Toto nám môže svet závidieť: Slováci predstavili spôsob, ako spraviť elektromobily ešte ekologickejšie

  • Slovenský výrobca batérií podpísal dohodu so spoločnosťou Primobius
  • Vďaka nej bude InoBat Auto recyklovať inteligentné batérie, ktoré sa hromadne začnú vyrábať už budúci rok vo Voderadoch 
  • Ide o prelomovú dohodu pre Slovensko
InoBat Auto
InoBat Auto
  • Slovenský výrobca batérií podpísal dohodu so spoločnosťou Primobius
  • Vďaka nej bude InoBat Auto recyklovať inteligentné batérie, ktoré sa hromadne začnú vyrábať už budúci rok vo Voderadoch 
  • Ide o prelomovú dohodu pre Slovensko

InoBat Auto má týmto krokom v pláne  vytvoriť rámec pre recykláciu lítium-iónových batérií v regióne Strednej a Východnej Európy. Dohoda InoBat s Primobius predstavuje prvý krok v cieli výrobcu batérií dosiahnuť svoje udržateľné ambície.

Máme najlepšie batérie pre e-autá

Spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti InoBat Marián Boček uviedol, že Primobius je  jednou z najinovatívnejších spoločností na recykláciu batérií na svete.  

Slovenská Gigafactory prilákala na Slovensko aj experta zo Silicon Valley

„Je to zásadný krok k zelenej udržateľnosti našej spoločnosti. Zaviazali sme sa nielen k výrobe  najlepších možných batérií pre trh s elektromobilmi, ale aj k zabezpečeniu výroby batérií pre  zelenší svet. Memorandum o porozumení so spoločnosťou Primobius predstavuje náš prvý veľký krok k dosiahnutiu tohto cieľa – Primobius má udržateľnosť ako svoj hlavný cieľ a ponúka  pokrokové recyklačné riešenie na priamu integráciu späť do obehového hospodárstva. Podporuje tým nielen elimináciu odpadu, ale aj znižovanie spotreby primárnych zdrojov.“ 

Predchádzanie toxickému odpadu

Primobius však poskytuje viac ako len recyklačné riešenie. Jeho pokrokový proces recyklácie s nízkymi emisiami CO2 prináša materiály vysokej čistoty späť do výroby batérií. Použitím patentovaného procesu sa z odpadových batérií získava kobalt a ďalšie cenné  materiály. Ide teda o recykláciu najťažšie dostupných materiálov.  

zdroj: InoBat Auto

Tie by pritom boli v prípade nesprávnej likvidácie nebezpečné pre ľudí a životné prostredie. Ak by materiály neboli opäť použité, boli by zneškodnené na skládke, kde by vytvárali toxický odpad. 

Členka technickej advisory board InoBat Auto Martina Petraníkova vysvetľuje, že e-mobilita významne zvyšuje dopyt po surovinách. Primárna výroba kovov nemôže naplniť tento dopyt a preto ich musí doplniť recyklácia.

Okrem toho, nová legislatíva o batériách vydaná Európskou komisiou v roku 2020, zadefinuje mieru recyklácie pre väčšinu strategických materiálov, ako je kobalt, nikel a lítium. Vďaka tomu bude recyklácia nielen povinná, ale bude musieť byť oveľa efektívnejšia ako doteraz. 

„E-mobilita a efektívnejšie skladovanie energie majú priniesť väčšiu udržateľnosť rozvoja pre  našu spoločnosť, ale aby splnili tento cieľ, musíme maximalizovať využitie zdrojov, ktoré máme. Preto sú použité batérie naším najlepším zdrojom kritických kovov, keďže nahradia ťažbu primárnych surovín. Vieme ich spätne pozbierať a využiť materiálový potenciál, ktorý v sebe  majú.“ 

Prvá inteligentná batéria

Dohoda medzi InoBat a Primobius prichádza iba mesiac po tom, čo InoBat Auto predstavil svetu prvú inteligentnú batériu pre elektrické vozidlá na GLOBSEC Tatra Summit 2020. Po roku výskumu a vývoja to bola prvá fyzická batéria, ktorá vznikla výrobným procesom  kombinujúcim umelú inteligenciu (AI) a takzvaný High Throughput Process (HTP). 

Toto má byť najlacnejší elektromobil v Európe. Dacia Spring sa objaví na trhu budúci rok a jedná sa o “revolúciu“

Tento technologický prístup spoločnosti InoBat Auto umožňuje rýchlejšie vyrábať lepšie batérie. Zároveň dokáže zvýšiť prevádzkový dosah súčasných najlepších elektrických vozidiel vo svojej triede takmer o 20 %.  

Vývojové centrum poháňané umelou inteligenciou

InoBat Auto bude batérie vyrábať v prvom vývojom centre na svete poháňanom umelou inteligenciou, ktoré stavia na Slovensku vo Voderadoch. 

Za spoločnosťou InoBat Auto stojí silné konzorcium investorov a technologických spoločností, vrátane vedúceho investora IPM Group (IPM) – najrýchlejšie rastúceho správcu aktív InfraTech,  ktorý sa špecializuje na prinášanie prelomových technológií do Európy.

Medzi strategických  investorov a partnerov patrí ČEZ (strategická investícia 10 miliónov EUR), Matador, AEN, MSM  Group, Across a Wildcat Discovery Technologies. InoBat Auto tiež nedávno ohlásil strategické  partnerstvo s globálnou technologickou spoločnosťou Manz AG, ktorá dodá výrobné  zariadenie pre výskumno-vývojové centrum a výrobnú linku navrhnutú spoločnosťou  Takenaka.

Zdroj: InoBatAuto

Najnovšie video

Fontech

ĎALŠIE ČLÁNKY Z FONTECH.SK

Fontech