KOMENTÁR: Toto je zúfalá suma, ktorú Spotify platí za každé vypočutie umelcom. Tí sa začínají búriť

  • Zákazníkov si získal dostupnosťou, bohatým výberom hudby a znesiteľným predplatným, ktoré dnes platí 144 z 300 miliónov užívateľov
  • Avšak aj po 15 rokoch pôsobenia je stále v dlhoch
  • Napriek mínusovým číslam na konci roka sa proti Spotify vytvárajú kampane, v ktorých umelci požadujú vyplatiť viac
spotify, streaming service, youtube, stream, hudba, ego
Spotify, Instagram/@egoemo, @banned_studios
  • Zákazníkov si získal dostupnosťou, bohatým výberom hudby a znesiteľným predplatným, ktoré dnes platí 144 z 300 miliónov užívateľov
  • Avšak aj po 15 rokoch pôsobenia je stále v dlhoch
  • Napriek mínusovým číslam na konci roka sa proti Spotify vytvárajú kampane, v ktorých umelci požadujú vyplatiť viac

Pravdepodobne túto aplikáciu poznáš, či dokonca pravidelne využívaš. Spotify je hudobná streamingová služba, ktorá sa po prvýkrát rozozvučala 7. októbra 2008. Vtedy ešte predstavovala len začínajúci startup vo švédskom Štokholme, ktorý mal za cieľ skoncovať s dobou pirátstva. Možno si ešte spomínaš, že predošlá dekáda sa niesla v duchu nelegálne stiahnutých mp3. 

Spotify však nepredstavoval prvú streamingovú službu, mal svojich predchodcov. Po rokoch si ale svojich zákazníkov získal dostupnosťou, bohatým výberom hudby a znesiteľným predplatným, ktoré dnes platí 144 z 300 miliónov užívateľov.

Aj po 15 rokoch pôsobenia stále v dlhoch

Možno práve výhodná cena sa podpísala na tom, že firma za 15 rokov svojej existencie ešte ani raz nebola v zisku. Vyplýva to z celoročných analýz, ktoré vypracováva Statista.

Je pravda, že spoločnosť občas vykáže plusové hodnoty. Prvýkrát sa Spotify dostal do plusových čísel na začiatku roka 2019, avšak neostalo mu to na dlho, na konci roka už vykazoval stratu 186 miliónov eur. Podrobnejšie svoje zisky a straty uverejňuje vo štvrťročných správach o stave spoločnosti.

spotify, streaming service, youtube, stream, hudba
zdroj: Spotify Quarterly Results

Spoločnosť však nezúfa a verí, že raz sa na konci roka do plusových čísel dostane. „Raz sa dostaneme do bodu, kedy budeme myslieť na profit, avšak momentálne je pre nás prioritné rásť ako firma,“ vjadril sa CEO Daniel Ek pre portál Music business worldwide.

Napriek strate, ktorú spoločnosť roky vykazuje, sa jej darí rásť. Rokom pribúdajú ďalšie milióny až desiatky miliónov užívateľov. V tomto prípade aj mínusové čísla môžu znamenať úspech. 

Antikampaň na kampaň

Spotify každoročne robí takzvané „wrap ups„, čo sú štatistiky tvojej napočúvanej hudby a podcastov od 1. januára aktuálneho roku do 31. októbra. Môžeš si v nich nájsť rebríček tvojich obľúbených umelcov, komentátorov a taktiež jednotlivých pesničiek, ktoré si za pár mesiacov napočúval. 

Aplikácia ti ďalej v tisíckach minút vypočíta, koľko hudby si za rok počul a koľko novej si objavil. Taktiež vo wrap upe dostávaš akúsi medailu, ktorá ťa špecifikuje – či už si bol medzi prvými poslucháčmi, ktorí stihli počuť nejaký release, alebo si objavil vysoký počet umelcov. Všetko záleží na tom, ako sa v aplikácií správaš. 

spotify, streaming service, youtube, stream, hudba
zdroj: Spotify Wrapped

Aj keď myšlienka za farebnou kampaňou Spotify je pekná, mnohí umelci tento rok využili príležitosť a reagovali na ňu antikampaňou. Prevažne na Instagrame a Twitteri ľudia zdieľali pozmenený wrap up, ktorý obsahoval doplňujúce informácie o tom, čo presne čísla znamenajú pre umelca.

 
 
 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Somewhere Soul (@somewhere_soul)

Priemerný čas, ktorý človek “prepočúva“ za 10 mesiacov, je 25-tisíc minút, čo je viac než dosť. Avšak len malé percento zo zárobku po prehratí ide priamo umelcovi do vrecka. 

Kde je teda problém?

Nefunkčný systém

Ako takmer každá streamingová platforma, aj Spotify si berie svoje percentá z počutia. 30 % si necháva, ostatných 70 % ide labelom či distribútorskej spoločnosti, prípadne ďalším nositeľom práv na dielo a až potom hudobníkom.

Percentá zisku sú na platformách rôzne. Závisí od viacerých faktorov. Na niektorých si spoločnosť vypýta nižšiu daň, na iných je užívateľov viac. V tabuľke nižšie ti uvádzame, koľko jednotlivé platformy platia za 1 stream, čiže prehratie pesničky. Dáta vypracoval portál Visual Capitalist

Napster $0.019
Tidal $0.0125
Apple Music $0.00735
Google Play Music $0.00676
Deezer $0.0064
Spotify $0.00437
Amazon $0.00402
Pandora $0.00133
YouTube $0.00069

Znamená to, že ak by som využíval inú aplikáciu, umelci dostanú viac?

Podľa štatistík nie, avšak záleží prípad od prípadu. Ak daného umelca počúva podstatne viac ľudí cez Spotify, dostane viac zárobku na tejto službe. Ak by mal o trochu viac fanúšikov napríklad na Apple Music, je pravdepodobné, že by na nej zarobil viac. Avšak v priemere je to debata o pár centoch.

spotify, streaming service, youtube, stream, hudba
zdroj: I Groove Music

Na grafe je vidieť, koľko eur dáva Spotify v jednotlivých krajinách po svete. Každá krajina predstavuje osobitný trh s rozdielnymi podmienkami. Výška príjmu závisí od viacerých faktorov. Koľko hudby sa v krajine počúva, aká ja výška predplatného v danej krajine či akej národnosti sú interpretovi poslucháči. 

Používaš Spotify?

Na Slovensku zatiaľ platí, že ak pesnička umelca dosiahne milión počutí, dostane v prepočte niečo vyše 2 000 eur. Momentálne je top najpočúvanejšia pesnička tá od Ega s názvom Pumpa, v ktorej hosťujú Sima a Ben Cristovao. Má vyše 2,3 milióna vypočutí, čo znamená, že spoločne zarobia 4-5 tisíc eur, mínus 30 % pre Spotify a ďalšie percentá labelom a manažérom. 

Čo však predstavuje tisícka pre interpreta, ktorý zarába milióny?

Chudobným bral, bohatým dával

Kritika systému spočíva v tom, že zisky zo streamingových platforiem idú vždy do rúk menám, ktoré už majú dávno rozbehnutú kariéru. Je veľmi ojedinelé, najmä na slovenskej scéne, že by sa do top 50-ky pretlačil niekto neznámy.

Problém nie je len vo finančnej stránke, trpí nová hudba a alternatíva. Začínajúci umelci sa sťažujú na nedostatok miesta na prezentáciu. 

Platforma však odpovedala na vzniknutú vzburu. Začiatkom novembra predstavila nový algoritmus, ktorý prezentuje personalizované odporúčania na novú hudbu na základe špecifických hudobných elementov, tempa, dĺžky tracku či času, kedy si podobnú hudbu počúval.

Touto cestou by sa mali do tvojich slúchadiel dostať aj menej známi interpreti, ktorí pravdepodobne budú spadať do tvojho štýlu.

spotify, streaming service, youtube, stream, hudba
zdroj: Spotify

Z hudby marketing pre koncerty

Hudobný priemysel sa ako ostatné odvetia vplyvom digitálnych technológií zmenil za veľmi rýchly čas. 

Je to celkom smutné, nielen streamingy ale aj samotná hudba je už v podstate len marketing na živé vystúpenia. Z tých má umelec väčšinu príjmov a keď nie sú vystúpenia, kompenzujú si to predajom merchov, CD-čiek či vinylov,“ vyjadril sa pre Startitup hudobný producent Fvlcrvm. 

Väčšinový zisk na našej scéne tvoria príjmy z koncertov. Tie teraz ale nie sú. Možno aj práve pričinením tejto vyhrotenej situácie to viedlo k tomu, že ľudia začali rušiť svoje účty na Spotify.

Otáznym ostáva, či bude situácia lepšia na ostatných streamingových platformách.

A taktiež je možné, že celý problém odznie po pandémii koronavírusu, kedy sa kultúrny život začne vracať naspäť do starých koľají. 

Zdroje: Statista, Spotify , Spotify Quarterly Results, I Groove Music, Visual Capitalist, Bandcamp, Spotify Newsroom

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá