Resonance – projekt, ktorý nám dokazuje, že ekológia už dávno nie je nuda

Veronika Horváthová / 28. mája 2016 / Rozhovory

Rozprávali sme sa so zakladateľmi pozitívneho projektu Resonance, Zuzkou Aichovou a Patrikom Gubom, ktorí chcú ľuďom ukázať, aké dôležité je robiť eko-friendly rozhodnutia v živote a že nie je až také ťažké to dosiahnuť, ak človek skutočne chce. A dali nám aj pár drobných rád, ako na to.

Ako vznikol projekt Resonance?

S mojim kolegom Patrikom Gubom sme mali podobnú myšlienku, spustiť originálny ekologický projekt. Chceli sme vytvoriť platformu, ktorá bude návštevníkom poskytovať nový obzor v oblasti ekológie a zároveň skupinám i jednotlivcom, ktorí sa ekológii a ekologickým produktom a službám venujú, poskytnúť priestor na prezentáciu.

 

Zmenilo sa smerovanie projektu od kedy ste začali?

Iste, ako každý projekt, aj Resonance sa vyvíja v čase a vplývajú naňho rôzne faktory od finančných cez reakcie verejnosti až po naše vnútorné presvedčenie a dozrievanie.

 

Povedzte nám o ľuďoch, s ktorými spolupracujete.

Sme malá mini firma, v podstate sme dvaja, takže spolupracujeme veľa s externými dodávateľmi. Sú to zväčša overení ľudia a firmy, s ktorými máme dlhoročný a korektný vzťah.

ZAPOJ SA Jazda bez aut

Akcia: Zapoj sa – JAZDA BEZ ÁUT, foto: Dominika F.otography

 

Je veľmi jednoduché si navyknúť na konzumný spôsob života, ktorý je všade propagovaný okolo nás. Čo si myslíte je dôvod, prečo sa ľudia začali viac zaujímať o zmenu a viac ekologický prístup?

Konzum vládne svetu v istej podobe odkedy je človek človekom, pretože ponúka jednoduchý a pohodlný recept na čokoľvek a istým spôsobom nám vyhovuje. V každej dobe funguje tento princíp, človek vždy podvedome siahne radšej po tom, čo sa mu ponúka jednoduchou formou, než po tom, čo vyžaduje analytické uvažovanie a vyhodnocovanie. Je to vedecky dokázaný fakt, že ľudia sú proste takí, bez rozdielu rasy, vzdelania, rozhľadu či IQ. Takže je vždy veľmi ťažké presadiť niečo, myšlienku či spôsob života, ktorý vyžaduje od nás nadštandardné úsilie. A to ekologický životný štýl vyžaduje. To, že sme v ostatných rokoch zaznamenali nárast záujmu o bio potraviny a ekologický prístup k životu a svetu okolo nás je pozitívny dôsledok vplyvu okolitých krajín a trendu, ktorý odtiaľ prichádza. Je to tiež marketing. V súčasnosti je trendy byť eko a jesť bio. Ale je to fajn, pretože v tomto prípade sa vďaka tejto komunikácii do verejnosti prepašuje množstvo veľmi pozitívnych informácií a vplyvov.

 

Záujem o vaše eventy rastie a ľudia sa viac zaujímajú o problematiku. Aký je pre vás najlepší spôsob ako komunikovať s ľudmi? Nejaký marketingový trik? :)

Náš marketing je od začiatku postavený na odľahčenej forme komunikovania ekologických princípov a tém. Odpozorovali sme, že ľudia na pretlak informácií nereagujú dobre. Dôležitá je myšlienka a pocit, s ktorým odchádzajú z našich podujatí. S takým pocitom sa k nám budú vracať. Preto sa snažíme vyvažovať informácie zábavnou formou.

Fasion Show 2015 Stara Trznica

Akcia: Fashion Show Stará tržnica 2015, Autor fotky: Dominika Fajkošová

 

Veľa veľkomiest má problém s narastajúcim množstvom áut a zhoršujúcou sa dopravnou situáciou. Ako si myslíte, že by sme my verejnosť mohli prispieť k jej zlepšeniu?

Dopravná situácia vo veľkomestách je špecifická a rozsiahla téma. Mňa zaráža konkrétne jedna vec a to je obrovský nárast veľkých a nepraktických áut v Bratislave. V porovnaní s inými európskymi veľkomestami, ktoré štandardne bojujú s problémom dopravy, sme v Bratislave stále nepochopili, že veľkosť človeka sa nemeria podľa veľkosti auta.

 

Naše staré mamy prešívali oblečenie, štopkali ponožky, aby sa všetko čo najviac využilo. Je veľký rozdiel medzi našou generáciou a generáciou našich rodičov?

Tejto téme sa venujeme v našom projekte Fashion Show recyklovanej módy. Rozdiely v generáciách sú veľmi veľké. Naše staré mamy žili v úplne inom svete, často bojovali o prežitie a oblečenie rozhodne nezohrávalo takú rolu v ich životoch ako v tých našich. Neboli na to však ani také príležitosti. V tých dobách sa dbalo viac na to, aby boli oblečení v čistom a tiež patrične na každú príležitosť. Do kostola sa išlo v tých najlepších šatách a čistí, pri zvláštnych spoločenských či kultúrnych príležitostiach si okolnosť uctili tiež náležitým oblečením. Obávam sa, že tento princíp už vyšiel z módy a hranice spoločnenskej normy akoby prestávali existovať. Dnes nám viac záleží na tom, či naše oblečenie o nás prezradí, či dobre zarábame a ideme s trendom, než to, či sme slušní ľudia a vážime si našu kultúru a ľudí, s ktorými sa stýkame.

EKODEN 2015

Akcia: EKOdeň 2015

 

Veľa módnych značiek vytvára ekokolekcie a propaguje recykláciu oblečenia. Do akej miery je to marketing a do akej miery je to ich úprimný záujem o zmenu konzumného spôsobou života?

Vždy je to marketing ☺ Veľké firmy však majú aj istú povinnú kvótu a vrámci nej si plnia svoje povinnosti a záväzky zodpovednosti. To je však veľmi pozitívne a fakt, že je to marketing vôbec neuberá na fakte, že je to veľkodušné a zodpovedné správanie.

 

Organizujete rôzne eventy v slovenských mestách. Máte pocit, že sa aj reálne veci pohli a radnice sa zaujímajú o to, ako by sa dalo zmeniť prostredie?

Naše podujatia organizujeme v Bratislave a v Košiciach, takže naše úsudky vychádzajú z týchto skúseností. Súvisí to trochu aj s predošlou otázkou. Postupne sa eko-marketing stáva populárnejším a tlakom verejného záujmu sa veľké firmy a teda aj obce a mestské zastupiteľstvá zaoberajú touto témou viacej. Z našich skúseností z rozhovorov s verejnosťou aj s firmami, ktoré ponúkajú ekologické služby či produkty môžem povedať, že paradoxne sa toho viacej na poli ekológie deje v obciach než v mestách. Tam funguje princíp komunity. Keď sa im kopí čierny odpad za dedinou, trápi to všetkých slušných ľudí, chodia za starostom, posťažujú sa i vynadajú mu aj pri pive v krčme a veci sa oveľa rýchlejšie pohnú. Ďalším zásadným princípom je autorita. Keď sa v miestnom rozhlase vyhlási, že sa každú prvú sobotu zbierajú plasty a niekoľkokrát sa to pripomenie, susedia si o tom rozprávajú a predbiehajú sa, aby každý vyložil pred dom čo najviac nazbieraného plastu. Keby to ešte aj pán farár v kostole povedali, tak môžeme súťažiť aj so susedným Rakúskom.

Rwsonujuce Vianoce 2015 sek

Akcia: Resonujúce Vianoce 2015, Autor fotky: Dominik Petrík

 

Veľa ľudí by aj chcelo zmeniť svoj životný štýl, ale nevie ako na to. Daj nám nejaké tipy, čo by sme mohli zmeniť, aby sme boli viac priateľskí k životnému prostrediu!

Neverím, že niekto, kto skutočne chce zmeniť svoj životný štýl, nevie, ako na to ☺ Začať treba od seba a sebareflexie. Skúste sa pozorovať: koľko vody miniete za jeden bežný deň? Keby ste za každým, keď máte pustenú vodu pod kohútik dali nádobu a zachytili do nej všetku vodu, zistili by ste, aké kvantum vody púšťate úplne zbytočne. Plytvanie vodou je jedným z najzávažnejších problémov, ktoré ohrozujú život na našej planéte. Alebo na to môžeme ísť naopak – každý to zažil, keď nám vypnú vodu, napustíme si do kýblov vodu a potom sa ju snažíme postupne čo najekonomickejšie zúžitkovať, kým voda opäť potečie. Znie to možno extrémne, ale vystačíme si s oveľa menším objemom vody, než skutočne minieme. Tento princíp pozorovania môžeme aplikovať na úplne všetko v našom živote. Koľko nakupujeme jedla, oblečenia, plastových obalov a nádob?, atď. Stačí trochu sebareflexie a obmedziť objem spotreby vo všetkých sférach. Keby sme to spravili všetci, je to hotový zázrak.

 

A nakoniec nám povedz o vašich plánoch do budúcnosti. Aké sú vaše najbližšie ciele?

Najbližšie pripravujeme 24. júna v Košiciach 3. ročník podujatia EKODEŇ. Tento rok je podnázov Najväčší piknik v meste. V srdci Košíc na Hlavnej ulici bude celý deň venovaný zábave, dobrému a lokálnemu jedlu a návštevníci sa budú môcť na ekostánkoch inšpirovať rôznymi zlepšovákmi pre svoj životný štýl. Pripravený je bohatý program na pódiu, súťaže a na záver dňa hudobné koncerty.

Zdroj fotky: Archív Resonance

Pridať komentár (0)