Matej Boš­ňák: Súťaž EY Pod­ni­ka­teľ roka

Martina Ditrichová / 18. októbra 2016 / Business

Už 11 rokov sa u nás koná pre­stíž­na súťaž EY Pod­ni­ka­teľ roka. Vyspo­ve­da­li sme slo­ven­ský­ch zástup­cov EY, Mate­ja Boš­ňá­ka — vedú­ce­ho par­tne­ra EY na Slo­ven­sku a Dani­cu Matá­ko­vú — EY Pro­jekt líd­ra, kto­rí by radi vyzva­li pod­ni­ka­te­ľov, aby sa pode­li­li s verej­nos­ťou o svoj prí­beh.

Na Slovensku bolo v určitom období slovo „podnikateľ“ spájané skôr s negatívnymi prívlastkami. Od začiatku súťaže bolo hlavným cieľom toto vnímanie zmeniť a predstaviť výnimočné podnikateľské príbehy, ktoré sú inšpiráciou a motiváciou. Podnikatelia sa výrazne podieľajú na rozvoji regiónov, tvorbe pracovných miest a celkovo na prosperite slovenskej ekonomiky. My v Startitup to vieme patrične oceniť, a preto ti prinášame tento rozhovor.

Súťaž EY Podnikateľ roka sa, za dekádu pôsobenia na Slovensku, vyprofilovala a stala sa unikátnym projektom. Finalistom zaistí patričnú prestíž u nás aj v zahraničí. Prečítaj si rozhovor so zástupcami spoločnosti EY na Slovensku, ktorí ti prezradia,

Prečo by si sa mal prihlásiť, prípadne nominovať podnikateľa zo svojho okolia. Máš na to čas do konca novembra.

startitup_interview

zdroj: podnikatelroka.sk

Nezávislá porota vyhlasuje víťazov v nasledujúcich kategóriách – EY Začínajúci podnikateľ roka, EY Technologický podnikateľ roka, a hlavná kategória EY Podnikateľ roka, ktorý bude reprezentovať Slovensko aj na celosvetovom kole v Monte Carle.

Tento rok sa bude konať už 11-ty ročník súťaže EY Podnikateľ roka. Ako sa od jej začiatku zvýšila úroveň, čo sa týka organizácie aj súťažiacich?

Zo začiatku som mal pochybnosti, či sa nám prihlási dostatočný počet podnikateľov. Obával som sa, či u nás existujú v dostatočnom počte podnikatelia, ktorí vyhovujú kritériám a sú ochotní sa zviditeľniť. Ako čas plynul, súťaž naberala prestíž, získali sme aj viac mediálnych partnerov a momentálne ja patrím medzi jej najväčších podporovateľov. Najprv sme všetko organizovali vo vlastnej réžii, teraz máme viacero sponzorov a už tretí rok je súťaž pod záštitou pána prezidenta.  Na galavečeri mávame okolo 200 hostí a počet nominácií a finalistov každým rokom stúpa. Súťaž za posledných 10 rokov určitým spôsobom „dospela“. Dnes je vlajkovou loďou nášho marketingu a myslíme si, že aj vďaka tomu, že funguje celosvetovo, je to vcelku unikátny projekt. V skratke ide o príbehy, skrývajúce sa za podnikaním. Pre mňa je každý jeden do istej miery jedinečný. Človek si myslí, že už nemôže počuť nič nové, ale vždy ho niekto prekvapí. Stále vidieť rôznorodosť v podnikaní a v nápadoch, čo je to veľmi inšpiratívne.

startitup_interview

Zdroj: podnikatelroka.sk

Prečo by sa mal podnikateľ prihlásiť a čo mu prinesie samotná účasť? A čo víťazstvo?

Tým, že je to celosvetová súťaž, má aj celosvetový dosah a je spojená s istou prestížou, už len keď sa dostanete medzi finalistov. Párkrát som bol na finále v Monte Carle a je to skvelé. Títo ľudia sú jedna krvná skupina a prirodzene k sebe inklinujú. Takto sa nadväzujú nové priateľstvá a obchodné spojenectvá. Majú taktiež šancu sa globálne zmedializovať, ako minuloročný víťaz Patrick Hessel, ktorý sa objavil vo Wall Street Journal a Financial Times, do veľkej miery aj vďaka tejto súťaži. Pre súťažiacich to má veľký význam. Stanú sa členmi komunity, organizujú sa pre nich akadémie, skupiny na webe, kde majú možnosť komunikovať, diskutovať a zdieľať svoje názory.

V súťaži EY Podnikateľ roka oceňuje časopis Profit "Najkrajší podnikateľský príbeh". Ktorý z nich vám osobne utkvel v pamäti?

D.M.: Pamätáme si ich určite veľa, ale ktorý mi hneď napadne bola minuloročná finalistka Miriam Poništová. Jej príbeh je naozaj veľmi inšpiratívny 14 rokov pôsobila v školstve ako učiteľka a následne sa rozhodla podnikať na východe Slovenska, v Trebišove. Z firmy, ktorá mala pôvodne 10 zamestnancov, dokázala za desaťročie vybudovať spoločnosť s vyše 110 zamestnancami. Je to firma, ktorá dnes zarába desiatky miliónov EUR v špedícii. Príbeh odhodlanosti, tvrdej práce a určite veľkých manažérskych schopností. Môže byť pre mnohých inšpiráciou v tom, že podnikať sa dá kdekoľvek a s čímkoľvek bez toho, aby musel mať človek nejaký významný kapitál. Spôsob, akým získala peniaze na rozbeh podnikania, bol tiež zaujímavý – rozposlala asi 100 listov potenciálnym investorom v Nemecku s tým, že: ,,Máme takýto zámer a chceme, aby ste nám prispeli, lebo my naňho nemáme peniaze.“ Odpovedali dvaja. Jeden to zamietol a druhý reagoval: ,,OK, poďme do toho, ale nemáme dosť peňazí, ešte musíme niekoho zohnať.“ A nakoniec sa to podarilo. Naozaj z ničoho vybudovala významnú firmu, ktorá doteraz funguje. Život prináša príbehy, ktoré môžu inšpirovať ďalších. Mnohokrát sa o nich ľudia dozvedia aj vďaka tejto súťaži.

M.B.: Mne sa páčila Acaimania Petra Matušku, je to celkom dobrodružný príbeh. Bol surfovať s kamarátom v Brazílii a videli tam zopár vysmiatych Indiánov, ktorí mali kopu energie, lebo pojedali červeno-fialové bobule – acai. Natoľko ich to zaujalo, že sa rozhodli začať ich dovážať. Bolo to úžasné, lebo počas relaxu, prišli na geniálny nápad. A toto je niečo, čo zaujme. Našim cieľom je prilákať aj mladých ľudí, ktorí sú na rozhraní.

Chceme, aby videli, že podnikanie môže byť aj zábava či spôsob života. Nie je to len o peniazoch.

startitup_interview

zdroj: podnikatelroka.sk

startitup_interview

zdroj: ekonomika.idnes.cz

Ako to celé prebieha? Od prihlásenia až po finále.

Prihlásiť sa kandidát môže sám alebo ho môže nominovať jeho zamestnanec, obchodný partner, priatelia, rodina, skrátka ktokoľvek, najjednoduchšie prostredníctvom našej web stránky www.podnikatelroka.sk. Každý rok máme vyše 100 nomimácií alebo prihlášok, ktoré pomocou našej metodológie a checklistov hodnotíme a ak spĺňajú požadované kritériá iniciujeme osobné stretnutie – interview. Na osobné stretnutie s potenciálnymi podnikateľmi roka idú zástupcovia EY, krorí týmto spôsobom zbierajú potrebné informácie o nominantoch. Interview sa robia aj preto, aby sme vedeli načrtnúť ich podnikateľskú story. Jasné, sú relevantné aj nejaké finančné výsledky, ale najdôležitejší je príbeh a osobnosť podnikateľa. Po absolvovaní inteview vyberieme tak 30 až 40 firiem, ktoré spĺňajú kritéria a zvyšok je už na porote (porotu tvoria prevažne víťazi minulých ročníkov, EY v porote nemá zastúpenie).

Ktoré sú pre porotu rozhodujúce kritériá a na čo kladiete obzvlášť dôraz?

Medzi tie, čo zavážia najviac patrí jednoznačne čestnosť a poctivosť, rast, podnikateľský duch, inovácie, celoštátny - prípadne globálny rozmer, strategická orientácia a finančné výsledky. Aby sme to pretavili do niečoho hmatateľného, máme kritérium, že podnikateľ musí podnikať aspoň 2 roky a ak podniká prostredníctvom spoločnosti, musí ju vlastniť alebo spoluvlasniť a musí sa aktívne podieľať na jej vedení. A keď spĺňajú všetky kritériá, chcem ešte raz zdôrazniť čestnosť, posunieme ich ďalej na posúdenie porote. Porota je od nás úplne nezávislá, takže potom je to už na nich.

Spomínali ste podnikateľský rozmer, môže vyhrať aj podnikateľ, ktorý pôsobí len na domácom trhu?

Boli viacerí finalisti a aj víťazi s čisto lokálnym dosahom. Napríklad podnikateľ Ľuboš Fellner s Bubo Travel, ktorý zvíťazil v roku 2011. Popravde asi sčasti záleží aj od ročníka súťaže. Keď je veľká konkurencia s globálnym dosahom, tak má podnikateľ s lokálnym dosahom pravdepodobne nižšiu šancu zvíťaziť. A naviac, rolu hrá aj sektor, v ktorom firma pôsobí. Sektory sa celkom pravidelne striedajú, IT firma má určite oveľa väčší potenciál stať sa globálnou, a tým pádom aj uspieť v súťaži, ako napríklad Eset či Sygic (víťazi v roku 2006 a 2009). Ale mali sme aj niekoľkých víťazov bez globálneho pôsobenia, napríklad NAY, čo je československý trh a už spomínaný Ľuboš Fellner.

Sledujete ďalší vývoj výhercov aj po súťaži?

Výhercovia, ktorí vyhrali slovenské finále a zúčastnili sa globálneho finále v Monte Carle, sa stávajú členmi poroty v ďalších ročníkoch, pokiaľ akceptujú túto rolu. Víťaz ostatného ročníka sa stáva predsedom poroty, takže ich príbeh sledujeme prirodzene ďalej. Mnoho súťažiacich sa aj vďaka tejto súťaži stalo kamarátmi alebo obchodnými partnermi, našimi klientmi alebo my ich klientmi. Do určitej miery teda vidíme, ako sa to s nimi vyvíja a je zaujímavé ich sledovať. Napríklad si vezmite prvého víťaza Miroslava Trnku a jeho spoločnosť ESET. Už vtedy to bola veľká firma a kam sa za tých 10 rokov dostala. Je to impozantný príbeh.

Je možné sa súťaže zúčastniť aj viackrát?

Áno a my finalistov veľmi povzbudzujeme, aby sa znova zúčastnili. Iba víťaz sa už nemôže prihlásiť. Skúsenosť nám ukazuje, že v priebehu rokov sa podnikatelia – naši finalisti posúvajú ďalej a tým zvyšujú svoje šance v súťaži. Aj preto s nimi udržujeme kontakt. Naším zámerom je podporovať podnikateľské prostredie na Slovensku a vnímame túto súťaž ako naše poslanie. Je to potrebné, lebo podmienky sa na Slovensku rýchlo menia. Raz je kríza, potom je zas chvíľu dobre, ľudia musia mať pocit, že sa to aj tak dá. My sa snažíme úspešné príbehy propagovať, pretože stredná podnikateľská sféra je vlastne to, čo ekonomiku v konečnom dôsledku živí a zabezpečí jej udržateľnosť. Príbehov na povzbudenie, prípadne aj startupistov nie je nikdy dosť. Nie je to jednorazová záležitosť typu „hurá galavečer a dosť“. Je to celoročná kontinuálna aktivita.

Skúsime sa posunúť s touto otázkou o krôčik ďalej. Má teda náš podnikateľ šancu vyhrať na celosvetovej súťaži?

Zatiaľ sa to síce za 30-ročnú históriu tejto súťaže nestalo, ale firma s globálnym dosahom, by mohla mať šancu. Aj minuloročný víťaž Patrick Hessel z C2i reprezentoval Slovensko veľmi dobre. Globálny CEO EY, Mark Weinberger mu venoval veľký priestor vo svojom blogu. Spojil jeho priemysel výroby automobilových karosérií z kompozitného materiálu s Monte Carlom, kde sa koná finále. Páčilo sa mu využívanie moderných technológií a už toto je znamenie, že aj na Slovensku máme potenciál zaujať v celosvetovom meradle. V tejto súťaži nie je tak dôležitá veľkosť, ťažko by sme totiž zápasili s americkými, austrálskymi či inými firmami. Zaváži príbeh a potenciál. Do súťaže sa zapája 60 krajín, čiže naša šanca je 1 ku 60, aby sme to vyjadrili matematicky, čo je ešte stále lepšie ako podávať loto. :)

Ako vidíte podmienky našich podnikateľov na Slovensku, aj čo sa týka legislatívy?

Podľa nášho názoru, neboli na Slovensku lepšie podmienky na podnikanie ako teraz hlavne čo sa týka začínajúcich podnikateľov. Máme tu množstvo inkubátorov, coworkingových centier a iných podpôr podnikania. Takmer každá banka už má oddelenie, kde učí svojich klientov podnikať s mentorom, ktorý vás prevedie úvodom alebo pomôže s podnikateľským plánom. Podmienky sú výborné, aj keď samozrejme byrokratická záťaž a korupcia sú prítomné a stále je čo zlepšovať. Ale keď len tak zaspomíname, desať rokov dozadu trvalo založenie spoločnosti pol roka, teraz to zvládnete za 10 dní a od budúceho roka sa znížia aj finančné požiadavky, budete potrebovať pár stoviek eur a máte založenú novú spoločnosť. Predtým s každým papierom musel človek fyzicky ísť na úrad, teraz sme v internetovej ekonomike. Momentálne máme na trhu dostatok peňazí, otvorenú EÚ ekonomiku a nemáme na Slovensku prakticky žiadne prírodné katastrofy. Je ideálna doba na podnikanie aj na život.

startitup_interview

zdroj: podnikatelroka.sk

Neuvažovali ste o kategórii špeciálne pre startupy?

Máme kategóriu EY Začínajúci podnikateľ roka, dajme tomu synonymum startupu, len po slovensky. Dôležité je zadefinovať si pojmy. Startup je myšlienka, ktorá sa pretavuje do podnikania a my si ešte nie sme istí, ako to dopadne. Prihliadame aj na finančné výsledky a chceme tu poukázať aj na vytrvalosť. Startup je akoby rannejšia fáza podnikania. Špeciálne pre startupy je na Slovensku viacero podujatí, ktoré majú takúto špecifikáciu. Samozrejme, ale sú vítané aj u nás. Cení sa nápad a inovácie, čím sú startupy príznačné. V tejto kategórii začínajúci podnikateľ sa nekladie až taký dôraz na ziskovosť, ale skôr na potenciál. Budeme radi, ak nás budú startupisti sledovať a prihlásia sa do súťaže.

Ak by ste mali vybrať jednu vlastnosť obzvlášť dôležitú pri podnikaní, aká by to bola?

Podnikanie sa spája s istou dravosťou a vytrvalosťou, ale za veľmi dôležitú považujeme aj čestnosť - poctivosť. Je ťažké „vypichnúť“ iba jednu. Potrebuje celú škálu vlastností. Nesmiete sa báť prekážok, prekonávať ich, nevzdať sa pri prvom neúspechu. Takisto flexibilita je dôležitá. Súčasný svet plný technológií sa rýchlo mení a bez toho, aby sa firmy vedeli adaptovať novým podmienkam, nebudú schopné prežiť.

startitup_interview

zdroj: podnikatelroka.sk

Čo ste vy robili, keď ste mali 25? O čom ste snívali?

To už sme auditovali. Boli sme šťastní, že pracujeme v medzinárodnej firme. Vtedy sa podnikanie spájalo s divokou privatizáciou. Podnikateľ nebol niekto, ku komu ste vzhliadali. Bol videný skôr ako podnikavec. Nadnárodné firmy, čo sem prišli, boli pre slovenské podmienky „startupy“. Boli to v celku zábavné časy. Vtedy sa tvorilo to, čo v súčasnosti poznáme ako rozvinutú kapitalistickú spoločnosť. Bolo to obdobie prechodu, či už privatizácia, „kreovanie“ legislatívy, ale o tom, že budeme v EÚ, sa nám ani nesnívalo. Človek musel vytrvať a nevedel, kde všetko skončí. My sme v tom čase budovali kariéru v konzultačnom biznise.

Keby sa do súťaže Podnikateľ roka prihlásil Steve Jobs, Elon Musk a Bill Gates, kto z nich by vyhral?:)

startitup_interview

zdroj: biography.com

Ťažké rozhodovanie, môžeme mať aj troch víťazov? Som naozaj rád, že pred takúto voľbu nebudem nikdy reálne postavený. Keby som si ale musel vybrať, dám Muska, robí pekné autá a príde mi najzaujímavejší. Príbehy sú však neuveriteľné všetky. Vďaka Jobsovi sa zmenil systém komunikácie, Gates je zas úžasný filantrop a tiež zmenil spôsob, akým fungujeme. Ale sme zvedaví, či sa Musk dostane na Mars alebo je z Marsu. :)

zdroj titulnej fotografie: podnikatelroka.sk

Pridať komentár (0)