Spíš dostatočný počet hodín? Takto to vidia odborníci

  • Nedostatok spánku nevyvoláva len chronickú únavu
  • Môže mať tiež ťažké dopady aj na fungovanie organizmu, píše francúzsky týždenník L'Express
Unsplash
  • Nedostatok spánku nevyvoláva len chronickú únavu
  • Môže mať tiež ťažké dopady aj na fungovanie organizmu, píše francúzsky týždenník L'Express

Je jedna hodina po polnoci a 31-ročný Pierre, ktorý sa práve vrátil z práce, sa zvalí na posteľ. Za štyri hodiny mu zvoní budík a začína mu nový deň. Tento náročný rytmus praktizuje už týždeň, aby doviedol do konca jeden projekt.

„Akonáhle som sa natiahol, okamžite som zaspal,“ spomína. Kruhy pod očami, nálada na bode mrazu, vlčí hlad. Pierre trpí nedostatkom spánku. Ten má okrem veľkej únavy mnohonásobný negatívny vplyv na organizmus a bráni jeho dobrému fungovaniu.

„Odhaduje sa, že dospelý človek potrebuje sedem až osem hodín spánku denne,“ pripomína profesor Damien Léger, šéf Centra pre spánok a bdenie pri nemocnici Hôtel-Dieu v Paríži.

zdroj: Unsplash

Spáči, ktorí spia menej ako 6 hodín denne, sa vystavujú väčšiemu riziku

Nedostatok spánku sa prejavuje na rôznych úrovniach: metabolické, kognitívne a v správaní. Únava najprv mení charakter jedinca.

„Moja morálka bola na bode mrazu. Bol som nervózny, netrpezlivý a nedokázal som sa sústrediť,“ uvádza Pierre. Damien Léger tiež pripomína, že ľudia, ktorí málo spia majú veľmi zníženú pozornosť, oslabenú schopnosť reagovať, úzkosti, zle fungujúcu pamäť. Tieto problémy, v ktorých zozname by sme mohli pokračovať, sú len špičkou ľadovca.

Spánok je životne dôležitý, pretože umožňuje telu pripraviť sa na nasledujúci deň. V noci sa nastavuje metabolická rovnováha na nadchádzajúcich 24 hodín, teda energetická rovnováha. Keď sú biologické hodiny narušené, je narušená aj sekrécia niektorých hormónov, ako je ghrelin (rastový hormón), leptín (hormón sýtosti) alebo kortizol (stresový hormón). Nedostatok spánku naruší metabolizmus a tým sa zvyšuje riziko vzniku nadváhy, srdcových príhod, cukrovky druhého typu a dokonca aj niektorých druhov rakoviny.

„Výživa a spánok sú silne prepojené a jedno ovplyvňuje druhé,“ uvádza doktorka Corinne Chicheporticheová-Ayacheová. Po dvoch týždňoch nedostatočného spánku začínajú ľudia výrazne priberať na váhe. Zásadné je spôsob, akým jeme, a výber potravín, hovorí lekárka. Spánok môže narušiť ťažké trávenie. Žalúdok produkuje energiu, ktorá zvyšuje telesnú teplotu. Spíme lepšie, keď táto teplota mierne poklesne.

zdroj: Unsplash

„Keď je človek unavený, je energetická potreba vyššia. Organizmus si žiada výdatnejšie pokrmy. Ľudia potom vyhľadávajú energeticky bohaté jedlá, a tak postupne naberajú na váhe,“ zdôrazňuje.

„Tendencia ukrajovať z doby spánku je veľmi silná. Dnes je spánok ohrozený zamestnaním (nočná práca alebo dochádzanie na veľkú vzdialenosť) a voľnočasovými aktivitami, ktoré sú v súčanosti spojené s technológiami, ktorých negatívny vplyv na zaspávanie je známy. Muži a ženy, ktorí pracujú v noci, spia v priemere o hodinu menej ako ostatní,“ uvádza Damien Léger.

Zdá sa, že to je jeden z karcinogénnych faktorov, pretože počet rakoviny prsníka a prostaty je u týchto pracujúcich výrazne vyšší.

Len málokto však myslí na to, aby ovplyvnil svoj spánok a vyhol sa tak vyššie uvedeným chorobám. Často je krátky spánok považovaný za nevyhnutný. Určiť, že chorobu vyvolal nedostatok spánku, je komplikované tým, že pacient má často viac zdravotných ťažkostí zároveň. Je teda určované viac príčin a spánok zostáva na poslednom mieste.

Corinne Chicheporticheová-Ayacheová zdôrazňuje, že je potrebné načúvať signálom tela. K obvyklým odporúčaním tak možno pridať tretí: jesť zdravo, hýbať sa a … spať.

Najnovšie video