Sú Slováci ochotní platiť za kvalitné potraviny?

  • Takmer polovica Slovákov uprednostňuje kvalitné potraviny oproti lacným
  • Platy Slovákov rastú ale robia chyby v narábaní s peniazmi
  • Slováci chcú slovenské potraviny ale na pultoch chýbajú
slovaci-ceny-potraviny
pixabay.com
  • Takmer polovica Slovákov uprednostňuje kvalitné potraviny oproti lacným
  • Platy Slovákov rastú ale robia chyby v narábaní s peniazmi
  • Slováci chcú slovenské potraviny ale na pultoch chýbajú

Slovenskom stále rezonuje škandál s dvojitou kvalitou potravín v krajinách EÚ, ktorý sa mediálne prevalil minulý rok, aj keď sa o ňom vedelo už približne 10 rokov.

Povráva sa, že veď Slováci na drahšie (kvalitnejšie) potraviny aj tak nemajú peniaze alebo nie sú ochotní platiť viac, takže „je to vlastne normálne“. Je to ale naozaj tak? Situácia v prvom rade nie je čiernobiela.

Slováci majú záujem o kvalitu

Tomu, že Slovákom záleží na tom, čo si dávajú do tela, nasvedčuje napríklad mimoriadny úspech potravinového reťazca Yeme, ktorý má v Bratislave už 4 prevádzky. Slo­ven­ský po­tra­vi­nár­sky priemysel, ktorý je pre­vádz­ko­va­te­ľom Yeme za jediný rok zdvojnásobil tržby, čo svedčí o záujme slovenských spotrebiteľov. Yeme je charakteristický tým, že ponúka tovar vo veľkej väčšine od slovenských farmárov, má vlastnú pekáreň, podporuje systém nebalených potravín, nepredané jedlo daruje chudobným a tak ďalej.

Ďalšia veľká skupina Slovákov chodí dlhodobo nakupovať do Rakúska, práve kvôli citeľne vyššej kvalite produktov. Sú teda zjavne ochotní platiť aj benzín navyše a obetovať viac času. Podľa prieskumu, ktorý pre Slovenskú alianciu moderného obchodu (SAMO) vypracovala agentúra GfK, Slováci v priemere nakúpia za hranicami 9-krát za rok, čo je takmer raz mesačne. Na tieto nákupy zvyčajne minú až 3-krát viac ako doma, čo znamená, že ide o veľké zásobovanie. V obchodoch na našom území ľudia väčšinou preferujú slovenské potraviny, najmä keď ide o zeleninu ovocie a pečivo.

Celkovo to vychádza tak, že 47 % Slovákov uprednostňuje kvalitu, pre 26 % rozhoduje cena, 10% pozerá na krajinu pôvodu. Výška platu je určite podstatným faktorom, ale aj ľudia s nižším príjmom občas uprednostnia drahšiu potravinu, lebo vedia, prečo to robia.

A neposlednom rade sa medzi Slovákmi rozširuje pomerne veľká základňa mladej uvedomelej generácie, ktorá zahŕňa rôzne pomenované typy ľudí, pričom majú ale veľa spoločného. Títo ľudia sa dôsledne zaujímajú o zdravú a kvalitnú stravu, čo často krát vrcholí veganstvom. V porovnaní s okolitými krajinami ako aj mnohými inými vo svete je na Slovensku (najmä v Bratislave) pomerne veľké zastúpenie veganských jedálni a stánkov.

V móde je i nakupovanie v sekáčoch a doprava na bicykli, čo vychádza zo záujmu o vlastné zdravie a ochranu klímy. Možno konštatovať, že práve mladí dnes tlačia do popredia morálne hodnoty a zodpovednosť.

Platy Slovákov rastú, ale mnohí s nimi nevedia správne hospodáriť

Podľa prognózy Národnej banky Slovenska platy vzrastú tento rok o 6,2 percenta a priemerná mzda má dosiahnuť 1 013 eur (v hrubom). Platy majú rásť aj ďalšie dva roky a to takmer o 7% každý rok.

O lepšej finančnej situácii Slovákov,  hovoria aj úspory v bankách, spotreba obyvateľov i vysoký nárast úverov, čo svedčí o tom, že ľudia vidia svoju budúcnosť stabilne.

Napriek stále vyšším mzdám Slováci tvrdia, že im peniaze nestačia. Samozrejme, že to nie je žiadna sláva, ale hlavný problém je podľa analytikov to, že s peniazmi nesprávne narábajú. Slováci robia hlavnú chybu v tom, že myslia krátkodobo, chýba im disciplína, slabá finančná gramotnosť a plytvajú  na „zbytočnosti“. Oproti tým, ktorí sa majú lepšie, je vyše 18% Slovákov, ktorých ohrozuje chudoba. Vyplýva to z Indexu sociálneho rozvoja 2017. Aj preto stále veľká časť ľudí pozerá skôr na cenu ako na kvalitu.

Slovensko produkuje kvalitné potraviny ale veľká časť sa vyváža von

Slováci by mohli mať k dispozícii až 75%  kvalitných a domácich potravín, avšak väčšina našej produkcie putuje za hranice. Píše o tom vo svojom blogu Martin Ondráš, ktorý má 20-ročnú prax v oblasti bezpečnosti potravín a potravinového práva. „Prvovýroba vyrobí v priemere 65-75% domácej spotreby, ale vyvezie viac ako 50% z celkovej výroby,“ vysvetlil Ondráš vo svojom blogu na sme.sk. Na slovenských pultoch tak ostáva minimum a aby sme ich naplnili, musíme dovážať. To čo môže situáciu zlepšiť, je tlak a dopyt zákazníka, pretože ten ovplyvňuje ponuku obchodov.

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech