Prelomový krok slovenskej agentúry: Zamestnancom sa splnil sen, pracovať môžu len 4 dni v týždni

  • Firma pridá zamestnancov 26 dní voľna k štandardnej dovolenke
  • Každý zamestnanec bude mať 2 piatky v mesiaci voľné
šťastná žena
Ilustračný obrázok, Pixabay/Allser
  • Firma pridá zamestnancov 26 dní voľna k štandardnej dovolenke
  • Každý zamestnanec bude mať 2 piatky v mesiaci voľné

Mnoho firiem sa rozhodlo pre zmenu, ktorou je prechod na 4-dňový pracovný systém. Výnimkou nie je ani jedna z najväčších slovenských reklamných agentúr JANDL. Ide o odvážny krok, o ktorom Startégiám povedal executive director agentúry Valér Hlobil.

Ten v rozhovore uviedol, že k tomuto rozhodnutiu viedlo viacero dôvodov. „Najdôležitejším je zlepšenie work/life balansu našich zamestnancov. Sľubujeme si od toho, že naši zamestnanci budú spokojnejší a vo zvyšné dni budú pracovať s väčším nasadením a tým pádom efektívnejšie,“ hovorí Hlobil v rozhovore. 

4-dňový pracovný týždeň je podľa Hlobila benefitom, ktorý pomôže do firmy prilákať nové talenty. Zároveň konštatuje, že by bol rád, keby sa tento systém rozšíril po Slovensku a oslovilo si ho čo najviac zamestnávateľov. Agentúra JANDL dala svojim zamestnancom 26 dní voľna navyše k štandardnej dovolenke.

„Každý kolega má nárok na voľný piatok každý druhý týždeň. Na oddeleniach sa striedajú, tým pádom nám to umožňuje ako agentúre fungovať päť dní v týždni bez toho, aby to akokoľvek pocítili naši klienti,“ vysvetľuje Hlobil. 

Systém zatiaľ funguje minimálne

Už v apríli sme ťa informovali o tom, že prvou firmou, ktorá na Slovensku tento systém zaviedla, bola poisťovňa NN. Zamestnanci v tejto firme majú na výber z dvoch pracovných režimov. Môžu pracovať klasicky, čo znamená, že v práci strávia 5 dní po 7,75 hodiny denne. Druhou možnosťou je nový 4-dňový pracovný systém, kedy zamestnanci v prác strávia 9,7 hodiny denne.

V tomto prípade teda nejde o zníženie 38,75-hodinovej pracovnej normy, piaty deň sa rozráta medzi zvyšné štyri. NN k tomu zverejnila aj dôležité dáta – možnosť voľby 4-dňového pracovného týždňa podľa interného prieskumu víta až 70 % zamestnancov.

„Po roku sme spokojne skonštatovali, že náš nový model práce je úspešný. Nemal negatívny vplyv ani na produktivitu, ani na pracovný výkon, efektivitu a kvalitu NN servisu. Hlavný ukazovateľ, ktorý posudzujeme, je ‚work-life balance‘ a celková angažovanosť, ktorú dosahujeme v našej skupine ako najvyššiu na Slovensku,“ komentuje Jana Šimková, HR Business Partner pre poisťovňu NN.

„Tí, čo pracujú v 5-dňovom režime, majú potom viac síl a chuti urobiť si v piatok napríklad administráciu. Celkovo sa pracuje v takom väčšom – a produktívnejšom – pokoji,“ pochvaľuje si možnosť voľby pracovného režimu Šimková.

Koncept 21. storočia

Tisícky ľudí zo Spojeného kráľovstva počas leta testovali štvordňový pracovný týždeň, počas ktorého sa výška ich výplaty nezmenila. Práve tento plán by mohol pomôcť naštartovať novú éru práce.

Podľa portálu CNN je táto skúška doposiaľ najväčšou a očividne aj najúspešnejšou. Viacerí pracovníci totiž potvrdili, že sú šťastnejší, zdravší a že sa im v práci darí lepšie. 

Do skúšky sa zapojila aj Lisa Gilbert, manažérka úverových služieb v Charity Bank a svoju novú rutinu označila za „fenomenálnu“. Najväčšou výhodou je podľa ženy to, že si môže užiť víkend. Piatok má totiž vyčlenený na domáce práce alebo iné záležitosti. Výhodou je však aj to, že sa bez výčitiek môže viac venovať rodine.

Šesťmesačný pilotný projekt zaväzoval 3 300 zamestnancov 70 spoločností odpracovať 80 % svojho obvyklého týždňa. Jedinou podmienkou je to, aby si udržali 100-percentnú produktivitu. Za programom stojí nezisková organizácia 4 Day Week Global, think tank Autonomy a kampaň 4 Day Week UK Campaign v spolupráci s výskumníkmi z Cambridgeskej univerzity, Oxfordskej univerzity a Boston College.

Prechod na nový systém sa nezaobišiel bez problémov. Výkonná riaditeľka agentúry Unity Samantha Losey prvý týždeň označila za chaotický. Problémom bola skutočnosť, že jej tím nebol pripravený na skrátený pracovný týždeň a zvýšenú produktivitu.

Netrvalo však dlho a tím si našiel fungujúci systém. Spoločnosť napríklad zakázala interné stretnutia dlhšie ako päť minút, stretnutia s klientmi môžu trvať 30 minút. Okrem toho zaviedla systém semaforov, vďaka čomu je zabránené zbytočnému vyrušovaniu.

Na základe tohto systému majú zamestnanci na stole svetlo. To nastavia na zelenú, ak sa radi rozprávajú, oranžovú, ak sú zaneprázdnení, ale môžu hovoriť, a červenú, ak nechcú byť vyrušovaní.

Zdroje: CNN, Stratégie

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá