Sputnik V je len okopírovaná AstraZeneca, tvrdí britská tajná služba. Agenti mali ukradnúť recept, nie je to pravda

  • Britský bulvár prišiel s informáciou, že Rusi okopírovali recept na vakcínu proti koronavírusu
  • Obe vakcíny fungujú na báze adenovírusu a vektorovej technológie
Sputnik 3
SITA/AP, Mahesh Kumar A.
  • Britský bulvár prišiel s informáciou, že Rusi okopírovali recept na vakcínu proti koronavírusu
  • Obe vakcíny fungujú na báze adenovírusu a vektorovej technológie

Článok bol aktualizovaný 14.10. 2021 o informáciu o ospravedlnení bulvárnych denníkov v Británii.

Ruské tajné služby počas vývoja ukradli vzorec vakcíny proti covidu od britsko-švédskej spoločnosti AstraZeneca a v Rusku tieto poznatky následne použili na výrobu očkovacej látky Sputnik V. Informuje o tom v pondelok anglický bulvárny denník The Sun s odvolaním sa na britské bezpečnostné zložky, ktoré majú údajne o operácii dôkazy, píše TASR.

Ruská vakcína Sputnik V aj látka od firmy AstraZeneca používajú podobnú technológiu na základe oslabeného adenovírusu.

Vlani britské tajné služby hovorili o „95 % istote„, že hackeri v službách Moskvy napadli počítačové systémy britských, amerických a kanadských inštitúcií, ktoré sa podieľali na vývoji vakcíny. Britské bezpečnostné zložky teraz tvrdia, že kľúčové údaje o oxfordskej vakcíne ukradol osobne cudzí agent.

Úrad britského premiéra tieto informácie odmietol komentovať.

Aká krajina, taký Sputnik

Na Slovensku sa vakcínou Sputnik V zaočkovalo rádovo niekoľko tisíc ľudí, očkovanie touto látkou sa u nás skončilo. Rovnako sa skončilo aj očkovanie vakcínou od AstraZeneca.

Sputnik nakúpil bývalý premiér Igor Matovič s dnes už exministrom zdravotníctva Marekom Krajčím. Štátny ústav pre kontrolu liečiv však zistil, že šarže vakcíny Sputnik V použité v predklinických testoch a klinických štúdiách publikovaných v časopise Lancet nemajú rovnaké vlastnosti ako šarže dovezené na Slovensko.

Podľa publikovaných správ by sa Sputnik V mal používať v približne 40 krajinách sveta, tieto vakcíny však podľa štátneho ústavu spája len názov.

Problémová vakcína

Štátny ústav pre kontrolu liečiv sa pokúšal získať potrebné dokumenty aj od Maďarska, kde sa Sputnik V používa. Tam ale nepochodili, pretože našich susedov viaže mlčanlivosť, ktorú podpísali v kontrakte.

ŠÚKL má tiež prístup k dokumentom, ktoré poskytla ruská strana Európskej liekovej agentúre v rámci takzvaného rolling review (priebežného hodnotenia) vakcíny.

 „Vyplýva z nich, že lieková forma vakcíny dovezená na Slovensko nie je a nebude zhodná s hotovým liekom, ktorý má byť predmetom posudzovania EMA,“ vysvetľuje ŠÚKL.

ŠÚKL tvrdí, že mu chýba približne 80 % dokumentácie, ktorú výrobca Sputnik V Gamaleya ani po opakovaných výzvach nedodal.

Ako však upozornil maďarský investigatívny portál Népszava.hu ešte v januári, schválenie vakcíny v Maďarsku bolo pravdepodobne skôr politickým rozhodnutím.

Aj maďarská verzia ŠÚKLu totiž zistila, že testovacia vzorka sa nezhoduje so šaržou, ktorú mali Maďari dostať. Národný inštitút farmácie a potravín (OGYÉI) vakcínu odporučil aj napriek tomu, že sa viacero vedcov postavilo proti tomuto rozhodnutiu.

zdroj: TASR/František Iván, AP/Sandor Ujvari

Podľa Népszava dostali vedci len pár hodín na to, aby Sputnik otestovali. OGYÉI síce odporúčacie stanovisko vydal, ale ako portál uvádza, experti mali pri schvaľovaní viac otázok, než odpovedí.

Sputniku takisto chýbala dokumentácia o použití v rizikových skupinách obyvateľstva a tiež o vedľajších účinkoch. Expertov však doslova odbil generálny riaditeľ inštitútu a tvrdil, že dokumentácia je kompletná.

Povolenie od OGYÉI znamená len to, že dokumentácia je adekvátna,“ povedal Mátyás Szentiványi pre denník Magyar Hírlap. „Treba zdôrazniť, že OGYÉI je profesionálna organizácia a aj napriek súčasnej politickej situácii sa tu vykonáva iba vedecká práca,“ povedal.

Népszava sa však skontaktoval s vedcom, ktorý po schválení Sputniku rezignoval z panela expertov, ktorí vakcínu posudzovali. Odmietol povedať svoje meno, no novinárom povedal, že cítil, že jeho práca bola zbytočná. 

Vojna o Sputnik

Slovenskí vedci prišli na to isté, na čo aj tí maďarskí. Že Sputnik V nemá kompletnú dokumentáciu a že vzorka určená na skúšky je iná ako vakcína, s ktorou sa vtedajší premiér Igor Matovič fotil na košickom letisku.

Vakcíne chýbalo až 80 % potrebnej dokumentácie a Štátny ústav pre kontrolu liečiv vydal stanovisko, v ktorom Sputnik neodporučil.

Minister financií Igor Matovič to vzal ako osobný útok a po tom, čo Rusi požiadali Slovensko, aby zásielku vakcín vrátilo, sarkasticky zagratuloval „idiotom“, ktorí sa pričinili o to, aby sa na Slovensku ruskou vakcínou neočkovalo.

Informácie o neúplnej dokumentácii vakcíny a fakt, že ten náš Sputnik nie je ten, o ktorom sa písalo v časopise Lancet, označil Matovič za „bludy, ktoré šíria prostredníctvom Denníka N“. 

Za slovenských vedcov sa postavilo viacero osobností, podporu im vyjadril aj hlavný hygienik SR. Ján Mikas za rozhodnutím ŠÚKL stojí. Tvrdí, že ŠÚKL urobil všetko preto, aby získal potrebné informácie k vakcíne Sputnik V.

Je to neadekvátne vyjadrenie z úst vysokého predstaviteľa štátu. Sú to neadekvátne výrazy takto haniť ľudí,“ reagoval Mikas na Matovičov status pre SME.

Ospravedlnili sa

Britský bulvárny denník Daily Express sa ospravedlnil za zverejnenie prevzatého článku, v ktorom sa tvrdí, že Rusko ukradlo vzorec na vakcínu spoločnosti AstraZeneca a na jeho základe vytvorilo očkovaciu látku Sputnik V. Informoval o tom v stredu ruský spravodajský web Meduza.io.

Pôvodne sa tieto tvrdenia objavili v inom britskom bulvárnom denníku The Sun, ktoré bez uvedenia zdrojov napísal, že britské „tajné služby majú dôkazy, že údaje ukradol jeden z Putinových špiónov“. Tento článok neskôr prevzalo niekoľko ďalších bulvárnych periodík vrátane denníka Daily Express. Denník The Sun sa doteraz neospravedlnil.

Zdroje: TASR, Népszava.hu, SME

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK