Vezmi si ma! nie je výzva na sobáš, ale nová kampaň na podporu boja s odpadom

  • Na počiatku bol prieskum iniciovaný najväčšou organizáciou zodpovednosti výrobcov ENVI-PAK. Ten sa konal počas júla a augusta a zistil, ako vnímajú situáciu s voľne pohodeným odpadom mestá a obce
  • Littering je nový pojem, ktorý sa postupne dostáva do povedomia a znamená doslova voľne pohodený odpad
  • Ambasádormi sú aj Michal Sabó a Patra Bene
zdroj: archiv Startitup
  • Na počiatku bol prieskum iniciovaný najväčšou organizáciou zodpovednosti výrobcov ENVI-PAK. Ten sa konal počas júla a augusta a zistil, ako vnímajú situáciu s voľne pohodeným odpadom mestá a obce
  • Littering je nový pojem, ktorý sa postupne dostáva do povedomia a znamená doslova voľne pohodený odpad
  • Ambasádormi sú aj Michal Sabó a Patra Bene

Do aktivít zberu odpadu voľne pohodeného v prírode sa väčšinou zapájajú veľké mestá. Preto vznikla iniciatíva, ktorá vyzýva na ušľachtilé a ľuďom spravidla veľmi prirodzené zbieranie si vlastného, ale dnes už aj cudzieho smetia. Prieskum, ktorý sa uskutočnil počas prázdnin jasne naznačil, že mestá a obce majú s odpadom problém. Ide najmä o malé vidiecke obce v Banskobystrickom a Nitrianskom kraji.

Najväčším problémom nie je len odpad samotný, ale aj nedostatočné separovanie a edukácia obcí a miest v rámci neho.

Projekt Vezmi si ma sme iniciovali v mene výrobcov, ktorých zastupujeme preto, lebo chceme ukázať, že aj výrobcom záleží na prostredí, v ktorom žijeme,“ vysvetľuje riaditeľka komunikácie OZV ENVI-PAK Katarína Kretter.

Výrobcovia sú podľa zákona v dnešnej dobe zodpovední nielen za samotný výrobok, ale aj za obal, do ktorého je výrobok zabalený. A to od počiatku až po samotný odpad.

zdroj: archív Startitup

Známe osobnosti bojujú s odpadom a inšpirujú

Práve tí, ktorí majú najväčší dosah a pole pôsobnosti, by sa mali zapájať a aj sa zapájajú. Robia tak buď z vlastných pohnútok alebo na podnet organizácií, ktoré ich tvoria. Ambasádorom a influencerom si ale predovšetkým ty sám. Pretože ty by si mal byť pre svoje okolie najväčším hnacím motorom.

Vezmi si ma! má v sebe ukrytých mnoho rozmerov. Slogan môže byť podnetom na prizvanie kamarátov, rodinných príslušníkov či kohokoľvek iného do boja s odpadom. Rovnako je to aj volanie o pomoc za zdvihnutie smetia zo zeme na mieste, kde ho nájdeš. Počas svojich výletov do prírody si nezabudni so sebou vziať vzniknutý odpad domov a poctivo ho separuj.

Michal Sabó pracuje v slovenskom rádiu. Keďže je v povedomí slovenského poslucháča, zapája sa do iniciatív rozličného druhu. Nerobí to však len preto. Skôr z vlastného uvedomelého presvedčenia. Boj za slow-fashion, zero-waste a ekológiu patrí k jeho životnému štýlu. Nikoho do ničoho nenúti a za „eko-freaka“ sa absolútne nepovažuje.

Neviem, či je o päť minút 12 alebo už päť minút po 12. Veľa ľudí sa snaží robiť niečo, ale tých veľa ľudí je stále málo. Netrestám iných za to, že sú hlúpi, skôr sa ich snažím inšpirovať a ísť dobrým príklad k lepšiemu a kvalitnejšiemu životu,“ hovorí na margo Vezmi si ma! kampane a vlastných stimulov Michal Sabó.

Nachádzame sa v období a čase, ktorý praje debatám o ekológii a udržateľnom spôsobe života. Preto treba využiť situáciu a aktivizovať seba aj druhých. The Big Waste Talk je taktiež jedným z jeho projektov. Zapojili sa do neho známi bojovníci proti konzumu či mrhaniu akéhokoľvek druhu ako Babsy Jagušák, Ivana Maleš z Inštitútu cirkulárnej ekonomiky, Katka Kretter a youtuberka Patra Bene.

Nad mladými ľuďmi láme palicu

Pri rozhovoroch s mladými ľuďmi sa Michal Sabó zamýšľa nad tým, či sú deti úplne bez záujmu alebo sa s nimi nikto nerozpráva, alebo nie sú vedení k veciam, na ktorých by im malo záležať.

Táto situácia ma znepokojuje, pretože mladí ľudia nie sú schopní urobiť nič, čo je mimo ich komfortnej zóny. Keď som bol na základnej škole, chodili sme čistiť okolie Chorvátskeho ramena z vlastnej iniciatívy ale aj v rámci školských brigád. Bolo to spojené s rôznymi opekačkami, eventami a dnes je toto okolie jedna tragédia,“ dodáva Sabó.

Patra Bene má 26 rokov a ekologickou a bezodpadkovou cestou sa začala uberať v marci tohto roku. Bolo to hlavne z toho dôvodu, že začal byť vytváraný tlak na influencerov a ľudí na výslní, tí majú totiž na odberateľa veľký vplyv.

Vtedy som si uvedomila, že mám dosah, ľudia ma sledujú, mala by som niečo spraviť. Z prvotného záujmu o problematiku som sa dostala do štádia, že mi to je prirodzené,“ hovorí pre Startitup Patra Bene. Všetko, čo robí pre prírodu a mesto, robí z vlastnej iniciatívy a nikto jej za to neplatí.

Veľké firmy v dnešnej dobe sa začínajú zaoberať obalmi a ich zložením. „Ja som vždy bola toho názoru, že to, čo sa v prvom rade musí zmeniť, je myslenie firmy. Konzum stále narastá. Ak firma vymyslí niečo zmysluplnejšie a lepšie, konzument si vyberie práve takýto produkt. Každý človek vie niečo zmeniť,“ dodáva pre našu redakciu mladá influencerka.

Michal sa zapája do akcií Európskeho týždňa mobility, snaží sa nakupovať správne množstvo potravín a veľmi si praje obmedziť využívanie auta. Petra vlastní Vermi kompostér, odovzdala veľa svojho oblečenia kamoškám, pestuje na balkóne paradajky a spolu s priateľom Michalom čistí okolie svojho obydlia.

Usporiadaj akciu vo svojej obci 

Stačí ak zistíš, ako je na tom tvoja obec či mesto. Usporiadaj akciu, zbierajt voľne pohodený odpad, začni separovať, buď aktívny. Presne týmto spôsobom sa tvoja obec alebo mesto dostane na mapu v rámci iniciatívy Vezmi si ma!, napíš o svojom probléme a dopĺňaj zoznam akcií, ktoré spolu podnikáte. Má to význam. Vezmi koho chceš, spolu vám to pôjde lepšie.

Najnovšie video