Startupové rady pre lenivcov od Paula Grahama

  • Paul Graham je úspešný programátor a investor. Je jedným zo zakladateľov Y Combinator, ktorí prišli s úplne novým modelom startupových inkubátorov.
Paul_Graham_talking_about_Prototype_Day_at_Y_Combinator_Summer_2009
  • Paul Graham je úspešný programátor a investor. Je jedným zo zakladateľov Y Combinator, ktorí prišli s úplne novým modelom startupových inkubátorov.

Investujú síce menej peňazí, ale do veľkého množstva startupov. Vďaka nim poznáme napríklad Dropbox, Airbnb či Stripe. Naviac je Graham aj veľmi talentovaný spisovateľ, eseje na jeho stránke dosiahli minulý rok viac ako 30 miliónov videní. V tomto článku ti prinášame výňatky z jeho esejí, ktoré sa týkajú startupov a toho, ako si môžeš začiatky v podnikaní čo najviac uľahčiť. Je to niečo na spôsob „How to make a startup for dummies“.

http://www.ezebis.com/wp-content/uploads/bfi_thumb/gmic-24-2vomjpk4comhf4a7sk08ow.jpg

foto: ezebis.com

Na začiatku je idea

Na začiatku každého úspešného startupu je myšlienka. Jedinečný nápad, s ktorým ešte nikto predtým neprišiel, prípadne nápad na inováciu už zabehnutých postupov. Graham radí, že najlepším spôsobom, ako prísť na túto myšlienku, je spýtať sa samých seba, čo by si si prial, aby pre teba spravil niekto druhý? Ak chceš vymyslieť organickú startupovú myšlienku, sústreď sa viac na samotný nápad, a nie na celú jeho realizáciu. Snaž sa len vylepšiť veci bez toho, aby si hneď uvažoval, či sa na tom dá vybudovať podnikanie. Ak sa ti podarí prísť na niečo, čím budeš vytvárať hodnotu pre ľudí, máš spoločnosť! Nie je nič cennejšie, ako keď sa podarí splniť dosiaľ nesplniteľnú potrebu. Dokonca aj preplnený trh je dobré znamenie, pretože to znamená, že tu je dopyt a zároveň žiadne z existujúcich riešení zjavne nie je dosť dobré.

Tie najlepšie startupové myšlienky majú niekoľko spoločných charakteristík – samotní tvorcovia mali danú potrebu: zistili, ako ju pokryť, aj to, ako si produkt sami vyrobiť a navyše len málokto ďalší si uvedomil, že sa do toho oplatí investovať čas a námaha. Je výhodou, že pravdepodobnosť, že tvoj startup zničí konkurencia, je veľmi nízka. Chybou mnohých startupových spoločností je, že riešia problémy, ktoré nikto nemá, alebo ponúkajú produkty, ktoré nikto nechce. Musíš vytvoriť niečo, čo buď veľa ľudí chce v malom množstve, alebo kľudne aj menej ľudí, ale zato vo veľkom.

http://www.doba.sk/wp-content/uploads/2012/02/Facebook-founder-Mark-Zuckerberg.jpg

foto: telegraph.co.uk

Napríklad Zuckerberg a jeho Facebook- bola to tak skvelá myšlienka práve preto, že začínala na malom trhu, v kampuse na Harvarde. Keďže fungovala tam, dalo sa ľahko predpokladať, že bude rovnako úspešná aj na iných školách. To, že spôsobí až takýto enormný boom asi nečakal naozaj nikto, ale rozmach prebiehal celkom prirodzene. Zuckerberg mal tú výhodu, že bol programátorom a zároveň aj cieľovým používateľom. Je to najlepšie, pretože generovanie nových verzií a ich testovanie sa deje v rámci jednej hlavy.

Ďalšou užitočnou radou, s ktorou Graham prichádza je, že najčastejšie zbadá problém v systéme človek, ktorý nie je pravidelným používateľom. Ak si totiž nový user, nestihol si si navyknúť na „status quo“ a tým pádom vnímať určité veci ako samozrejmosť. Všetko sa oplatí spochybňovať a hľadať lepšie riešenia.

 

Máš čo ponúknuť, teraz čo ďalej

Musíš mať dopyt! A nemôžeš očakávať, že zákazníci prídu za tebou sami. Musíš ísť do davu a získať ich. Zo začiatku to inak nejde. Vezmi si napríklad Tima Cooka. On nemôže poslať každému zákazníkovi ďakovný email na jeho nový laptop. Ty však áno. Môžeš poskytnúť servis, ktorý veľké spoločnosti nemôžu- to je obrovská výhoda.

Graham každému startupu odporúča merať si progres na týždennej báze. Ak máš sto zákazníkov, stačí ti v nasledujúcom týždni získať desať ďalších a máš 10% rast. Ak by si tento rast udržal, po roku máš 14K zákazníkov a po dvoch, 2 milióny. Samozrejme, rast sa postupne spomalí, aj keď budeš robiť všemožné veci, aby si prilákal ľudí. Toho sa netreba zľaknúť. Ak je však trh dostatočne veľký, postupne budeš schopný tieto metódy zautomatizovať a venovať svoju pozornosť rozvoju biznisu v iných sférach.

Graham spomína na začiatky s Viawebom, ktorý vytváral zákazníkom online obchody. Neskôr ho kúpila spoločnosť Yahoo a teraz je z toho Yahoo store. Na začiatku boli tak snaživí, že pre tých vlažnejších používateľov, sami navrhovali riešenia. A keď narazili na funkciu, ktorú neposkytovali, jednoducho ju doprogramovali. Zákazník, náš pán, toto je dôležité si uvedomiť.

 

Startup = rast

Startupové spoločnosti sú navrhnuté, aby rástli rýchlo. Týždenný rast mladej spoločnosti by mal byť 5-7%. Ak dosiahneš 10%, darí sa ti extrémne dobre, ak iba 1%, je to znamenie, že si zatiaľ neprišiel na to, čo robíš. Najlepším ukazovateľom rastu sú príjmy, druhým sú aktívni používatelia.

Scrum

foto: technical.ly

Zaujímavé je, že tie najúspešnejšie startupy momentálne robia niečo úplne iné, ako pôvodne zamýšľali. Musíš byť flexibilný a pripravený chopiť sa lepšieho riešenia. Meniť však smerovanie spoločnosti každý mesiac, by bola tiež fatálna chyba. Ak ale zvažuješ zmenu a zákazníci vyzerajú byť nadšení, jednoznačne choď do toho. Drobnosti zlepšuj dennodenne. Užívatelia zbožňujú vylepšenia a obzvlášť, keď sú reakciou na ich komentáre.

Na záver Graham predstavuje rovnicu, ktorú vydedukoval po rokoch skúseností so startupmi. Zakladatelia prosperujúcich spoločností sa im venovali celým srdcom. Zanechali svoju prácu a všetok čas a úsilie venovali biznisu. Tí menej úspešní si zväčša nechávali otvorené zadné vrátka, ktorými potom museli z biznisu aj vypochodovať.

Zdroj: paulgraham.com

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK