Juraj Karlík z HalmiSpace: Vážme si, čo v Košiciach máme, nemusí to tu byť navždy

  • Košická multižánrová kaviareň a coworking s názvom HalmiSpace prešiel za posledný rok mnohými zmenami. O tom, ako vníma prácu v HalmiSpace, ako aj postoj Košičanov ku kultúre, prezradil majiteľ Juraj Karlík v zaujímavom a hlbokom rozhovore. Prečítajte si jeho postoje, vnímanie a názory a pomôžte nám ich šíriť ďalej.
collagenb
HalmiSpace
  • Košická multižánrová kaviareň a coworking s názvom HalmiSpace prešiel za posledný rok mnohými zmenami. O tom, ako vníma prácu v HalmiSpace, ako aj postoj Košičanov ku kultúre, prezradil majiteľ Juraj Karlík v zaujímavom a hlbokom rozhovore. Prečítajte si jeho postoje, vnímanie a názory a pomôžte nám ich šíriť ďalej.

HalmiSpace má už takmer 4 roky. Ako ho vnímaš po rokoch?

Všetko, čo som doteraz robil a všetko, čo som mal možnosť zažiť, sa vyvíjalo v určitých cykloch. Keď sme začínali, mali sme množstvo energie a nadšenia, pretože to bolo niečo nové a unikátne. Bolo to niečo, čomu sme verili, že má obrovskú hodnotu a obrovský význam. Keď sa to rozbehlo, začali sme riešiť prevádzkové veci, dodávateľov, cash flow a množstvo ďalších vecí, ktoré človeku energiu skôr uberajú ako pridávajú. Každú krízu sme však zvládli, našli sme novú energiu a posunuli sa v našej vízii a zámere. A ako vnímam HalmiSpace teraz? Fungujeme už 4 roky a za tie roky prebehlo už niekoľko takýchto cyklov. Momentálne, čo sa mňa týka, cítim, že naša vízia, hoci bola už niekoľkokrát transformovaná, je z veľkej časti naplnená. Tak, ako príroda v zime spí, aby sa zregenerovala a zrevitalizovala, tak aj ja vnímam, že teraz na úrovni vízie spíme. Hľadáme nové zdroje a impulzy, ktoré neskôr pretavíme do nadšenia a nových vecí.

Ak by si chcel niekto otvoriť podobný podnik ako je HalmiSpace, čo by si mu poradil?

Aby za mnou prišiel a aby som sa s ním mohol intenzívne porozprávať. V prvom rade by som sa snažil zistiť jeho motiváciu, pretože keď má dobrú motiváciu, má šancu takýto podnik prevádzkovať, a možno aj úspešne. Ak jeho motivácia nie je dostatočne dobrá a silná, tak by som mu to asi vyhovoril. Ja si osobne myslím, že kľúčovým a rozhodujúcim faktorom je primárna motivácia, ktorá nemôže byť finančná. Ak by mňa ako majiteľa HalmiSpace motivovali len peniaze, tak tu už HalmiSpace nie je. Pretože energia a kapacita, ktorú ja a všetci moji zamestnanci do HalmiSpace vkladáme, sa finančne vracia len čiastočne.

Čo je pre teba teda odmenou, ak to nie sú peniaze?

Mojou odmenou je skôr to, že sa moja vízia napĺňa a že prinášame ďalším ľuďom radosť a možnosti sa rozvíjať. Takáto odmena častokrát prichádza z nečakaných strán, napr. keď vám zákazník povie, že toto je taký úžasný koncept, priestor a ľudia, že si ho snáď Košice a Košičania ani nezaslúžia. A to je niečo, čo ma napĺňa a čo mi dokáže do istej miery (lebo samozrejme žijeme z peňazí a bez peňazí sa to nedá) vykompenzovať resp. vyplniť aj to, čo mi neprichádza v podobe peňazí. Preto by som u človeka, ktorý by si chcel niečo podobné otvoriť, zistil jeho motiváciu. Nemusí to byť rovnaká motivácia, akú mám ja, môže ho motivovať niečo úplne iné, no ak by som za tým videl naozaj niečo zmysluplné, tak by som sa mu v čo najväčšej možnej miere pokúsil pomôcť.

Ako vnímaš HalmiSpace z podnikateľského hľadiska?

Keď má niekto nejaký podnikateľský zámer, tak je to v prvom rade podnikateľský zámer, ktorý by mu mal zabezpečiť dostatočný zdroj príjmu. Na to ja asi veľmi nie som. Nie som veľmi dobrý podnikateľ, pretože definícia podnikateľa je jasná: to, čo robí, robí za účelom zisku. V HalmiSpace robíme veľa vecí, ktoré negenerujú zisk, to však neznamená, že nemajú hodnotu. Majú hodnotu pre mňa, pre ľudí, ktorí sa na tom podieľajú a pre ľudí, ktorí sem chodia. Peniaze negenerujú, pretože pracujeme s publikom zostavenom z ľudí, ktorí sú zvyknutí, že sa za určité veci buď neplatí alebo sa platí symbolicky. V Košiciach je veľa vecí dotovaných z grantov, u nás to však funguje inak a je ťažké nastaviť to, čo robíme tak, aby sme boli v každej sfére ziskový. Počas 4 rokov nášho fungovania som veril, že sa nám to podarí nastaviť tak, aby naša práca bola komerčne úspešná bez kompromisov v kultúrnej a kreatívnej oblasti, bez kompromisov v službách a našej ponuke. Neuvedomil som si však jednu vec, a to, že pracujeme na špecifickom trhu.

Aký je podľa teba rozdiel v podujatiach organizovaných cez grant a bez grantu?

Veľakrát, keď som sa zúčastnil podujatí organizovaných z grantu, som videl, že si ľudia neuvedomujú hodnotu, ktorú dostávajú. Rovnako organizátori takéhoto podujatia to častokrát v konečnom dôsledku nerobia pre ľudí. Aj keď to znie divne, no za tie roky som vypozoroval, že sa niektoré podujatia organizujú len preto, lebo ich organizáciu má niekto v popise práce. Získajú sa na ne prostriedky, no organizátorov nezaujíma, či to ľudia chcú a či sú schopní si uvedomiť hodnotu týchto podujatí. Máme za sebou štvorročný projekt Európske hlavné mesto kultúry 2013, kde sme mali dosah na obrovské zdroje financií a mali sme dostatok času na to, aby sme košické publikum edukovali, aby sme mu rozšírili možnosti ich záberu a opierali sa do ich hraníc. Výsledkom je, že si Košičania myslia, že umenie a kultúra je niečo totálne šialené.

Organizovalo sa na striedačku niečo, čo bolo absolútne za hranou a potom niečo, čo malo zábavný charakter. A ak bolo potrebné, aby tam ľudia boli, zorganizovalo sa to zadarmo. Takže tu ani nedošlo k pochopeniu, že to má nejakú hodnotu. Keď som v minulosti spoluorganizoval Avishai Cohen Quartet, lístok v Košiciach stál 12 Eur. Vo Viedni a Berlíne stál najlacnejší lístok v zadných radoch 60 Eur, a Košičania aj tak hundrali, že sa im to zdá drahé. Naopak tí, ktorí prišli zo zahraničia, pre nich to bolo po zrátaní nákladov na dopravu, stravu a ubytovanie stále výhodnejšie ako lístok vo Viedni. Nedokázali sme Košičanom predať skutočnú hodnotu podujatia, a myslím, že v tom nie sme úspešní doteraz. Sú 3 možnosti, ako ďalej postupovať. Nebudeme to už robiť, vyberieme si kapely, ktoré budeme schopní predať alebo nájdeme partnerov, ktorí nám s tým pomôžu. Inú cestu nevidím.

Zmení sa podľa teba vnímanie a preferencie Košičanov alebo sa im musia prispôsobiť podniky?

