Planéta sa „preliečila“ a emisie CO2 pre koronu výrazne klesli, zlepšenie nie je ale dlhodobé, varujú odborníci

  • Dobrou správou je, že v dôsledku pandémie celosvetovo klesajú emisie CO2
  • Podľa odborníkov to ale nestačí na to, aby ľudstvo dlhodobo zabránilo klimatickej kríze
  • Na Slovensku je najväčším producentom emisií práve doprava
emisie
Unsplash/Martin Adams/Iwona Castellio d'Antonio
  • Dobrou správou je, že v dôsledku pandémie celosvetovo klesajú emisie CO2
  • Podľa odborníkov to ale nestačí na to, aby ľudstvo dlhodobo zabránilo klimatickej kríze
  • Na Slovensku je najväčším producentom emisií práve doprava

To, že v Číne klesli emisie oxidu uhličitého je známe už od februára. Webová stránka Carbon Brief dokonca vypracovala analýzu, podľa ktorej sa emisie znížili o 25 percent. Zdá sa, že pandémia koronavírusu má predsa len nejaké výhody.

Ľudia po celom svete začali pracovať z domu, do obchodov vyrážali iba občas a cestovanie sa stalo takmer nemožnou činnosťou. To všetko prispelo k úbytku CO2 nielen v Číne, ale celosvetovo. Zmenu pociťujú najmä Spojené štáty americké a Rusko, ktoré sú podľa štatistík z roku 2018 najväčšími producentmi emisií na svete.

Emisie klesli o 17 percent, klesla aj spotreba elektrickej energie

V štúdii publikovanej v Nature Climate Change sa medzinárodný tím vedcov zaoberal otázkou, ako vládne nariadenia v súvislosti s pandémiou ovplyvnili využívanie a dopyt po energii naprieč celým svetom.

„Emisie dosiahli svoj maximálny pokles 7. apríla so 17-percentným poklesom v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka,“ uviedol vo vyhlásení výskumný pracovník CSIRO a riaditeľ projektu Global Carbon Pep Canadell. Aby boli informácie uvedené v kontexte, podľa Canadella klesli emisie medzi januárom a aprílom 2020 o 8,6 percent v porovnaní s minulým rokom.

K tomuto znižovaniu najviac dopomohlo obmedzené využívanie pozemnej dopravy, vďaka čomu emisie klesli o 43 percent. Krajiny zároveň spotrebovávali menej elektrickej energie, čo viedlo k poklesu o 19 percent.

emisie
zdroj: Európska agentúra pre životné prostredie

To sú prekvapivé hodnoty, nakoľko veľa ľudí sa na niekoľko týždňov ocitlo výhradne doma.

IFLScience poznamenáva, že spomenuté údaje sa týkajú 69 krajín, 50 amerických štátov a 30 čínskych provincii, čo predstavuje 85 percent svetovej populácie a 97 percent svetových emisií CO2. Podľa štúdie sa tak denné emisie v jednotlivých krajinách znížili o 26 percent.

Podľa expertov nie je pokles dlhodobý 

Výsledky štúdie a vedecké zistenia teda jasne dokázali, že ak chce ľudstvo bojovať proti klimatickej kríze, musia sa zomknúť predovšetkým svetové vlády.

„Miera, do akej svetoví lídri zvažujú klimatické zmeny pri plánovaní svojich ekonomických reakcií na obdobie koronakrízy, ovplyvní globálne množstvo emisií CO2 v nasledujúcom desaťročí,“ vysvetlila vedecká autorka Corinne Le Quéré z University of East Anglia.

Na to, aby sa dlhodobo znížili emisie CO2, sú potrebné ďalšie investície do ekologickejších spôsobov dopravy a výroby energie. Dôkazom sú napríklad grafy Európskeho parlamentu. Tie prezrádzajú, že na Slovensku je dlhodobo najväčším zdrojom emisií práve doprava. Týka sa to obzvlášť osobných automobilov a ľahkej či ťažkej nákladnej dopravy.

Ciele Parížskej dohody sa pravdepodobne nenaplnia 

Slovensko pritom nie je jedinou krajinou, ktorá má problém s emisiami CO2 v dôsledku dopravy. Vedci sa preto domnievajú, že ani napriek priaznivým poklesom emisií v dôsledku pandémie nie je splnenie cieľov z Parížskej dohody možné.

Informačný portál rezortu Ministerstva životného prostredia SR informuje o správe Programu OSN pre životné prostredie. Podľa správy je potrebné znížiť emisie o 7,6 percent. Tento plán je nastavený na nasledujúce desaťročie. 

Zdroje: IFLScience, Carbon Brief, Statista, Nature, Eurekalert, Alpha Galileo, Europarlament, Enviroportal

Najnovšie video