Povinné denné svietenie sa onedlho môže týkať aj zadných svetiel

  • Podľa dostupných dát, vďaka povinnému dennému svieteniu, klesla pravdepodobnosť vzniku dopravných nehôd o 8 - 15 %
  • U nás nariadenie svietiť počas celého dňa platí už od roku 2009, v susednom Česku o tri roky dlhšie
  • Naši susedia však čoskoro možno budú povinní svietiť aj vzadu
zdroj: Unsplash
  • Podľa dostupných dát, vďaka povinnému dennému svieteniu, klesla pravdepodobnosť vzniku dopravných nehôd o 8 - 15 %
  • U nás nariadenie svietiť počas celého dňa platí už od roku 2009, v susednom Česku o tri roky dlhšie
  • Naši susedia však čoskoro možno budú povinní svietiť aj vzadu

Nie každá krajina v Európe má legislatívou prikázané denné svietenie. V takom Portugalsku, Turecku, na Malte a ani vo Veľkej Británii takýto pojem nepoznajú. A to aj napriek tomu, že pravdepodobnosť vzniku dopravných nehôd vďaka nemu klesla o 8 – 15 %, tvrdí auto.cz. Už čoskoro sa však môže stať realitou aj povinnosť byť viditeľný vďaka zapnutým svetlám aj zozadu. Naši susedia už o takejto možnosti aktívne diskutujú, hoci zmeny zo dňa na deň sa neočakávajú.

Na Slovensku povinnosť využívať celodenné svietenie prišla do platnosti 1. februára 2009. Niektorí vodiči si však ešte určite pamätajú, ako to bolo s týmto nariadením v minulosti. V lete sme svietili len keď zašlo slnko a povinnosť mať zapnuté svetlá nepretržite bola aktuálna len od približne polovice októbra, do marca. Už dnes však vieme, že počiatočná vzbura vodičov voči zavedeniu celodenného svietenia nebola až tak potrebná a všetci si na novinku postupne zvykli.

Česká polícia by chcela, aby sa postupom času ešte viac predchádzalo kolíziám, a to aj vďaka povinnému zadnému dennému svieteniu vozidiel. K problémom dochádza napríklad za šera, či pri prechode zo slnka do tieňa, kedy si naše oči pár sekúnd na zmenu zvykajú a bezpečnosť cestnej premávky môže byť ohrozená.

Podľa európskej legislatívy by to nemal byť problém, no novinka naráža na pár technických nezrovnalostí. Zatiaľ čo nové vozidlá možno svietiť denným svietením aj vzadu majú, staršie modely nie.

Igor Sirota z Ústredného automotoklubu České republiky pre auto.cz povedal, že ideálnym riešením by bolo zaviesť túto povinnosť len u novovyrobených automobilov, a to od určitého dátumu. Do premávky by sa tak takéto autá dostávali postupne a prirodzene, pretože každé spätné zavedenie spôsobí nemalé komplikácie.

Zdroj: auto.cz