Jaro Satori z Dedoles: Verím, že rovnaké princípy, aké fungujú v prírode, platia aj v biznise

  • S Jarom Satorim, zakladateľom jedinečnej značky Dedoles, sme sa porozprávali o dôležitosti spolupráce s etickými a ekologickými systémami. Čo predstavuje značka Dedoles a aké sú jej plány do budúcnosti?
unnamed
  • S Jarom Satorim, zakladateľom jedinečnej značky Dedoles, sme sa porozprávali o dôležitosti spolupráce s etickými a ekologickými systémami. Čo predstavuje značka Dedoles a aké sú jej plány do budúcnosti?

Ako vznikol názov Dedoles a čo symbolizuje?

Pre svoj e-shop som hľadal meno, ktoré neznie tuctovo a ktoré nás nebude limitovať pri budúcom vývoji. Napísal som asi stovku alternatív. Žiadna však nevystihovala odkaz budovanej značky. Prišlo to samé na prechádzke v lese. Dúha, daniely, čerstvý jesenný vzduch. Hneď v ten moment som vedel, že je to ono.
Dedo symbolizuje múdrosť a skúsenosť, ktoré sú podľa mňa v každom z nás a len postupne ich objavujeme. Les je živý a slobodný ekosystém, ktorý sa riadi prírodnými zákonitosťami. Verím, že rovnaké princípy, aké fungujú v prírode, platia aj v biznise.

 

Potlače na vašich tričkách sú nevšedné a realistické. Kto vytvára ich dizajny?

Už roky na nich pracujú desiatky umelcov a umeleckých štúdií v Amerike. Firma The Mountain každý rok vydáva nové kolekcie. Iné zas vyraďuje, a tak sa už 34 rokov formuje ich ponuka. Našou víziou je premiestnenie časti výroby a tvorby dizajnov aj do Európy.

 

Na Slovensko si priniesol špeciálny dizajn. Prečo práve tieto tričká? Kedy si povedal – „áno, týmito tričkami chcem robiť ľuďom radosť“?

Stretol som sa s nimi na dovolenke v Grécku. V období, keď som hľadal produkt, s ktorým by som začal internetový predaj. V tom čase som často chodieval do lesa, fascinovala ma príroda. Eko tričká s naturálnymi motívmi boli v dokonalom súlade s tým, kto som. Našli sme sa. Prišiel som na Slovensko, spravil si malý prieskum a zistil, že sa oplatí ísť do toho. Väčšina ľudí ma samozrejme odhovárala.

unnamed1

Začínal si predajom na Facebooku. Máš nejakú dobrú radu pre záujemcov, ktorí by taktiež chceli podnikať prostredníctvom sociálnych sietí?

Treba si stanoviť ambiciózne ciele a potom k nim hľadať cestu. Pokusne zisťovať, čo funguje. Za najzmysluplnejšiu sociálnu sieť momentálne považujem jednoznačne Facebook. Rapídne sa posúva vpred. Oplatí sa mu venovať energiu a nastaviť si najmodernejšie reklamné stratégie, ktoré FB ponúka. Generácia Z však šľape na Snapchate. Možno by z dlhodobého hľadiska nebolo na škodu venovať pozornosť aj tomu.
Môj najbližší horúci tip do budúcna je Pinterest. Podľa mňa má z hľadiska e-commerce potenciál konkurovať aj Googlu či Facebooku. Najdôležitejšie je mať správne nastavenie mysle. Nikdy sa nevzdávať, navždy bojovať. Toto máme v DNA. Tým pádom, nikdy neakceptujeme status quo a to nás stále posúva ďalej.

 

Akým prekážkam si musel čeliť na začiatku podnikania?

Mnohým. Neskúsenosť, ignorancia účtovníctva, logistické problémy spojené s e-shopom, neschopnosť zaplatiť ľudí, ktorí by so mnou začali budovať firmu. Začiatky bez kapitálu a skúseností sú ťažké. Bol som na hranici krachu. Celý Dedoles svet vôbec nemusel existovať…

 

Si vo fáze expanzie a buduješ svoj tím. Podľa čoho si vyberáš ľudí? 

Snažím sa v nich hľadať niekoľko vecí – ľudskosť, dobro, ambíciu, kompetentnosť, zodpovednosť. Chuť posúvať sa ďalej je základ. Ak si niekto myslí, že je majster sveta, je v podstate už mŕtvy. Aj teraz hľadáme ľudí do nášho marketingového tímu (viac info na www.dedoles.sk/praca).

unnamed4

Tvoj biznis rastie. Určite si musel prejsť početnými zmenami vo firme. Aké výzvy na teba čakajú v najbližšej dobe?

Momentálne hľadáme miesto, kam by sme presunuli náš sklad. Dôjde k jeho 4-násobnému zväčšeniu. To je pomerne zaujímavý a náročný logistický projekt. Do jedného mesiaca spúšťame predaj v Rumunsku a Slovinsku. V septembri plánujeme expandovať do Veľkej Británie. Prípravy sme už, samozrejme, začali i na Vianoce 2016.
Najväčšia výzva je nájsť ďalšie hodnotné produkty do portfólia. Nastaviť pri nich logistiku a nájsť ďalších správnych ľudí. To, čo budujeme, dokážeme iba s desiatkami top kolegov. Ak máte nejaké dobré produkty, ktoré by sa nám mohli hodiť do portfólia, určite sa nám ozvite.

 

Tvoje produkty zohľadňujú životné prostredie. Myslíš, že sa o téme „ekologická zodpovednosť“ hovorí dostatočne? Čo by sme mohli urobiť, aby sa situácia zlepšila? 

Nie sme stopercentne ekologickí. Snažíme sa však pracovať najmä s takými produktami. Nepredávame nič, čoho výroba by viedla k útrapám živých organizmov. Nespolupracujeme s neetickými firmami. Podnikatelia by mali prestať predávať produkty, vyrábané v podmienkach, ktoré nespĺňajú ekologické nariadenia. Dedoles môžeme vnímať ako kurátora – to, čo u nás kúpite, je ekologické alebo minimálne vyrobené v továrňach, ktoré neporušujú ľudské práva a nadmerne neznečisťujú životné prostredie.

 

Sú ľudia ochotní priplatiť za ekologický produkt?

Myslím, že väčšina populácie zatiaľ nie je. A to predovšetkým vo východnej Európe. Na západe je to lepšie. Preto musíme dosiahnuť, aby ekologicky a spoločensky zodpovedné biznisy vedeli aj top produkty doručiť zákazníkom za podobné ceny ako ich náprotivky. Toto nám podľa mňa umožnia nové technológie, materiály a nové generácie – Y a Z.

unnamed3

Zdôrazňuješ potrebu pozitívneho pohľadu na svet. Čo pomáha tebe, keď sa ráno zobudíš s nie príliš dobrým rozpoložením?

Náladu nevnímam ako niečo, čo by ma ovládalo. Keď mám zlý deň, viem si to pripustiť. Nemám vtedy potrebu vyvršovať sa na druhých ľudí. Dôležitejšia ako pozitívna nálada je schopnosť čerpať energiu zo seba. Robím to rôzne. Napríklad sledovaním a analýzou snov, nádychom čerstvého jarného vzduchu alebo počúvaním klasickej hudby – to je môj najväčší zdroj energie. Každý by si mal nájsť to svoje.

 

Aké máš sny, ktoré by si chcel naplniť?

Momentálne som vo fáze budovania. Fascinuje ma tvorba a biznis. Cieľom je 50-miliónový obrat v roku 2020. Môj tajný osobný sen je dirigovať nejakú významnú symfóniu. Napríklad Čajkovského štvrtú, ktorá mi teraz hrá. To plánujem, až keď budem mať 55 rokov. (smiech)

Zdroj fotky: Mino Debnár Visuals

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech