Kamil Aujeský – chalan, ktorý vyhral titul Bloger roka a v rukáve schováva ešte veľa prekvapení

  • Blogger roka a odborník na online marketing Kamil Aujeský nám porozprával, prečo sa bagre ťažko predávajú na Instagrame, prečo mladí ľudia často nežijú svoj sen a aj o tom, kto podľa neho vie, ako na marketing na Slovensku.
13048226_1113882328664404_741394530652316614_o
  • Blogger roka a odborník na online marketing Kamil Aujeský nám porozprával, prečo sa bagre ťažko predávajú na Instagrame, prečo mladí ľudia často nežijú svoj sen a aj o tom, kto podľa neho vie, ako na marketing na Slovensku.

Vyhral si titul bloger roka v oblasti informačné technológie a inovácie. Gratulujeme! Ako si sa dostal k blogovaniu?

Ďakujem, ďakujem.. No to sa asi tak prirodzene z mojej práce nejako vyvynulo, kedže robím online a v online sa už pár rokov rozpráva veľkým štýlom o tom ako je content king, tak som toho chcel byť súčasťou. Zároveň si myslím, že už mám reálne toľko skúseností, aby som mohol odovzdať nejakú pridanú hodnotu ľudom.

 

Aké boli reakcie tvojho okolia na výber tvojho povolania? Babka si ťa asi skôr predstavovala ako pána doktora, nie?

Akože to, že robím online marketing? Keby babka žila, tak asi ani netuší, čo to je a skôr by riešila, že prečo som sa dal potetovať. Ale ono aj keby sa toho babka dožila tak to je tak, že časom sa vyvíja strašne veľa vecí a mení sa všetko.

To nebolo tak, že som si jedného dňa povedal, že idem robiť online, ale trvalo to zopár rokov aj keď je pravda, že už dlho dlho som sa rýpal v online veciach a grafike a počítačoch takže to smerovanie bolo už asi dávno určené.

 

Preslávil si sa ešte v roku 2012, keď si si chcel veľmi kreatívnou cestou nájsť svoju vysnívanú prácu. Podarilo sa ti to? Žiješ si svoj sen?

To video, ktoré som robil v tom 2012 bol skôr taký môj test. Reálne ma vďaka tomu videu oslovilo asi 30 firiem, ktoré ma chceli zamestnať z toho bolo 15 fakt relevantných a nakoniec to dopadlo tak, že som skončil vo Visibility, kde sa mi zdá, že až po prijatí sme sa bavili o tom videu štýlom „my sme si mysleli, že si to ty“.

Video skôr malo poukázať na tie kerky, v tej dobe a chcel som vedieť ako to bude fungovať. Vtedy to bol obrovský virál, čiže asi to fungovalo a spustili sa okolo toho aj rôzne hejty aj ohľadom tetovania, kde ľudia riešili, že som primitív, ktorý sa dal potetovať a nikdy sa nezamestná. Message v tom videu bol ale trošku iný :)

13116334_1714762165446833_8725726708888260762_o

Veľa mladých ľudí sa sťažuje na školu, ale zostáva tam a potom má problém po škole nájsť si uspokojivú prácu. Prečo si myslíš, že to tak je?

Lebo ľudia sú pohodlní. Je jednoduchšie vyhovoriť sa na to, že študujem pre rodičov, lebo to po mne chcú ako naozaj na sebe makať a študovať a riešiť to čo naozaj chcem riešiť. Nikomu nehovorím, že je zlé študovať vysokú školu. Akúkoľvek. Ale ak je tam niekto len z princípu, že „musí“ tak vlastne iba zabíja svoj čas a aj tak mu to nič nedá a po škole začína od úplnej nuly. Je jedno akú školu, kto má. Treba sa vzdelávať v tom, v čom je človek dobrý alebo čo ho baví a treba to robiť pravidelne nad rámec nejakých školských hodín.
 

Si lektorom na online univerzite Truniversity. Ako funguje táto univerzita? Ako si sa dostal k tomuto projektu?

S chalanmi (Kukom a Mišom) sa poznám už nejaký ten rok cez rôzne iné projekty. Nemôžem momentálne asi moc hovoriť o tom, ako to funguje resp. ako to bude fungovať, ale bude to čoskoro a bude to vo veľkom štýle opäť rozbehnuté. Doteraz to boli workshopy pre skupiny, firmy prípadne pre jednotlivcov vždy na dopredu vybranú tému a dosť personalizované pre každú skupinu alebo osobu, aby to malo čo najväčšiu pridanú hodnotu pre ľudí, ktorí sa chceli vzdelať.

 

Aké chyby robia spoločnosti najčastejšie pri svojom online marketingu?

Najväčšia chyba je nenechať si poradiť od odborníkov. Každý máme nejaký svoj záber v živote a každý by mal byť v niečom dobrý. Ak potrebujem pomôcť v online marketingu a nie som v ňom úplne doma, tak by som sa tomu nemal brániť. Niekedy je, ale ego väčšie, ako by malo byť a tam vzniká problém.

Inak sú to klasické veci, s ktorými sa pravidelne stretávam. Nevyhodnocovanie online aktivít, slabý prehľad o tom čo sa vlastne deje a prečo sa to deje. Takmer nikto nemá nejakú ucelenú dlhodobú online stratégiu, ktorej by sa držal a postupne si vyhodnocoval, že či je to správne alebo nie. Je toho veľa a je to veľmi individuálne u každého klienta.

Kamil small

Online marketing sa mení neuveriteľnou rýchlosťou a to, čo platilo pred pol rokom, neplatí teraz. Ako ty udržuješ krok s novými trendmi?

Trendy sa menia, novinky pravidelne prichádzajú, ale základ platí stále. Online je marketingový kanál a ten v úplne konečnom dôsledku každému slúži na predaj. To sa nezmenilo a nikdy sa nezmení, len niektorí ľudia si to neuvedomujú.

Ako udržujem krok sa ma pýta veľmi veľa ľudí. Kde sledujem novinky, koho followujem a podobne. Nemám nejaký špeciálny koncept v tom. Sledujem rôzne marketingové hlavne zahraničné blogy a weby, kde si vždy nájdem to čo potrebujem a zoberiem si z toho to čo potrebujem. Dôležité je tiež si uvedomiť, že aj tie marketingové news píšu ľudia, ktorí si hrabú čítanosť. Čiže veľa krát sa zbytočne obmielajú buzzwordy, aj keď im vôbec nemusíme prikladať takú váhu.

Dôležité je vždy pri každej novinke si s triezvou hlavou vyhodnotiť, že či sa ma to nejako týka a či musím robiť niečo inak, ako som robil. Nie každý musí byť na Snapchate pokiaľ tam nemá, čo ponúknuť. Nie každá firma musí mať reklamu na Instagrame, ale keď došiel Instagram na SK trh tak, aj bagre chceli inzerovať na Instagrame, ktoré by reálne nemali aký obsah ponúknuť, ale bol okolo toho hype, tak tam chceli byť.

 

Máme na Slovensku firmu, ktorá je svojim marketingom na inom leveli ako ostatné?

Určite áno. Záleží, ale ako budeme vnímať „marketing na inom leveli“ lebo to pokiaľ v tej danej firme nepracujem, tak nedokážem relevantne vyhodnotiť. Marketing na inom leveli nastavila Kofola minulo a tohtoročnou kampaňou Fofola, ktorá išla veľmi odvážnou cestou, ale zase na mladšiu cieľovku.

Malé lokálne „hipsterské“ podniky, obchody a iné projekty väčšinou robia marketing veľmi dobre. Nie sú to korporácie a idú väčšinou urpímnou komunikáciou a nehrajú sa na nič iba na to, čo sú – hipsterské čokoľvek. Samozrejme aj veľké firmy ako Pixel Federation, Sygic, ESET majú marketing zmáknutý veľmi dobre, lebo inak by neboli tam kde sú aj keď majú super produkty.

Nedá sa takto vypichnúť jedna firma, ktorá je, že úplne top lebo tam je veľa uhľov pohladu ako sa na to dá pozrieť.

13086908_1113882275331076_6745314339860566320_o

Donedávna tu bol veľký boom blogov, teraz ľudia prechádzajú na videá a Youtube. Je jasné, že všetci chcú informácie hneď a čo možno najrýchlejšie. Čo si myslíš, že bude ďalšie? Do kedy bude možné túto rýchlosť udržovať?

Áno, prechod na video je prirodzený vývoj. Ľudia potrebujú dostávať čo najjednoduchšie informácie. Teda aspoň pokiaľ sa bavíme o nejakom mainstreame. Rýchlejší od YouTube je už teraz Snapchat, ktorý je momentálne vnímaný ako nástupca TV pre mladých, ktorí chcú vstrebávať veľa obsahu, ktorý nemusí mať až takú prípadne žiadnu pridanú hodnotu, ale zároveň majú podmienku, že chcú tento obsah vstrebávať vtedy, kedy chcú a hlavne od koho chcú čo im Snapchat umožňuje.

Nedokážem si dovoliť odhadnúť aké budú ďalšie boomy, každopádne Live video bude úplne klasickou súčasťou, celkovo video v akýchkoľvek podobách sa bude stále viac a viac rozrastať. Neviem však z technického hľadiska, čo sa kedy vytvorí a ľudia z toho odpadnú.

 

Nakoniec nám povedz, aké sú tvoje najbližšie plány? Na čom pracuješ?

Aktuálne pracujem spolu s pár ľuďmi na dokončení jedného analytického nástroja, ktorý chceme predávať globálnym digitálnym a mediálnym agentúram. Okrem toho spolupracujem s chalanmi z Truniversity, kde sa rieši vzdelávanie. Dokončujem jeden web pre online marketérov, ktorý verím, že im zjednoduší trošku život a okrem toho chcem riešiť viac a viac obsahu na svoj blog. Takže mám celkom naložené a okrem toho sa snažím každý deň naberať nejaké info a vzdelávať sa, čo je podľa mňa mega dôležité.

 

zdroj fotografií: Archív K. Aujeský

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK