Hrával 16 hodín denne. Dnes je autorom hry, v ktorej strieľaš na Trumpa 

  • Peťo Sekera (25) vyvíja hry od 15 rokov
  • Vyštudoval aplikovanú informatiku v Nitre
  • Je autorom mnohých zaujímavých hier, akými sú napríklad Santa On Fire, Trump Space Invaders, Vegetables Sharks
peto-coll-right
archív PS
  • Peťo Sekera (25) vyvíja hry od 15 rokov
  • Vyštudoval aplikovanú informatiku v Nitre
  • Je autorom mnohých zaujímavých hier, akými sú napríklad Santa On Fire, Trump Space Invaders, Vegetables Sharks

Ahoj Peťo, odmalička vyvíjaš hry. Medzi tvoje novinky patria Santa On Fire a Trump Space Invaders.

Pri Trump Space Invaders som sa inšpiroval dvomi ikonami, Trumpom a legendárnou arkádou, ktorá mala tento rok 40. výročie.
V Santa On Fire musíš ako Santa Claus utiecť pred ohňom v komíne, ktorý založilo dieťa.

Ako dlho sú na trhu tieto dve hry?

Teraz sú to dva mesiace.

Predpokladám, že sa chceš živiť vývojom hier aj v budúcnosti.

Určite.

Kedy si začal programovať hry?

Keď mi bolo 15, začal som robiť na GameMaker. Vtedy som ešte programovať nevedel. Programoval som pomocou GML (game maker language). Engine je dnes na úrovni, že aj dnešní vývojári v ňom pracujú.

Viem o tebe, že si hrával Counter Strike. Bol si aj na turnajoch?

Áno, často sme chodili na turnaje.

Zobraziť celú galériu (1)
zdroj: archív Radovan Dranga

Koľko si hrával?

Hrávali sme aj 16 hodín vkuse.

To už si bol celkom závislý, či?

Nebol som.

Došiel si domov zo školy a hrali ste hry, áno?

Áno, potrebovali sme získať body, aby sme mohli ísť na majstrovstvá. Po škole sme trénovali na turnaje.

Hrávali ste piati na piatich, pravidelne. Neprepínalo ti?

Nie. Práveže ja som mal zdravý rozum. :)

Balansoval si toto „vysedávanie“ cvičením?

Chodil som medzitým behávať a korčuľovať. Keď som s tým skončil, našiel som si inú zábavku popri škole – kickbox.

Máš v okolí ľudí, ktorí sú závislí na hrách?

Áno, bolo ich dosť.

Ako sa u nich prejavila závislosť?

Dlho sme hrávali a bavili sa len o hrách. Na turnajoch sa po skončení pilo a o dve – tri hodiny, čo už bol ďalší deň, pokračovali v turnaji.

Kde si viem stiahnuť tvoje hry?

Zatiaľ iba na Androide. Pred niekoľkými rokmi som vymyslel hru Vegetable Sharks, bola zadarmo a bez akýchkoľvek reklám. Tá išla veľmi dobre.

Musí byť ťažké preraziť s hrou, ak je denne nahraných cez 1 000 nových aplikácií. Je to ako hľadanie ihly v kope sena, nemyslíš?

Presne tak, je to ťažké, ale i tak som do ostatných hier začal dávať reklamy.

Koľko hier si celkom vymyslel?

Mám ich 11 na Google Play. Štyri hry, ktoré neboli zverejnené, som urobil v rámci bakalárskej práce. No rozrobených konceptov mám viac.

Čo je dôležité pri vývoji hier?

Dôležité je hru dokončiť a publikovať ju. Nebáť sa ju publikovať. A potom ju môžeš stále ďalej vyvíjať. Vždy som začínal s tým, že von som dal základnú verziu. Ľudia mi písali, čo je zlé a na základe toho som vedel hru vylepšiť.

Napríklad pri hre Trump mi napísal jeden hráč, že by bolo super, keby tam bol aj líder Severnej Kórei. Za deň ho tam mal. :) Druhý mi napísal, že by bolo dobré tam dať „atómovku“. Tak za každých zostrelených 50 „Trumpíkov“ sa zobrazí atómovka a vyčistíš celý level.

Pribudne časom aj Obama?

Nie. Ale dostal som komentár s textom „Obama môže závidieť.“

Kedy začínajú byť hry ziskové?

Keď máš dobre vyriešenú monetizáciu a dostatok hráčov v hre. Pri hrách sa však musíš pozerať na desiatky tisíc hráčov, nie na stovky.

Pre aké vekové kategórie sú tvoje hry určené?

Zvyčajne mi Google vyhodnotí 3+.

Takže toto určuje Google na základe vyplneného formulára?

Áno. Ak hra nezobrazuje sexuálnu tématiku alebo iné informácie, neexistuje dôvod, aby hra bola od 17+ napríklad. Snažím sa hry robiť zábavné, a aby zasiahli čo najväčšiu masu.

Samozrejme, záleží aj od platformy. Na PlayStation si nikto nezahrá jednoduchú hru. To by muselo byť fakt niečo extra. Hráči sú čím ďalej rozmaznanejší. Sú to „bláznoviny“, ktoré občas vyjdu. Ketchapp má takéto hry.

Čo vlastne robí Ketchapp?

Ketchapp má jednoduché hry. Firmu vlastnia dvaja Francúzi. Riešia len marketing. Majú presne to, čo by som chcel dosiahnuť ja. Majú rôzne štúdiá, naháňajú vývojárov, vylepšia hru a publikujú ju pod svojou firmou. Každý mesiac dajú von v priemere jednu hru. Na Facebooku majú cez 6 miliónov ľudí. Len upload ukážky hry na FB im garantuje 3 milióny inštalácií. Ďalej, čo vedia využiť je cross promotion.

Koľko trvá vývoj jednej hry?

Mne trvá jedna jednoduchá hra tak dva dni, čo sa týka základnej verzie.

Aká hra je tvoja najúspešnejšia doteraz?

Vegetables Sharks. Má okolo 5 000 inštalácií. Dodnes má hra v priemere 5 inštalácii denne.

A aký je tvoj cieľ?

5 miliónov.

Tak to si ešte ďaleko. Prijal by si teoreticky spoluprácu s Ketchapp-om?

Nechcel by som s nimi spolupracovať. Čítal som totiž, že ukradli ľuďom nápady.

V čom programuješ?

Na škole sme dbali na Javu. To znamená, že aj bakalárske aj diplomové práce boli naprogramované v Jave. Aj hra Vegetable Sharks bola naprogramovaná v Jave. Je to však veľmi pracné.

Existuje teda lepší a jednoduchší program?

Unity. Rozdiel je v tom, že v Jave som si programoval responzívnu kameru pre rôzne veľkosti obrazoviek 4 dni a v Unity už to mám prednastavené.

Je teda viac využívanejšie Unity ako Java pri vývoji hier?

Viem, že veľa firiem na Slovensku robí skôr v Unity. Unity je dobré na prototypy, rýchle hry.

Aké hry idú najlepšie v mobilných aplikáciách a na akých sa dá najlepšie zarobiť?

Dievčatá hrajú hry na spôsob Candy Crush. Malé dievčatá majú radi hry typu, kde zvieratká rozprávajú, napríklad mačička po tebe opakuje slová. Trendom sú strategické hry ako sú napríklad Clash Royale. Väčšina veľkých firiem sa snaží kopírovať tento princíp.

Ako urobiť hru, kde mi hráči vydržia čo najdlhšie?

Je určite potrebné vložiť veľa peňazí alebo energie do marketingu. Z Ketchapp-u alebo zo štúdia Hipster Whale by si mali brať ľudia príklad. Robia jednoduché hry, kedy si povieš „takáto blbosť, ako to môže vôbec ísť?“ Dobrým príkladom je hra Crossy Road. Vychádza z hry Frogger ešte z 80. rokov, kde žaba išla krížom cez cesty. Hipster Whale zobral hraciu mechaniku, dal ju do „svojho kabátika“ a vznikla nová trendy hra. Sú to zábavné hry, na ktorých sa určite zasmeješ.

Prečo to ľudia hrajú? Čo spôsobuje ten fakt, kde máme chuť hrať hru znova a znova?

V hrách je populárny systém odmeňovania. Odomykáš levely, otvárajú sa ti možnosti, získavaš peniažky alebo žetóny, za ktoré si môžeš kupovať rôzne veci. Veľa hier má aj „mystery box“ – napríklad zatočíš kolesom a vyhráš nejaké body.

Kde si pred tým pracoval?

Pracoval som vo Vectary. Robia 3D modelovací systém v Cloude. To znamená, že si niečo vymodeluješ vo webovom prehliadači a môžeš odtiaľ napríklad vytlačiť v 3D tlačiarni.

Prečo si z firmy odišiel?

Chcel som mať niečo vlastné. Myslím totiž na budúcnosť. Som ešte mladý, mám veľa energie, teraz musím zamakať. Teraz je ten čas, kedy môžem stále pracovať.

Na čo si zatiaľ najviac hrdý?

Na Bratislava Game Jam som prišiel ako jednotlivec s tým, že to idem vyskúšať. Úspech bol práve v tom, že som vyhral ako jednotlivec jednu z kategórii, ostatní súťažili v tímoch. Dalo mi to impulz k tomu, že prácu robím asi dobre. Na základe toho ma zobrali do Vectary. Tam som však len programoval.

Len? A čo si tam chcel ešte robiť?

Chcel som robiť viac komplexnejšiu prácu. Baví ma totiž aj kresliť. Páči sa mi celý ten proces tvorby a vývoja hry. A popritom ma veľmi baví marketing. Čiže teraz si aj sám propagujem hry.

Si príliš aktívny. :) Čo považuješ za svoju veľkú chybu?

Možno to, že chcem robiť sám. Vo Vectary som sa naučil robiť v tíme, boli tam fakt kreatívni a dobrí ľudia. Keď som však bol na škole a mali sme robiť v skupinách, radšej som to spravil sám a zapísal na prácu ostatných. Keby sme to robili štyria, nedosahovalo by to kvality, ktoré som chcel, aby to malo.

Aký chceš dosiahnuť cieľ do jedného roka?

Dúfam, že tých 5 miliónov inštalácií.:)

Dostal si nejaké ponuky na spoluprácu zo zahraničia?

Pravidelne ma kontaktujú z rôznych kútov sveta. Potom mi povedia, že chcú pravidelný plat. J V tejto brandži je zradný fakt, že nápad, ktorý sa ti zdá geniálny, nemusí preraziť vôbec. A niečo, na čo ti 9 z 10 ľudí povie, že je to blbosť a nepôjde to, zrazu je opak pravdou.

Na ktorom kroku pri vývoji hier si je potrebné dať naozaj záležať?

Marketing je veľmi dôležitý. V publikovaní hry v roku 2015 to nebolo tak veľmi limitované ako to je teraz. Po publikovaní hry som mal napríklad 500 inštalácií. Teraz sa musím snažiť 5x toľko, aby som mal rovnaký počet inštalácií. Za dva, tri roky sa trh veľmi zmenil. Dosah je čím ďalej, tým menší. Aplikácií je čoraz viac a zaujať ľudí je čoraz ťažšie.

Baví ma marketing z dôvodu, že môžem veľa experimentovať. Vyskúšam rôzne možnosti a vždy ti vyjdu nakoniec dve možnosti. Buď to ide alebo nie.

Na čom pracuješ aktuálne?

Robím Slovakia UP hru. Je to môj nový projekt, ktorý bol publikovaný 7.2. na Google Play. Cieľom hry je zviditeľniť slovenské pamiatky. Ide o 2D hru s minimalistickou grafikou, v ktorej budujete čo najvyššiu slovenskú historickú budovu. Hráč si v hre bude môcť prečítať aj zaujímavosti o budove a zahrať krátky kvíz, vďaka ktorému získa mince na odomknutie novej budovy.

Máš aj nejakú svoju identitu v hrách, na základe ktorej si ľahko rozpoznateľný?

V posledných hrách mám identické menu a mechaniky. Spravil som si na to „jadro“, ktoré si stále vylepšujem. To mi umožňuje potom vytvárať nové hry rýchlejšie.

Najnovšie video

Najnovší podcast

Plavíš sa a na brehu horí ľudské telo, vedľa toho stojí krava. India je šialená

Najnovšie