Nekvalitné vysoké školy sú u nás stále väčším problémom. Podľa Andreja Kisku by si aspoň tretina z nich zaslúžila zrušenie

  • Andrej Kiska sa pri príležitosti otvorenia nového školského roka vyjadril ku problému nekvalitných vysokých škôl na Slovensku.
collage
presidential-power.com / pinimg.com
  • Andrej Kiska sa pri príležitosti otvorenia nového školského roka vyjadril ku problému nekvalitných vysokých škôl na Slovensku.

Dvere školských tried sa znovu otvorili a s nimi aj stará známa diskusia o kvalite slovenských vysokých škôl. Všetci vieme o vysokých školách, ktoré ponúkajú magistra v „pletení košíkov“. A všetci tiež vieme, že ich absolventi to budú mať na trhu práce ťažšie ako absolventi jednej z našich špičkových fakúlt alebo nebodaj nejakej kvalitnej zahraničnej univerzity. No napriek tomu majú ľudia o štúdium na týchto školách stále záujem.

„Bol som roky podnikateľom v Poprade, zamestnávali sme viac ako 500 ľudí. Vždy, keď na ktorúkoľvek voľnú pozíciu prišlo 20, 30, 50 žiadostí, prvé, čo som si pozrel, bolo, na akú VŠ ten človek chodil. Bez toho, aby som čítal, čo je tam ďalej, z niektorých VŠ tieto žiadosti šli rovno do koša,“ vyjadril sa počas svojho prejavu na slávnostnom otvorení školského roka prezident Andrej Kiska.

Foto: presidential-power.com

Aspoň tretina slovenských vysokých škôl by podľa neho mala byť zrušená kvôli nedostatočnej kvalite. Študentov vyzval, aby sa nebáli byť pri výbere vysokej školy nároční.

„Vyberte si ťažkú školu. Existujú na Slovensku VŠ, kde vás zoberú okamžite. Budete veľmi ľahko študovať, budete mať úžasných pár rokov života, nikto od vás pomaly nič poriadne nebude chcieť. Keď ale takú VŠ skončíte a budete chcieť nastúpiť do práce, zrazu vás nikto nebude chcieť,“ vyjadril sa podľa portálu hnonline.sk Andrej Kiska.

Foto: ciee.typepad.com

Na otázku, prečo absolventi stredných škôl často nemajú motiváciu ani ambície dostať sa na náročnejšiu školu, ale radšej využijú systém a idú cestou najmenšieho odporu, treba hľadať odpoveď aj v tom, ako je nastavené naše základné a stredné školstvo.

Súčasný systém počas 13 rokov vytlčie z väčšiny študentov akýkoľvek entuziazmus pre učenie sa nových vecí. Skús sa spýtať náhodnej skupiny tínedžerov, koľko z nich má rado školu či učenie. Často sa chlácholíme tým, že je to prirodzenou rebéliou počas dospievania. No v skutočnosti ide o absolútne zlyhanie systému.

Foto: leafacademy.eu

Štandardizované testy a jednotný prístup odnaučí študentov (až na pár silných individualít) pýtať sa „prečo?“. Namiesto toho sa začnú pýtať „ako?“. Ako s čo najmenšou námahou prejsť systémom, v ktorom nevidia zmysel. Ako príliš nevytŕčať z davu a čo najpohodlnejšie získať minimálne potrebné hodnotenie v predmetoch, ktoré boli vymyslené ešte za Márie Terézie. Ako sa nabifľovať 30 odpovedí na maturitu a ako ich potom čo najrýchlejšie vyhodiť z hlavy. Ako, ako, ako…

A potom sa čudujeme, že títo študenti si zvolia školy, ktoré od nich vyžadujú úplné minimum. Veď od hladu neumrú a nejako predsa bude. Spýtať sa, prečo to robím a prečo by som mal robiť niečo viac, ich ani nenapadne. A tak si teda vyštudujú magistra v Hornej Dolnej, zamestnajú sa v štátnej správe za tabuľkový plat a pomaly si pripravujú nadávky na malý dôchodok.

Foto: pinimg.com

Pomenovať problém nekvalitných vysokých škôl je dôležité, ale treba sa pozrieť aj na ľudí, ktorí majú o tieto školy záujem. Potom prídeme na to, že „magister v pletení košíkov“ je do významnej miery symptómom hlbších problémov so systémom základného školstva a rodičovskou výchovou. A vyriešiť tieto zakorenené problémy nám dá ešte poriadnu prácu.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech