Tomáš Vrtík: Keď chcete byť najlepší, musíte byť v strehu a sledovať zahraničné trendy, blogy či konferencie

  • Tomáš Vrtík nemal v horoskope napísanú kariéru úspešného podnikateľa. Napriek tomu, že začínal ako robotník, dokázal zvrátiť svoj osud a dnes vedie úspešný online projekt Expandeco, ktorý pôsobí na medzinárodných trhoch.
zdroj: Lucia Kotrhová
  • Tomáš Vrtík nemal v horoskope napísanú kariéru úspešného podnikateľa. Napriek tomu, že začínal ako robotník, dokázal zvrátiť svoj osud a dnes vedie úspešný online projekt Expandeco, ktorý pôsobí na medzinárodných trhoch.

Tomáš, kedy si si uvedomil, že chceš pracovať v oblasti e-commerce?

Definitívne to bolo v roku 2013. V tom období som pracoval ako projektový manažér pre jeden z najväčších slovenských internetových obchodov s obuvou. V e-commerce som videl obrovský potenciál. Ďalším dôvodom bolo to, že táto oblasť sa neustále vyvíja. Niečo dlhodobo dobre funguje, o mesiac môže byť všetko inak. Keď chcete byť najlepší, musíte byť v „strehu“ a sledovať zahraničné trendy, blogy, konferencie. E-commercom žijem 24 hodín denne, mám to jednoducho v krvi.

 

Viem o tebe, že si vážny makač. Dnes vedieš firmu snov, napriek tomu, že si začiatky nemal jednoduché.

Pochádzam zo skromných pomerov. Žil som s bratom a mamou. Z toho dôvodu u mňa denné štúdium na vysokej škole viac-menej nehrozilo. Preto moja profesijná kariéra začala už v roku 2006 pár dní po maturite. Nastúpil som do bratislavskej automobilky ako obyčajný robotník. Neskôr som pracoval pre kórejskú výrobnú firmu ako kvalitár. Okúsil som aj strojarinu, robil som za CNC sústruhom. Neskôr som pracoval ako pokladník a dokladač tovaru v malých potravinách.

archív Tomáš Vrtík

Pracoval som tiež v notárskej kancelárii a v stavbárskej firme a pred založením Expandeco som bol v internetovom obchode s obuvou. Som veľmi vďačný za všetky doterajšie pracovné skúsenosti. Doteraz z nich čerpám pri vedení firmy. Tieto pracovné skúsenosti mi dodali potrebnú dávku empatie. Na chod firmy sa viem s citom pozerať aj zo strany zamestnanca, čo mnohým vedúcim pracovníkom žiaľ chýba.

 

Ako a kedy vznikol nápad vytvoriť Expandeco?

Nápad vznikol niekedy začiatkom roka 2014. Stretával som sa s e-shopármi. Častokrát končila debata pri tom, že rozmýšľajú nad expanziou, ale nevedia, ako a s kým to realizovať. Zároveň sa sťažovali, že nezostáva čas na rozvíjanie obchodu, pretože zabezpečovali bežnú prevádzku e-shopu. Práve vtedy, keď som pôsobil ako projektový manažér e-shopu, bolo mojou hlavnou úlohou nastavovanie interných procesov, sledovanie efektivity zamestnancov, riadenie a manažovanie skladu.

Začal som sa pohrávať s myšlienkou outsorucingu ľudského kapitálu a know- how, ktoré som mal. Bolo však dôležité zistiť, či by bol dopyt reálny a uživil by na začiatku aspoň 2 ľudí. To sa našťastie podarilo. Dnes náš tím tvorí takmer 30 ľudí zo 14 krajín ako napr. Maďarsko, Rumunsko, Poľsko, Nemecko, Holandsko, Bulharsko atď.

 

Dá sa jednoducho a stručne popísať, čo všetko ponúka Expandeco zákazníkovi?

Pomáhame slovenským a českým e-shopom expandovať do zahraničia. Aktuálne klienti využívajú naše služby najmä v Maďarsku, Rumunsku, Poľsku a nemecky hovoriacich trhoch. Začíname budovať tím aj na Balkáne, kde vidíme veľkú príležitosť. Expandeco dokáže pomôcť pri úvodnej analýze trhu, neskôr pri kompletnom preklade e-shopu, lokalizácii webu, zákazníckej podpore v lokálnom jazyku, online marketingu, logistike. Pokrývame všetky oblasti, s ktorými sa bežný e-shop pri expanzii stretáva.

archív Tomáš Vrtík

Prečo by som mala mať so svojím e-shopom záujem o túto službu?

Slovensko-český trh je príliš saturovaný. Podľa údajov z Heureky pôsobí na Slovensku už takmer 10 000 e-shopov a v Česku neuveriteľných 37.000. Väčšina e-shopov balancuje na hrane ziskovosti.

Jednoducho povedané, veľa e-shopov sa tu hrá na malom piesku, pričom hneď vedľa je takmer prázdna piesočnatá pláž v podobe Maďarska, Rumunska, Bulharska a Balkánu. Tento fakt si uvedomilo viacero známych a úspešných e-shopov ako EYERIM, Dedoles, Novesta, Muziker, Shooos, Notino ai. Niektoré z nich využívajú práve naše služby.

Na trhoch, kde poskytujeme služby máme veľmi dobré lokálne know-how, ktoré našim klientom radi odovzdávame, aby ich expanzia bola úspešná. Naše služby vieme veľmi dobre škálovať. Sme efektívnym riešením pre menšie i stredne veľké e-shopy. O výhodách oproti najímaniu klasických zamestnancov asi nemusím veľa hovoriť. Špeciálne, pokiaľ hľadáte zamestnancov, ktorí sú tzv. native speakers v danom jazyku. Výborná jazyková vybavenosť je pri expanzii nevyhnutnosťou.

Najčastejšie nás kontaktujú rôzne veľké e-shopy, ktoré chcú naďalej rásť a vnímajú, že na Slovensku, poprípade v Česku obratovo a rastovo kulminujú. Kvalita slovenských e-shopov je napr. v porovnaní s maďarskými a rumunskými e-shopmi oveľa vyššia. Máme množstvo klientov, ktorí sa v zahraničí veľmi rýchlo presadili najmä vďaka tomu, že nemajú na menej rozvinutých zahraničných trhoch adekvátnu konkurenciu a poskytujú výborné služby. Samozrejme trh sa vyvíja, konkurencia pribúda aj na týchto trhoch.

archív Tomáš Vrtík

Okey, poďme sa pozrieť úplne prakticky na celú službu. Ako celý proces prebieha?

Štandardne e-shopy dopytujú v prvom kroku základnú analýzu trhu. Chcú vedieť, aký potenciál má ich biznis za hranicami. E-shopy sa takisto často pýtajú na formy podnikania, daňové zaťaženia, legislatívu. Základné informácie im vieme poskytnúť, resp. v prípade záujmu im odporučiť špecializované firmy, s ktorými spolupracujeme. Keď padne definitíva expandovať, nastupuje preklad e-shopu, ktorý štandardne trvá cca 1-3 mesiace, v závislosti od počtu produktov. Keď je web preložený, pomáhame s lokalizáciou e-shopu. V praxi to vyzerá tak, že e-shopu pripomienkujeme napr. vzhľad nákupného košíka a celý nákupný proces.

Na Slovensku môže fungovať niečo, ale napr. v Poľsku môžu byť zákazníci zvyknutí na pravý opak. Je dobré na to myslieť. Pokiaľ to e-shop od náš vyžaduje, dokážeme zastrešiť jeho fungovanie v zahraničí aj z pohľadu online marketingu. Prekonzultujú sa možnosti, rozpočty, nastavia kampane. E-shopom takisto poskytujeme napr. zberné miesto v danej krajine. Je to veľmi dobré z hľadiska ušetrenia nákladov a zvýšenia dôveryhodnosti v očiach lokálneho zákazníka.