Musí prejsť nejaké doba, no zmena sa nestane sama od seba. Tá doba prejde úspešne len tak, že budeme vytrvalo komunikovať, že kvalitné podujatie vyzerá takto, kvalitná káva vyzerá takto, kvalitné jedlo vyzerá takto atď. Až keď to budeme robiť dostatočne dlho a nevyhoríme, pridajú sa k nám ďalší odvážlivci, ktorí to pochopia a ktorým možno aj my pomôžeme, aby sa do podobných aktivít a podnikov pustili. Verím, že postupne vznikne vrstva košickej komunity, ktorá to bude vedieť oceniť, a bude postupne rásť. Je pravda, že v Košiciach žije veľa ľudí, ktorí nemajú skúsenosti s väčšími mestami, takže málokedy majú to uvedomenie. Najviac ľudí, ktorí náš koncept pochopia, žijú niekde v zahraničí. Prídu sem a sú prekvapení, čo v Košiciach máme.

Každý sa oháňa tým, aké sú Košice krásne mesto, atraktívne pre turistov. Ako to vnímaš ty?

Košice majú zvláštnu atmosféru. Čo som si ale všimol, dosť sa vzmáhajú podobné centrá ako HalmiSpace v menších mestách, ako je napr. Banská Štiavnica, Liptovský Mikuláš či Trnava. Košice sú druhým najväčším mestom, no aj napriek tomu mám pocit, že v menších mestách si ľudia takéto prevádzky viac vážia. Košice sú podľa mňa niekde medzi. Žil som skoro 5 rokov v Prahe, kde mám veľa známych, ktorí majú podobný biznis, a viacerí z nich tu boli a hovorili, že toto keby si otvoril v Prahe, tak by ťa nosili na rukách. Tam je potenciál a väčší základ ľudí. A možno v menších mestách tiež, lebo je tam nedostatok čohokoľvek, a keď niekto začne niečo kreatívne robiť, tak sú z toho ľudia nadšení. V malom meste, keď sa o niečom hovorí, hovoria o tom všetci. Viac vnímajú každú zmenu. Jedna vec je však hovoriť a druhá vec je dané miesto navštíviť. Pamätám si, že keď sme boli otvorení asi rok, jeden môj bývalý zamestnanec bol v Taliansku na vínnej ceste, kde stretol niekoľko Košičanov. Všetci vedeli o Halmi, všetci rozprávali o Halmi, ale nikto tam nebol. :) Asi sa boja, že sme hipsterský podnik určený len hipsterom.

Keby si mohol premiestniť HalmiSpace niekam inam? Kde by to bolo?

Nikdy som nad tým takto neuvažoval. V HalmiSpace som vytvoril niečo ako labák, kde sa snažíme prísť na to, ako “z hliníka vyrobiť zlato”. Objaviť ten kameň mudrcov. A keď na to prídeme, bude jednoduché HalmiSpace nielen premiestniť, ale vytvoriť podobný koncept aj niekde inde, resp. pomôcť s jeho vytvorením. Nad tým intenzívne premýšľam. V minulosti sme na to mali ponuku v Prahe, Brne a Budapešti, no neboli sme na to pripravení.

Zavri oči a predstav si HalmiSpace o pár rokov. Ako vyzerá?

Je plné ľudí, ktorí si prítomnosť v našom priestore užívajú. Robíme najzaujímavejšie akcie v meste a sme referenčný podnik, čo znamená, že sa s nami iné podniky porovnávajú. A sme koncept, ktorý je rozšírený aj v iných mestách. HalmiSpace sa vzhľadovo tiež posunie, avšak pri zachovaní našej filozofie založenej na tradícii a vyzretosti vekom, ktorú kultivujeme prostredníctvom inovácií kreatívnym spôsobom.

Čo by si odkázal Košičanom?

Košičania, zobuďte sa! Začnite vnímať hodnotu, ktorú vám rôzne podniky v Košiciach sprostredkúvajú a prestaňte chcieť špičkovú kvalitu za krčmové ceny. To potom radšej seďte doma a pustite si telku. Vážte si to, čo tu máme, lebo to nie je samozrejmosť a nemusí to tu byť.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech