Pri Bratislave môže vyrásť nový veľký obchvat: Visí však nad ním viacero otáznikov

  • Niektoré časti obchvatu sa začnú stavať až v roku 2028
  • Denná intenzita je v niektorých úsekoch až 25 000 áut
Kolóny vozidiel na obchvate pri Einsteinovej ulici v Bratislave
Ilustračná fotografia, TASR/Michal Svítok
  • Niektoré časti obchvatu sa začnú stavať až v roku 2028
  • Denná intenzita je v niektorých úsekoch až 25 000 áut

Takzvaný župný obchvat, ktorý stavia Bratislavský samosprávny kraj, má pomôcť riešiť zhoršujúcu sa dopravnú situáciu pred vstupom do Bratislavy. Konkrétne má ísť o obchvaty Slovenského a Chorvátskeho Grobu, Svätého Jura, Pezinka, Viničného, Modry a Dubovej, ktoré budú stáť 500 miliónov eur, informoval o tom portál Topspeed.sk.

Najnovšie dopravné prieskumy potvrdili, že na najvyťaženejších úsekoch cesty II/502 dosahuje denná intenzita okolo 25 000 áut, čo má výrazne negatívny dopad na kvalitu života obyvateľov dotknutých miest a obcí a ich ďalší rozvoj v dôsledku vysokej produkcie emisií, prachu a hluku,“ povedal predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba. 

Kvôli komplexnosti tejto stavby nie je možné postaviť obchvat Malokarpatska ako jednu veľkú konštrukciu. Projekt je rozdelený na konkrétne úseky výstavby, ktoré budú realizované samostatne a potom budú spojené, aby fungovali ako jednotný systém. Tento prístup bol predstavený predsedom Bratislavského samosprávneho kraja, Jurajom Drobom, ešte v roku 2022.

Prvá časť obchvatu Slovenského a Chorvátskeho Grobu sa otvorila už v roku 2022, no jeho pokračovanie má byť hotové až v roku 2026. V rámci plánovanej výstavby dopravných obchvatov sa momentálne pripravujú ďalšie fázy projektu. Týka sa to konkrétne obchvatu obcí Svätý Jur, Pezinok, Viničné, Modra a Dubová.

Obchvat Malokarpatská Bratislavský kraj
zdroj: Bratislavský kraj – Prvá etapa obchvatu obcí Malokarpatská je hotová. Motoristi ju budú môcť využívať už v októbri.

Podľa informácií Hospodárskych novín by mala výstavba obchvatu Modra začať približne v roku 2026, a výstavba obchvatu Svätého Jura by sa mala začať približne okolo roku 2028. Obchvat Pezinok by tiež mohol nadviazať na tieto projekty v roku 2028. Je možné, že termíny začiatku výstavby jednotlivých obchvatov sa skrátia, ak bude schválený zákon ministra dopravy.

Po schválení zákona o strategických investíciách plánuje kraj zaradiť obchvat malokarpatského regiónu (všetky etapy) medzi zoznam projektov. Z hľadiska časového harmonogramu odhadujeme skrátenie predprojektovej prípravy o približne dva roky,“ uviedol hovorca župy Michal Feik.

Projekt sa môže predražiť

Pokiaľ ide o obchvat Pezinok a Svätý Jur, plánuje sa štvorprúdová cesta, aby sa predišlo preťaženiu nových obchvatov rastúcou cestnou premávkou. Napriek tomu existuje neistota ohľadom obchvatu Svätého Jura. Stále nie je isté, či bude tento obchvat musieť prechádzať cez chránené územie. Ak sa to nepodarí, celý projekt by mohol byť výrazne predražený kvôli potrebe výstavby plánovaného tunela.

Bratislavsky kraj Obchvat obcí Malokarpatská
zdroj: Bratislavsky kraj – Mapa obchvatu obcí Malokarpatská.

Počas prípravy nového programového obdobia 2021 – 2027 bola práve otázka financovania obchvatu Malokarpatska najväčším argumentačným sporom s Európskou komisiou. Európska komisia nepovažovala za potrebné financovať výstavbu ciest v rozvinutých regiónoch,“ doplnila Barbora Lukáčová, riaditeľka odboru stratégie, územného rozvoja a riadenia projektov.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) sa momentálne nezaoberá iba veľkým projektom obchvatu, ale aj rôznymi menšími iniciatívami v obciach a mestách. Tieto iniciatívy zahŕňajú obnovu najviac poškodených úsekov ciest, ktoré sú v správe BSK. Okrem toho sú pripravované opatrenia na revitalizáciu oblastí ovplyvnených výstavbou obchvatu, vrátane výsadby zelene a stromov.

Cieľom tohto projektu je vytvoriť efektívne a bezpečné dopravné spojenie medzi Bratislavou, Pezinkom a Modrou, a taktiež s rekreačnými oblasťami na východných svahoch Malých Karpát. Zároveň sa plánuje presmerovať tranzitná doprava mimo obývaných oblastí, čo by zmiernilo zaťaženie existujúcich ciest a prispelo tak k zlepšeniu životného prostredia a k odstráneniu negatívnych vplyvov automobilovej dopravy na obyvateľov žijúcich v blízkosti týchto ciest.

Zdroje: Hospodárske noviny, topspeed.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá