Slovenský startup SPECTER HOCKEY sa pokúša priniesť revolúciu do hokeja

  • SPECTER HOCKEY je slovenský startup, ktorý sa snaží zamiešať kartami v hokeji
  • Na produkte spolupracuje aj slovenská hokejová legenda Zdeno Chára
  • Takže máš istotu, že ich produkt je kvalitne testovaný
zdroj: SPECTER HOCKEY
  • SPECTER HOCKEY je slovenský startup, ktorý sa snaží zamiešať kartami v hokeji
  • Na produkte spolupracuje aj slovenská hokejová legenda Zdeno Chára
  • Takže máš istotu, že ich produkt je kvalitne testovaný

SPECTER HOCKEY je slovenská firma, ktorá chce zmeniť spôsob, akým sa hráči starajú o svoje hokejky. Za firmou stojí tím nadšencov, ktorí hru milujú. V tíme figuruje dokonca aj jeden profesionálny športovec, ktorý je známy aj slovenským aj svetovým fanúšikom. Na čele firmy stoja Andrej Dula a Ondrej Chovanec, ktorí majú bohaté skúsenosti z korporácií, ale aj s podnikaním. Dvojicu dopĺňa tím, ktorý zdieľa ich vášeň pre hokej a tú následne o praktické skúsenosti z fachu.

Tím s bohatými pratkickými skúsenosťami

Andrej pôsobil ako marketingový riaditeľ  Sony pre 2 regióny v Európe a na starosti mal jeden z ich najúspešnejších produktov, PlayStation. Okrem toho má skúsenosti aj z podnikania a má za sebou aj úspešný exit z firmy, ktorú založil. Ondrej má rozsiahle manažérske skúsenosti z oblasti bankovníctva, zdravotníctva a consultingu, kde viedol veľké tímy zamestnancov. Z praktického hľadiska hráča, dopĺňa tím tá najpovolanejšia osoba, Zdeno Chára.

Zdena si predstavovať nemusíme jeho hráčska história a zásluhy hovoria sami za seba. Prezentáciu pásky a testovanie medzi profesionálnymi hráčmi má na starosti Peter Neveriš. Ten pôsobí, ako hráčsky agent a zastupuje aj také zvučné mená, ako sú Tomáš Tatar, bratia Hossovci či Tomáš Jurčo. 

My sme ich vyspovedali, aby sme zistili čo všetko stálo za vývojom ich pásky.

Aká bola prvotná myšlienka za vývojom hokejovej pásky SPECTER HOCKEY TAPE?

Na začiatku bolo len v rámci srandy skúšanie rôznych druhov pásky a rôznych alternatívnych produktov. Ako amatérsky hokejista som si to skúšal viac menej na sebe a zopár spoluhráčoch. Mal som v tom čase svoju firmu a tým pádom som pásku riešil len vo voľnom čase. Po predaji spoločnosti som rozmýšľal nad svojim ďalším projektom a ísť do oblasti hokeja bolo ľahké rozhodovanie, keďže je to jeden z mojich najobľúbenejších športov a každý chce predsa pracovať v oblasti, ktorá ho aj baví, nie?

Prečo práve názov SPECTER HOCKEY?

Mali sme asi 2-3 pracovné názvy pre náš projekt v jeho ranných fázach. Potom ale pri zakladaní spoločnosti zavolal Artúr (právnik a hokejista, ktorý zabezpečoval dokumentáciu k založeniu akciovky) a hovorí: “chalani musíte dať vedieť do zajtra, musím do tých papierov už doplniť meno akciovky!” So spoluzakladateľom Ondrejom sme vtedy pozerali dosť veľa seriál Suits (Kravaťáci) a podľa hlavnej postavy Harveyho Spectera vzniklo SPECTER SPORTS. Odtiaľ bol už len krok k SPECTER HOCKEY.

Koľko trval vývoj pásky? Čo to obnášalo?

Ešte stále trvá, máme nápady ako pásku ešte vylepšiť a pravdepodobne nebudeme nikdy úplne spokojní. K dnešnému dňu to je už viac ako dva roky. Obnášalo to extrémne veľa telefonovania, mailovania, cestovania a presviedčania všetkých dodávateľov, expertov, výskumníkov a technológov, že tí dvaja chalani zo Slovenska s hokejkou majú nielen nápad, ale aj stratégiu na jeho realizáciu. A samozrejme okrem toho to stálo všetky naše úspory.

Podnikanie nie je med lízať. Koľko ste doposiaľ investovali do vývoju produktu? Aké boli ostatné náklady na produkt okrem vývoja? Myslím logistika, výroba, materiál či marketing?

Komentovať presné rozdelenie nákladov nechcem, ale celkovo už určite náklady presiahli stovky tisíc EUR a to nepočítam čas nás spoluzakladateľov pred založením spoločnosti. Medzi iné významné položky patrili náklady na patent a právne služby, marketingové náklady a veľmi veľa cestovania nielen našich materiálov aj ale nás, zakladateľov.

Takto pred rokom ste vyhrali súťaž US Connections o grant 35 000 USD, ktorú organizuje SAF. Ako ste peniaze použili?

Grant od Slovak American Foundation má pravidlá, v súlade s ktorými sme tieto grantové peniaze použili najmä na náklady spojené s cestovaním do USA a všeobecne aktivitami, ktoré súvisia s našim budúcim vstupom na tento trh.

Boli ste v Amerike? Získali ste mentoring?

V rámci výhry stážového programu od Slovak Business Agency sme strávili mesiac v Bostone, ktorého súčasťou boli aj mentoringové programy od americkej strany. Najlepším mentoringom ale boli všetky NHL zápasy, ktoré sme počas toho mesiaca stihli. Čoskoro plánujeme ďalšiu cestu do USA, tentokrát už na vlastnú päsť, keďže sa chceme opäť posunúť bližšie k vstupu na tento trh.

Ako sa osvedčila vaša páska? Okrem vašich ambasádorov ako je Zdeno Chára, používajú ju aj iní hráči?

Veľmi náš teší, že sa nám rozrastá skupina hráčov, ktorí ju testujú, alebo s ňou už aj nastupujú v zápasoch. Tomáš Záborský s ňou hrá vo Fínsku, Tomáš Tatar si ju zobral do Montrealu, Petr Mrázek zase do Caroliny. Na olympiáde v Pjongčangu s ňou Peter Ölvecký dokonca dal prvý slovenský gól na olympiáde a tiež s ňou hral aj Juraj Valach.

Hráčov, ktorí ju majú pravidelne na hokejke už máme nielen v slovenskej a českej najvyššej súťaži, ale aj v nižších, juniorských a dorasteneckých ligách.  V poslednej dobe nás potešila objednávka priamo z Nashville Predators, kam sme poslali niekoľko desiatok kusov pre Romana Josi-ho. 

Čo si na vašej paske pochvaľuje Zdeno Chára? Používa ju aj bežne v zápasoch NHL?

Áno používa, odohral s ňou už určite viac ako 100 zápasov v NHL. Bol jeden z prvých, ktorý ju vyskúšal a ihneď spozoroval rozdiel v lepšej kontrole puku a taktiež nás upozornil na lepšie vlastnosti jeho strely oproti strele s tradičnou páskou.

Získali ste tímové objednávky od európskych alebo amerických klubov na vašu pásku?

Na tímové objednávky si ešte chvíľu počkáme. Hokej je konzervatívny šport a zmeniť niektorú časť výstroja pre profesionálnych hráčov nie je beh na krátku trať. Individuálne objednávky pre jednotlivých hráčov však už máme aj z NHL aj iných svetových hokejových líg.

Viete nám povedať v čom sa odlišujete od konkurencie okrem patentu?

Naša páska je vodeodolná a vodeodpudivá, čo hokejisti ocenia keď hokejka ku koncu zápasu neváži viac ako na začiatku kvoli tomu že páska nabrala vodu. Vydrží niekoľkonásobne dlhšie ako tradičná páska, takže pre tých lenivých, ktorí nechcú páskovať hokejku každý druhý zápas je to pohodlné riešenie.

Špeciálny povrch zase drží puk dobre na hokejke a pri strele mu udelí potrebnú rotáciu. Vieme ju každému potlačiť podľa požiadavky, čo je atraktívne najmä pre mladších hráčov, ktorí si radi na pásku dajú svoje meno, číslo alebo klubové farby. Najpodstatnejší rozdiel je ale v tom, že s našou páskou má hokejista silnejšiu a presnejšiu strelu ako s tradičnou páskou, čo sme dokázali vo vedeckom experimente, ktorý sme robili toto leto.

V čom spočíva váš patent? Je to materiál alebo v niečom inom?

Patent chráni postup pri výrobe materiálu, ktorý používame a zároveň jeho výsledný tvar, povrch a štruktúru na hokejke.

Máte svoje výsledky vedecky podložené alebo sú to subjektívne pocity hráčov?

Najprv sme počúvali subjektívne názory profesionálov, keďže niektorí cítia rozdiel v každom grame, milimetri alebo akejkoľvek drobnej zmene. A potom sme tieto subjektívne pocity overili pomocou vedeckého experimentu pod dohľadom uznávaného odborníka zo Slovenskej akadémie vied.

Aké sú vaše plány na najbližšie obdobie?

Aktuálne spúšťame predaj v Česku a na Slovensku. Všetky predajné a marketingové kanály musíme poriadne otestovať a vyhodnotiť a potom sa plánujeme posunúť na niektorý z väčších trhov.

V praxi to znamená, že nechceme predávať produkt len cez náš e-shop, ale chceme do predaja zapojiť aj klasické hokejové obchody, športové reťazce, kluby a vďaka možnosti umiestniť na našu pásku logo aj cez reklamných partnerov – jedným z prvých ktorý túto možnosť ocenil je spoločnosť Orange, vďaka ktorej s našou páskou už malo možnosť hrať niekoľko detských a mládežníckych tímov na Slovensku. 

Aký bol váš najväčší úspech a aký je cieľ firmy?

Najväčšie úspechy nás dúfam ešte len čakajú, ale za tie doterajšie určite považujeme, že sme zvládli vyrobiť materiál na naše pásky, vypracovať kvalitnú patentovú prihlášku, získať si prvotriednych hráčov a v neposlednom rade sa obklopiť naozaj šikovnými ľuďmi na strane zamestnancov, investorov a dodávateľov. Našim cieľom je zo Slovenska do sveta poslať dobrý produkt, ktorý bude mať šancu nahradiť klasickú hokejovú pásku a nastoliť nový trhový štandard.