Tim Cook: „Najúspešnejšie spoločnosti Silicon Valley predávajú dáta o svojich užívateľoch“

Tomáš Kahn / 3. júna 2015 / Lifehacking

Aktuálny CEO spoločnosti Apple sa dnes vo svojom nočnom prejave vyjadril k ochrane osobných údajov a prezradil ako s tzv. big data nakladajú úspešné spoločnosti sídliace v Silicon Valley.

 

Tim Cook netajil svoje opovrhnutie online spoločnosťami, ktoré prakticky žijú z predaja dát o svojich užívateľoch, V prejave nazval momentálnu situáciu ako ohrozenie spôsobu života, ktorý žijeme doteraz. Cookov prejav odznel pri príležitosti stretnutia Electronic Privacy Information Center, ktorým bol Tim Cook vymenovaný ako bojovník za slobodu.

 

 

„Prihováram sa k vám zo Silicon Valley, kde niektoré z najväčších a najúspešnejších spoločností, ktoré postavili svoj biznis spočiatku na uspokojovaní zákazníka, zmenili svoje smerovanie a momentálne sa snažia poskytovaním údajov o svojich používateľoch, uspokojovať potreby tretích strán. Snažia sa tak speňažiť kompletne všetky informácie, ktoré o vás vedia. Myslíme si, že je to zlé a Apple určite nechce byť spoločnosťou tohto typu. Nemyslíme si, že by ste v niektorých prípadoch mali za službu, ktorá je zadarmo, platiť svojimi osobnými údajmi, ktoré majú oveľa vyššiu hodnotu. Predovšetkým tým mám na mysli ukladanie údajov o našom zdraví, financiách či našich domovoch.“

 

„Veríme, že zákazník by mal mať plne pod kontrolou svoje dôverné informácie. Momentálne totižto absolútne nevie, čo sa s nimi deje. Napríklad vaše rodinné fotky, aj tie sú mnoho krát použité na marketingové účely.“

 

Tim Cook vo svojom prejave pokračoval a prezradil, že Apple poskytuje už roky šifrovanie údajov svojich produktov a určite sa toho neplánujú ani v budúcnosti vzdať. „Myslíme si, že pre našich zákazníkov je kľúčové mať svoje dáta pod kontrolou. Napríklad naše služby ako iMessage či FaceTime sú od samého začiatku vysoko šifrované, pretože si myslíme, že vaše správy či videohovory by mali zostať iba pre vás.“

 

 

V tomto bode sa zameral najmä na Google, ktorý analyzuje všetky vaše správy, emaily či videohovory (Hangouts). Prezradil, že Googlu to dokonca ide veľmi dobre, keďže jeho business model je postavený na reklamách, ktoré vie prostredníctvom týchto dát veľmi dobre zacieliť. Podobne je na tom aj Facebook či Twitter, ktorí svoje služby pokytujú takisto bezplatne, ale z niečoho predsa žiť musia. A je to práve predaj tzv. big data.

 

„Hlavnou zárobkovou činnosťou Apple je predovšetkým predaj hardvéru a toho sa chceme naďalej držať. Sprostredkovávame však aj predaj aplikácií či hudby, a reklama nám takisto nie je cudzia. S istotou však môžem povedať, že náš nástroj iAds nevyužíva vaše dáta na reklamné účely.“

 

Tim Cook má jednoznačnú pravdu, že s ochranou a predajom osobných dát by sa malo niečo robiť. Minimálne nastaviť medze, čo je povolené a čo nie. Všetci by sme si zároveň mali byť vedomí, že ak sa do akejkoľvek bezplatnej služby registrujeme, naše dáta sú automaticky ohrozené, pretože aj tieto spoločnosti musia z niečoho žiť. Často krát je práve z predaja týchto dát. Nechávam teda už na vás, aby ste sa rozhodli a zvážili, komu poskytne nabudúce svoje osobné údaje.

 

zdroj: The Next Web

Pridať komentár (0)