Infektológ Sabaka: Koronavírus má jednu zákernú stránku. Aktuálne ho na Slovensku najviac šíria títo ľudia

Tomáš Hudák: Žasnem, aké kreatúry dokážu prejsť voľbami

Predali auto za takmer 3 milióny eur. Jeho cena ešte výrazne porastie

Legendárny „Fúkač“ opäť prevetrá koľajnice. V Bratislave sa budeš voziť najstaršou elkou na Slovensku

  • Fanúšikovia električiek ako aj cestovania zadarmo sa už čoskoro dočkajú zaujímavej novinky
  • V rámci osláv 125 rokov MHD sa Dopravný podnik Bratislava rozhodol do ulíc mesta vrátiť najstaršiu dochovanú električku na Slovensku
  • V minulosti ju prezývali aj ako „Fúkač“
elektricka
DPB
  • Fanúšikovia električiek ako aj cestovania zadarmo sa už čoskoro dočkajú zaujímavej novinky
  • V rámci osláv 125 rokov MHD sa Dopravný podnik Bratislava rozhodol do ulíc mesta vrátiť najstaršiu dochovanú električku na Slovensku
  • V minulosti ju prezývali aj ako „Fúkač“

Historická električka bude jazdiť vo štvrtok ( 27. augusta) od 10:30 do 18:00 zadarmo na linke A z Hlavnej stanice cez tunel do centra mesta. Vozidlo GANZ č. 104 je najväčším klenotom, aký sa DPB vo vozovom parku zachoval. Električku vyrobili ešte v roku 1910 v Budapešti, oslavuje teda už úctyhodných 110 rokov.

Na svoju dobu išlo o jedinečný  vozeň, ktorý obyvateľov vtedajšieho Prešporka lákal svojou eleganciou, ale aj majestátnosťou. Zo začiatku sa pritom nejednalo o bežnú električku, ale o vagón bez motora určený pre špeciálne robotnícke vlaky.

Vlak do Chorvátska je lacnejší ako lístok do Košíc. V predaji budú iba jeden deň

Dopravný podnik informuje, že v tomto období fungovala v Bratislave známa dynamitová továreň v Gaštanovom hájiku. Práve sem bolo potrebné každý deň naraz priviezť a odviezť stovky robotníkov. Vtedajšie električky však neponúkali ani zďaleka takú kapacitu. Preto začal dopravný podnik prevádzkovať posilové robotnícke vlaky.

Za električku boli zapojené ďalšie tri veľkokapacitné vozne, pričom takáto až 42 metrov dlhá 4-vozňová súprava dokázala odviezť takmer 300 robotníkov.

Naša električka bol pôvodne vozeň určený pre špeciálne robotnícke vlaky.V tomto období fungovala v Bratislave známa…

Gepostet von Dopravný podnik Bratislava am Dienstag, 25. August 2020

„Bolo veľmi náročné ovládať takúto dlhú súpravu, pretože bola extrémne ťažká. A aby sa s ňou dalo ubrzdiť, súprava bola vybavená kompresorom a netypickými vzduchovými brzdami, ktoré ovládal vodič z prvého vozňa. Pri brzdení celá súprava vždy nahlas syčala (fúkala), čo bolo pre električky v Bratislave veľmi netypické. Personál ich teda začal prezývať ako Fúkače,“ objasňuje dopravný podnik.

V roku 1926 dostal tento vozeň motor, obdržal zeleno-šedý náter a bol schopný premávať už ako bežná električka. Na konci 40. rokov však už začalo byť vozidlo zastarané, a tak na jej podvozku postavili úplne novú modernú električku BMEŽ č. 44, ktorá jazdila až do 70. rokov.

Na konci 40-tych rokov však už začalo byť vozidlo zastarané, a tak na jej podvozku postavili naši dielenskí pracovníci…

Gepostet von Dopravný podnik Bratislava am Dienstag, 25. August 2020

„Zhodou okolností sme si ju po vyradení zachovali a počítali sme s ňou do historickej zbierky. Keď sme ju začali renovovať, zistili sme, že jej podvozok je oveľa starší, než sme pôvodne predpokladali a ide o unikátnu električku GANZ z roku 1910. Namiesto opravy vozňa č. 44 sme tak na podvozku nanovo postavili historický vozeň č. 104, ktorý sa teraz opäť ukáže verejnosti ako ukážka toho, že električky v Bratislave neboli vždy iba červené,“ dodáva.

Legendárny „Fúkač“ síce už nefúka, nakoľko je zrekonštruovaný do obdobia, keď už nejazdil v súprave a netypickú vzduchovú brzdu nepotreboval, DPB však verí, že záujemcom o jazdu bude aj takouto formou dokonale predstavené obdobie, keď sa električkami ešte nejazdilo po Bratislave, ale po Prešporku. 

Zdroj: DPB

Najnovšie video