Lukáš Litvaj – chalan, ktorý na Kickstarteri vyzbieral najviac spomedzi Slovákov

  • „Úspešný človek je ten, ktorý ráno vstane, večer si ľahne a medzitým si robí, čo chce," hovorí tvorca hry Watchmen of Destiny Lukáš Litvaj.
unnamed
  • „Úspešný človek je ten, ktorý ráno vstane, večer si ľahne a medzitým si robí, čo chce," hovorí tvorca hry Watchmen of Destiny Lukáš Litvaj.

Ahoj Lukáš, na začiatok nám povedz niečo o sebe. :)

Moje meno je Lukáš Litvaj, povolaním som informatik. Mám rád spoločenské hry, futbal, umenie a dobrý film. Aj keď ma práca informatika celkom baví, vždy som chcel vytvoriť niečo vlastné. Keď som pred cca 2 rokmi úplnou náhodou našiel stránku Kickstarter, zdalo sa mi to ako výborný nápad a hneď som vedel, že chcem vytvoriť crowdfundingový projekt. Vtedy som ešte nemal jasnú predstavu, čo za projekt to bude.

 

Vytvoril si hru Watchmen of Destiny. Prečo si si vybral práve Kickstarter ?

Podobných stránok založených na crowdfundingu je veľa, no na Kickstarter chodí bezkonkurenčne najviac ľudí, čiže moja voľba bola jasná.

 

 

Untitled

 

Je tažké začať na Kickstarteri ?

Je veľa projektov, ktoré skončia neúspechom. Treba si uvedomiť, že najviac práce okolo projektu sa deje predtým, ako sa rozbehne samotná kampaň. Mne celá príprava spolu s vymyslením a neustálym odskúšavaním hry trvala skoro trištvrte roka.

Treba si o tom aj veľa študovať, je mnoho stránok, ktoré radia, ako má vyzerať úspešný Kickstarter projekt. Ak je projekt zaujímavý a originálny, a zároveň je projektová Kickstarter stránka premakaná, nie je to ťažké.

 

Koľko času ti zabrala/zaberá práca na tvojom projekte ?

Projekt sa delí na tri etapy – pred kampaňou, počas kampane a po nej. Čo sa týka etapy pred kampaňou, niekedy som trávil celé víkendy vymýšľaním a zlepšovaním mojej hry. Počas kampane to bolo časovo najnáročnejšie, pretože bolo treba neustále odpisovať “backerom”, ľuďom, ktorí podporili môj projekt. Zároveň bolo treba projekt prispôsobovať – ak mal niekto dobrý nápad alebo výhradu, nejaký element hry som zmenil. Stalo sa mi, že v noci sa rozprúdila diskusia a ľudia mi písali, že kde som a prečo sa nezapájam. :-)

Teraz som vo fáze “po kampani”, kedy je to znovu trocha časovo voľnejšie, avšak sľúbil som, že hru budú moji backeri mať v septembri 2016, preto robím všetko preto, aby to tak bolo, pokiaľ je to z mojej strany ovplyvniteľné.

 

 

WOD

 

Chápeš Watchmen of Destiny hobby skôr ako, alebo full-time job ?

Zatiaľ je to hobby, ale časom by som chcel, aby to bol môj full-time job. Veľmi ma láka predstava, že by som sa živil designovaním a vytváraním spoločenských hier.

 

Vytváral si tento projekt sám?

Projekt som vytváral sám, počas kampane mi však veľmi pomáhala moja manželka, hlavne v komunikácii s backermi, keďže jej angličtina je lepšia ako moja. Manželka takisto spisovala anglické pravidlá.

 

 

Prečo si sa zameral práve na výrobu kartovej fantasy hry?

Minulý rok som mal jeden Kickstarter projekt (Arcasam – Beat the dragon), ktorý som musel z niekoľkých dôvodov zrušiť, no každopádne som sa na ňom veľa naučil. Táto hra bola oveľa komplikovanejšia, obsahovala miniatúry a tým pádom mala drahé poštovné, ktoré bolo hlavným kameňom úrazu. Vtedy som si povedal, že môj ďalší projekt bude kartová hra, ktorá je ľahká na váhu a tým pádom poštovné bude oveľa lacnejšie. A fantasy prvok? Asi preto, že rád hrávam počítačové hry s týmto motívom a myslím si, že je u ľudí celkom obľúbený.

 

Momentálne predávaj svoju hru na zahraničnom trhu. Plánuješ predaj aj na Slovenku a Česku?

Áno, rád by som predal licenciu firme, ktorá by moju hru distribuovala aj na slovenskom, českom a poľskom trhu.

 

12642699_876450439139463_5190873498277043582_n

 

 

Vyzbieral si 56,000 dolárov, čo sa na Kicktarteri nepodarilo žiadnemu Slovákovi. Čo bolo najviac nákladné na tvojom projekte ?

Najviac nákladný bol „artwork“, teda obrázky na kartách, ktoré som si dal externe urobiť. Potom investícia do marketingu počas kampane, aj keď tento krát bola oveľa nižšia ako pri mojom prvom projekte.

 

Plánuješ vydať ďalšiu hru či vytvoriť niečo úplne nové ?

Rád by som budúci rok vytvoril úplne novú hru. Už ju mám aj zhruba vymyslenú, takže keď budem mať viac času, pustím sa do toho.

 

 

 

vyzber

 

 

 

Čo by si odporučil slovenskými startupistom, ktorí chcú rozbehnúť vlastný projekt?

Odporučil by som im, že je určite dobrý nápad rozbiehať svoj sen cez crowdfunding, hlavne ak máte dobrý nápad a nemáte zdroje. Nejde len o zdroje, ide aj o ľudí samotných, cez Kickstarter a podobné stránky vám ľudia pomáhajú projekt dotvárať, majú dobré otázky a nápady. Dokonca mi ľudia sami od seba prekladali pravidlá do svojich rodných jazykov, iní zas skúšali moju hru a písali pripomienky. Určite odporúčam.

 

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech