Neviditeľná ministerka čelí kritike umelcov. Pohoda už prerobila pol milióna, z „pomoci“ sú skôr frustrovaní

• Kultúra na Slovensku dostala príchodom pandémie koronavírusu tvrdú ranu
  • Umelci už niekoľkokrát otvorene kritizovali ministerku kultúry Natáliu Milanovú
  • Tá sa bráni a tvrdí, že pre ľudí spravila maximum
  • Čo si o tom myslí komik, manažérka, CEO festivalu a zástupcovia divadla? Ich názory sú rôzne, ukazujú na zložitosť problému
Natália Milanová
TASR/Pavol Zachar

Ministerka kultúry Natália Milanová to už pri nástupe na čelo ministerstva nemala ľahké. Celá vláda však nastupovala v nezávideniahodnej situácii. Pandémia koronavírusu skomplikovala život všetkým, niektoré povolania to však majú oveľa ťažšie. Umelci sú naviazaní na divákov – herci musia pre niekoho hrať, speváci spievať, fotografi na svojich výstavách tiež potrebujú ľudí.

Keďže koronavírus sa preukázateľne šíri aj na hromadných podujatiach, kultúrne akcie sa obmedzovali medzi prvými. Ani cez leto, keď bola krivka nakazených na minime, nebola kultúra v plnej kondícii.

Ministerstvo kultúry je počas normálneho fungovania pokojným rezortom, ktoré má zaužívaný systém rozdeľovania peňazí a dotácií. Po vypuknutí pandémie čelila kritike, informovala aj Pluska.sk.

Milanová si musela vypočuť aj tvrdé slová od bývalej ministerky kultúry Ľubice Laššákovej. „Objektívne treba povedať, že v kritickom čase, keď zúri pandémia a nevyhnutne sa sanujú iné hospodárske priority v živote krajiny, sa kultúra dostáva do úzadia. Práve v oblasti kultúry a kultúrneho priemyslu však jasne vidieť, že vláda zlyháva v celkovej pomoci, ktorá je pomalá, slabá a komplikovaná,“ komentovala Laššáková nespokojnosť sektora s doterajšou pomocou štátu, informovali Topky.sk. Podľa nej je ministerstvo kultúry pod vedením Milanovej odrazom amaterizmu vlády Igora Matoviča.

Nie sú to len známi herci

Bežný človek si zas pod pojmom „ľudia z umeleckej brandže“ predstaví známych hercov či spevákov. Aj preto sa na začiatku pandémie objavovali komentáre, že si umelci mali našetriť, či nezarobili dosť. Do umeleckej brandže však nespadajú len známe tváre. Patria tu maskérky, manažéri, divadelní technici ale aj umelci na voľnej nohe.

Ministerstvo kultúry ešte počas leta muselo zmeniť legislatívu tak, aby mohlo pomoc umelcom poskytnúť. „Doposiaľ bolo subjektom v kultúre prostredníctvom mimoriadnych výziev, ktoré pripravilo ministerstvo kultúry, Fond na podporu umenia, Audiovizuálny fond a Kult minor či vďaka rokovaniam s ostatnými ministerstvami prerozdelených viac ako 51 miliónov eur extra COVID pomoci navyše oproti štandardným financiám v tom období,“ napísala pre Startitup.sk hovorkyňa rezortu Zuzana Viciaňová.

Okrem týchto „peňazí navyše“ sa umelci môžu uchádzať o rôzne granty, ktoré vypísal Fond na podporu umenia a Fond na podporu kultúry národnostných menšín a Audiovizuálny fond. Na tieto aktivity je určených približne 39 miliónov eur.  Podľa hovorkyne rezortu ministerstvo vyrokovalo ďalšie finančné prostriedky, ktoré budú určené žiadateľom dlhodobo profesionálne pôsobiacim v sektore kultúry.

Na to, ako znášajú krízu, sme sa spýtali štátneho divadla, manažérky, komika aj riaditeľa festivalu.

Štátne divadlo Košice je spokojné, museli však znížiť stavy

Čo si však o tom myslia samotní umelci? Zatiaľ čo divadlá ako oficiálne inštitúcie pomoc považujú za dostatočnú, umelci z nezriadenej kultúry sa často pomoci nedočkali. „V rámci možností a s ohľadom na aktuálnu situáciu spôsobenú pandémiou koronavírusu robí Ministerstvo kultúry SR podľa nášho názoru maximum pre to, aby kultúra na Slovensku vo všetkých podobách túto dobu prežila,“ napísal pre Startitup.sk Svjatoslav Dohovič z PR oddelenia Štátneho divadla Košice.