Každej spolupráci predchádza príprava a zaškolenie našich zamestnancov. Musíme sa vedieť orientovať v e-shope, jeho portfóliu a pod.  Výhodou je, že takmer všetky preklady e-shopov prekladáme interne, t.z. už počas prekladu webu sa toho veľa naučíme.

archív Tomáš Vrtík

Našou najčastejšie využívanou službou je zákaznícka linka v lokálnom  jazyku. Tím primárne koncentrujeme na Slovensku, pobočky však už máme aj v Maďarsku, Rumunsku a pracujeme na ďalších trhoch.

Bežne to vyzerá tak, že zákazník e-shopu sa dovolá na lokálne telefónne číslo, ktoré má e-shop uvedené na stránke. Telefón zodvihne naša zamestnankyňa, ktorá sa predstaví v mene konkrétneho e-shopu a rieši požiadavku v jazyku zákazníka. Bez technológii by zabezpečovanie takýchto služieb nebolo možné. Pri práci využívame vlastný CRM systém a externú virtuálnu ústredňu, vďaka čomu vždy vieme do akého e-shopu zákazník volá.

Zdieľanie, resp. zlučovanie týchto služieb považujem za win-win situáciu pre e-shop i pre Expandeco. Z hľadiska ušetreného času, nákladov, zvýšenej efektivity a kvality odvedenej práce. Vo všeobecnosti považujeme zdieľanú ekonomiku a outsourcing za budúcnosť trhovej ekonomiky. Pozrime sa na nové služby s globálnym dopadom, ktoré stoja na rovnakých princípoch – Uber, Airbnb a iné… V Expandeco využívame vlastné ľudské kapacity, priestory,  know-how a zdieľame ho s inými. .

 

V rámci vašej ponuky nájdeme aj marketingové služby pre dané krajiny. Spolupracujete s miestnymi agentúrami?

Spolupracujeme so zahraničnými digitálnymi agentúrami a zároveň poskytujeme online marketingové služby sami.  Záleží to na veľkosti klienta a jeho požiadavkach. Stáva sa, že nás oslovujú veľké fashion e-shopy, aby sme im na daných trhoch našli lokálnych influencerov, známych blogerov a pod. Vybudovali sme správny marketingový mix, ktorý spája lokálne know-how a perfektnú jazykovú vybavenosť.

 

Lucia Kotrhová

Na čo by si mal dať slovenský zákazník pozor pri nákupe zo zahraničia?

Určite si treba skontrolovať cenu poštovného a možnosť vrátenia tovaru. Niektoré e-shopy maju lokálne miesto na vratky, pri iných si treba dať pozor, aby ste nemuseli tovar vrátiť priamo napr. do Anglicka, čo v konečnom dôsledku môže byť drahšie ako samotný tovar.  Okrem toho ak v nejakom e-shope nakupujem prvýkrát, pozriem si zákaznícke referencie a aktivitu na sociálnych sieťach. Kontrolka by mala u zákazníkov zasvietiť v prípade, že niekto ponúka podozrivo nízke ceny, má krátku históriu a požaduje platbu vopred.

 

Čomu sa rád venuješ vo svojom voľnom čase?

Snažím sa všetok voľný čas venovať svojej milovanej rodine, manželke Lucke a 18-mesačnému synčekovi Lukášovi. Kto má malé dieťa tak vie, že táto aktivita zaberie takmer všetok voľný čas.

Na záver by som sa chcel povzbudiť nie len e-shopy, ale kvalitné startupy, ktorých máme na Slovensku dostatok. Nebojte sa expandovať, skúste vystúpiť z nášho malého pieskoviska. Vo väčšine prípadov to nie je až také náročné, ako sa na prvý pohľad zdá a váš projekt môže každou krajinou exponenciálne rásť.