier kódoval sám, vrátatane jednej v ktorej hráči získali body tým, že museli chodiť so svojimi smartfónmi, čo bol aj predchodca momentálneho ošiaľu Pokemon Go.

Baba verí, že na úspech treba aj štipku šťastia, ale na všimnutie si príležitosti, treba zručnosť. On sa v tomto údajne zdokonaľoval celé roky. Jedným z jeho prvých úspechov bolo, keď si všimol, že japonské letecké spoločnosti začali predstavovať sledovanie polohy lietadiel pre mobilné telefóny. Po smartfónovom boome začal okamžite navrhovať hry pre tie s dotykovým displayom.

Teraz sa chystá chopiť ďalšej príležitosti, v ktorej vidí obrovský potenciál - virtuálnej reality. Už teraz je jedným z najväčších japonských investorov. Vytvoril 50 miliónový fond, z ktorého tento rok podporil už 30 startupov, zaoberajúcich sa virtuálnou realitou. Colopl je taktiež sám o sebe jedným z najaktívnejších "VR" vývojárskych spoločností. Vydal 9 hier za posledné dva roky.

Pozri sa na jednu z nich Dig 4 Destruction. Je to zatiaľ najpopulárnejšia VR hra, s ktorou Baba prišiel. Umožní až 4 počítačom hrať spolu - basketbal, hádzať po sebe granáty alebo pozóvať na Polaroid - všetko vo virtuálnom priestore.

Baba tvrdí, že najvýraznejšou črtou virtuálnej reality je jej schopnosť prinútiť ľudí, aby boli v tom, že sú skutočne fyzicky prítomní. To čoskoro umožní ľuďom aj komunikovať na ďiaľku, akoby boli oproti sebe.,,Oklame ťa to myslieť si, že ste obaja skutočne tam a urobí to spôsobom, že naozaj uveríš, že je to pravda. To je pravá podstata toho, o čom je virtuálna realita."

Hovorí, že plochý obraz je v podstate to najlepšie, čo vie súčasná technológia priniesť, čo sa komunikácie týka. Vezme do ruky obrázok medvedíka, maskota spoločnosti Colopl, a dodáva: ,,Iba pozerať sa na obrázok, ti nedá pocit, že medveď je skutočne tam. Ale s VR je to možné. Budeš veriť, že tam je." 

Momentálne sa približne 10% inžinierov z Colopl v Tokiu venujú virtuálnej realite namiesto hrám na mobil. Baba plánuje vydávať tak 2 takéto hry ročne.

740x-1-1

zdroj: bloomberg.com

Vyzerá to tak, že čoskoro bude virtuálna realita všade okolo nás. Naruatsu Baba nie je jediným miliardárom nadšeným sociálnym aspektom VR. Minulý rok Facebook predstavil Toybox. Zatiaľ je hra len v štádiu vývoja. Zuckerberg povedal o hraní ping pongu s priateľom, že to bol jeho najšialenejší zážitok vo virutálnej realite, čo zažil.

Stále je pred nimi však dlhá cesta vývoja, aby bola virtuálna realita na takej úrovni, ako si predstavujú. Zatiaľ čo gestá rúk a pohyby hlavy fungujú celkom dobre, neverbálne podnety ako očný kontakt či tvárové gestá sú len v začiatkoch. Baba tvrdí, že je to celé len otázka času. Keď sa ho spýtali na šance úspechu, charakteristicky odpovedal: ,,Nie som ten typ, ktorý robí v práci chyby. Keby som si nemyslel, že to bude úspešné, neinvestoval by som do toho tak veľa." 

Čoskoro budeme mať šancu vidieť, či je tento sebavedomý japonský investor natoľko neomylný. Či ľudia naozaj tieto veci chcú je totiž druhá vec. Aj keď komunikácia na úrovni virtuálnej reality, môže byť šikovná hračka pre rodiny a priateľov, žijúcich ďaleko od seba, pre bežného užívateľa je zbytočné kupovať drahú helmu a nasádzať si ju vždy, keď bude chcieť s niekým "pokecať". Preto sme trošku skeptickí. Cenová relácia bude v tomto biznise určite hrať dôležitú rolu.

zdroj: bloomberg.com zdroj titulnej fotografie:colopl.co.jp/fortune.com

Pridať komentár (0)