V rámci riešenia krízovej situácie poskytlo ministerstvo divadlu prostriedky na realizáciu protipandemických opatrení – nákup testov, nákup monitorovacích zariadení, nákup zariadení na dezinfekciu priestorov a podobne. Zároveň ministerstvo okrem iného divadlu poskytlo finančné prostriedky aj na realizáciu záznamov starších predstavení a realizáciu záznamov nových predstavení, ktoré boli vysielané online.

Divadlo kvôli výpadku zo vstupného zaznamenalo straty v desiatkach tisíc eur. Vzhľadom na situáciu museli pristúpiť aj k znižovaniu stavov.

Pohoda ide do dlhu

CEO festivalu Pohoda Michal Kaščák má na vec iný názor. Pomoci sa nedočkal. „Vyplýva to z nastavenia nášho ministerstva ako prevažne servisnej organizácie pre štátom zriaďovanú kultúru a cirkvi. V základe zlyhalo ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré nastavilo schémy ako byrokraticky zložité a postavené na nedôvere, opraviť sa podarilo len minimum. Vyradením všetkých, čo mali akúkoľvek podlžnosť voči štátu (netýka sa to nás) navyše vylúčilo sociálne najslabších, urobilo z nich podvodníkov nehodných podpory, čo je ukážkou totálne nesociálneho prístupu,“ objasnil pre Startitup.sk.

Pohoda sa neuchádzala o žiadnu formu pomoci z dielne ministerstva kultúry. „MKSR nespustilo počas roka žiaden mechanizmus pre firmy ako je naša, nič pre festivaly, promotérov či kluby. Vyplnili sme formulár na ministerstve hospodárstva, čakáme, ako dopadneme,“ objasnil.

Ich straty už presiahli pol milióna eur. Prepúšťať nechcú, rozhodli sa preto radšej zadlžiť.

„Je to len grant, ktorý žiadam každý rok“

Stand-up komik Jakub Lužina sa pred krízou živil najmä na javisku. Po večeroch zabával ľudí v rámci zoskupenia Silné reči, má tiež svoj zábavný vedomostný kvíz. Počas pandémie si rozbehol už druhý úspešný podcast. Ministerstvo kultúry mu vraj počas krízy nepomohlo vôbec. „Ja osobne som nevyužil žiadnu formu pomoci, keďže tá špeciálna pomoc, ktorú vypísali, bol nakoniec len obyčajný grant, ktorý si podávam každý rok tak či tak,“ povedal pre Startitup.sk.

Nemá pocit, že by si ministerka kultúry vôbec kultúru zastávala. „Už sa o kultúre, čo sa týka obmedzení, ani nehovorí, to je za mňa úplne najviac smutné,“ povedal.

Pre Milanovú má jasný odkaz. „Ak ste skutočne ministerka kultúry, zastávate asi 220 000 ľudí v biznise, ktorí majú rodiny. Pýtam sa, či si myslíte, že ste skutočne spravili všetko čo ste mohli, aby ste pomohli a zastali sa našich životov a našich rodín. Pretože ja som poslednú faktúru za moju prácu vystavil minulý marec.“

„Na tú negativitu už nemám síl“

Pandémia koronavírusu sa dotkla aj manažérov. Kate Valentová je tour manažérkou skupiny HEX, ale manažuje aj komikov zo Silných rečí. Ani na ňu ministerstvo nemyslelo. „Pokúšala som sa získať štipendium cez Fond na podporu umenia, ktoré bolo vyhlásené ako prvá vlna pomoci kultúre. Žiaľ neúspešne. Potom vyšla druhá výzva, ale tej som sa nemohla zúčastniť, kvôli tomu, že som sa zúčastnila tej prvej,“ vysvetlila.

O ďalšiu pomoc práve kvôli tomu stratila záujem. „Z toho som už bola natoľko frustrovaná, že som na akúkoľvek pomoc od štátu zanevrela a prestalo ma to zaujímať. V tejto dobe, kde každý deň čakáte na možnosť znovu pracovať sú akékoľvek zamietnutia žiadostí o pomoc od štátu len ďalšou negativitou, na ktorú už nemáte síl,“ hovorí Valentová.

Spolu so svojimi kolegami hľadali spôsob, ako prežiť a dostať humor medzi ľudí. Tvoria podcasty, relácie a musia sa spoliehať na podporu od fanúšikov. Nakoniec vytvorili online event, ktorý robia raz mesačne a mal veľký úspech. „Veľmi sa však tešíme a čakáme na deň, kedy spravíme event, na ktorom budú naživo prítomní naši fanúšikovia, pretože živé publikum je nanahraditeľné. Bez toho to jednoducho nie je úplne ono. Som presvedčená, že mnoho umelcov, hercov ako aj organizátorov to stále robí pre tú spokojnosť divákov, ktorí im vždy tú energiu vrátia,“ zdôraznila Valentová.

Zdroje: Pluska.sk, Topky.sk