Tomáš Varga z GoUP: Dnes je online marketing jednoznačne ťahúňom budúcnosti

  • Tomáš Varga založil online agentúru GoUP ešte v roku 2008, keď sa ani nechyrovalo o tom, že sociálne siete budeme raz využívať ako marketingový kanál. Entuziasticky sleduje všetky novinky, ktoré prejdu online svetom a stal sa držiteľom piatich Google certifikátov.
tomasvarga
  • Tomáš Varga založil online agentúru GoUP ešte v roku 2008, keď sa ani nechyrovalo o tom, že sociálne siete budeme raz využívať ako marketingový kanál. Entuziasticky sleduje všetky novinky, ktoré prejdu online svetom a stal sa držiteľom piatich Google certifikátov.

GoUP pôsobí na trhu už 8 rokov. Bolo ľahké presvedčiť firmy na takýto druh propagácie? 

Pre slovenské firmy éra sociálnych sietí hromadne ešte len začína. Veľké značky a paradoxne aj najmenší podnikatelia a startupisti ich využívajú dávno, stredné a malé firmy ešte len začínajú chápať, že to nie je nutné zlo. A to doslova.

Čím je tento paradox spôsobený?

Veľké značky potrebujú každý priestor na propagáciu. Maličké firmy zasa rady využijú priestor zadarmo. Pre zabehnuté stredné firmy je toto náklad navyše, pretože nemajú čas sa tomu venovať, netušia aký prínos pre sociálne siete majú a čo s nimi vôbec robiť. A toto sa teraz prudko mení.

goup

Špecializujete sa na online marketing. Ako sa teda zmenilo myslenie firiem v oblasti marketingu za posledné roky?

V roku 2008 bol online marketing niečo mystické, čo aj tak nefunguje, ale je to lacné. Dnes je online marketing jednoznačne ťahúňom budúcnosti. 80% marketingových rozpočtov slovenských a českých firiem smeruje stále do klasických „offline“ médii, no online si dokáže uzurpovať stále viac. Tento trend bude pokračovať, aj keď do 2020 to určite nebude 50:50.

Spoliehajú sa firmy na interný marketingový tím alebo sa radšej obrátia na odborníkov z reklamných agentúr?

Agentúra je o špecializovaných odborníkoch. Naši ľudia sú špecialisti na niečo: PPC-čkar nerobí copywritera a naopak. Firmy si to uvedomujú, a pokiaľ nemajú naozaj veľký marketingový tím, zveria sa online agentúre.

goup6

Marketing je do veľkej miery o štatistikách a číslach. Nakoľko je teda práca v online agentúre kreatívna?

Zásadný rozdiel je výkonový (performance) marketing a budovanie značky (branding). Výkonové kampane musia byť kreatívne v hľadaní spôsobov ako, kde a kedy osloviť zákazníka. Je to taká technická kreativita podložená tvrdými číslami. Brandové kampane zasa riešia čím osloviť, aby to vytvorilo vzťah k značke. Teda onlajnovka musí mať dobré nápady a hlavne skúsenosti, ale o zlaté klince tu nejde.

Rozdiel medzi generáciami na Slovensku a ich technickou gramotnosťou je značný. Ako sa to odzrkadľuje na marketingu firiem?

Výrazne. Keď si uvedomíme, že na mobile trávime v priemere 147 aktívnych minút denne, je jasné, že aj marketingové aktivity firiem sa tomu musia prispôsobiť.

goup3

Svet je v oblasti marketingu oveľa viac popredu ako u nás. Máme však na Slovensku firmu, ktorá by svojim marketingom vynikala nad ostatnými?

Lidl. Dokonale zvládnutý a prepojený online a offline marketing zmenil uvažovanie slovenských spotrebiteľov. Zvlášť sa mi páči ich iniciatíva Kuchyňa Lidla, to je krásne spojenie produktu s obsahom a ambasadorom a následné napojenie na online prostredie.

Minulý rok ste sa stali Premier partnerom Googlu, čo je najvyššia forma spolupráce s Googlom. Čo ste museli splniť, aby ste toto partnerstvo získali?

Na získanie tohto typu partnerstva nie sú pevne stanovené pravidlá, Google si nás vybral a oslovil, a to na základe výsledkov kampaní našich klientov, skúseností na trhu a celkového rozpočtu, ktorý pre klientov spravujeme.

12698409_965709820163754_5559213566891288969_o

Čo to pre vás znamená?

Máme pekný červený badge ;) Ale hlavne špeciálne vzdelávanie pre našich špecialistov, pre vybraných zákazníkov máme nové služby vo verzii Beta, oveľa podrobnejšie a hlavne neverejné údaje pre plánovanie kampaní – máme s Googlom oveľa užší vzťah ako štandardná agentúra, z čoho ťažia hlavne naši klienti.

Aké chyby robia spoločnosti najčastejšie pri svojom online marketingu? 

Nemerajú výsledky, aj keď by mohli. Potom neskúšajú rozširovať kampane, lebo nevedia, či to má nejaký potenciál. Tým im utekajú zákazníci. Druhou výraznou chybou je, že chápu online reklamu ako náklad a nie predajný kanál.

Donedávna tu bol veľký boom blogov, teraz ľudia prechádzajú na videá a youtube. Je jasné, že všetci chcú informácie hneď a čo najrýchlejšie. Do kedy bude možné túto rýchlosť udržovať?

Navždy. To, že sa to mení tak rýchlo je dôsledok rýchleho vývoja technológii. Všetky trendy sú vopred známe, treba ich ale sledovať. Firmy musia pochopiť, že tlačiť letáky a vyvesiť billboard už dávno nestačí. Občas nie je na škodu zavolať svojej agentúre a spýtať sa, čo by sme ešte mohli vymyslieť? Verte mi, online má rád výzvy a vždy má pre vás niečo nové.

goup4

Čo si teda myslíš, že príde ďalšie? 

Skráti sa „životný cyklus“ našej online prítomnosti. Treba si uvedomiť, že internet je na konci našej ruky. Už to nebude o hľadaní produktu alebo služby, ale o riešení pre aktuálnu potrebu. Ak si Nike, nestačí byť tam, kde sa hľadajú tenisky, treba byť tam, kde sa hľadá beh. Človek hľadá produkt, treba byť tam, kde má potrebu. Nebude fungovať nič, čo je vzdialenejšie ako jeden klik.

Nakoniec nám teda povedz, ktorému trendu v oblasti online marketingu by teraz mali firmy venovať zvýšenú pozornosť. 

Content marketingu – tvorte obsah, tvorte niečo hodnotné pre vašich zákazníkov. Učte ich, vychovávajte, vzdelávajte a bavte. Oni vás budú milovať.

Zdroj fotky: archív GoUP

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK