Vieš ako spoločnosť Facebook v najbližších rokoch ovplyvní aj tvoj život? Katarína Kollárociová z Triadu-u ti to prezradí

Linda Cebrová / 24. mája 2017 / Tech a inovácie

zdroj: TRIAD

Ak si nemal šancu zúčastniť sa prestížnej konferencie F8, ktorú každoročne organizuje Facebook, nezúfaj. Nič nie je stratené, pretože o všetky dôležité insighty zo San Jose sa s nami podelila Katarína “Kollča” Kollárociová – Social Media Lead z TRIAD-u Advertising.

Vieš nám vysvetliť, čo sa skrýva za nič nehovoriacim názvom konferencie F8?

Boli názory, že sa tým naráža na slovo “fate” (osud), ale to je skôr výmysel. Názov F8 by mal byť odvodený od osem hodinových tzv. “hackathons”, ktoré si vymysleli vo Facebooku. Začali tradíciu, ktorej podstata je vo vytváraní 8-hodinových stretnutí, kde sa stretáva developerska komunita s cieľom inšpirovať sa a rozvíjať svoje idey, pre ktoré sú zanietení pracovať, a na ktoré nie je čas počas bežného dňa. A tak sa to stále v podstate deje. Každoročne sa na F8 stretávajú developeri (a už aj marketéri a social media nadšenci) a predstavujú sa tam novinky a inšpirácie pre nasledujúce obdobie.

foto:archív/Triad

Na akú z predstavených technológií sa v budúcnosti  najviac tešíš?

Vôbec by mi nevadili meetingy vo virtuálnej realite. Všetci sa jej boja, ale podľa mňa to nie je sci-fi alebo horor. Nasadím si Oculus, stretnem sa s niekým na pláži, povieme si podstatné veci, ukážem v 360° fotke konkrétny priestor a ilustrujem tak napríklad nové tapety, čo mám doma. Popritom neriešim, či som vhodne oblečená na stretnutie, či stíham, či mám kde zaparkovať alebo či mi neutečie električka pred nosom. Pohodlnejšie, zábavnejšie a efektívnejšie ako Skype.

Toto však už nehovoríme o budúcnosti, keďže je to v beta verzii prístupné.

foto:archív/Triad

Zaujímavé boli AR Glasses, vďaka ktorým prijímanie informácií bude malina, pretože doplnia realitu o dôležité objekty s údajmi. Tieto transparentné okuliare zbúrajú bariéry komunikácie vo viacerých smeroch – nad ľuďmi budeme vidieť ich mená, cudzí jazyk sa nám automaticky preloží. Pekná budúcnosť, nie?

Ako vidíš názor typu, že FB síce spojil množstvo ľudí, ale zároveň ich obral o interaktivitu v reálnom živote, keď ľudia idú von a pozerajú len do telefónov, vidíš to ako mínus?

Facebook by som neoznačovala za zlého uja, ktorý nás o niečo oberá. Chápem, je to denno-denné nasávanie contentu, ale už to nie je len newsfeed z Facebooku, ale rovnako aj z Instagramu a iných platforiem. Keby napríklad neexistoval Messenger, ľudia by proste SMSkovali. Mínus vidím v tom, aký obsah ľudia často sledujú a ako neefektívne vyberajú informácie. Ale to je na inú tému. Čo sa týka socializácie, máme šťastie, že si nevieme cez Facebook reálne štrngnúť pivom, zahrať futbal alebo niekomu aj streliť facku. :D 

foto:archív/Triad

Čo vnímaš ako najväčšie highlighty F8?

Reálnu WOW reakciu spôsobilo odhalenie 2 nových Facebook surround 360° kamier, ktoré spôsobujú 3D efekt v 360° obraze. Druhou peckou bolo odhalenie camera effect platformy (Frame studio a AR studio). V skratke: Facebook nám poskytuje technológiu v aplikáciách, s ktorými sa ľahko dá spraviť customizovaný frame alebo AR filter.

foto:archív/Triad

Dôležitým highlightom je aj to, že Facebook už dávno nie je len sociálna sieť. Venuje sa ďalším, rozsiahlejším oblastiam, ako je Connectivity systems (wifi systémy, lietadlo Aquila…) či umelá inteligencia. Reálne projekty začali siahať až k víziám o čítaní myšlienok.

Bol na F8 predstavený aj nejaký timeline, kedy máme čo očakávať? Alebo sú novinky len v štádiu, tešte sa, raz to príde?

F8 konferencia sa točila okolo viacerých highlightov, ktoré v úvodnom keynote dokonca zatriedili v časovom horizonte desiatich rokov. Prvé 3 roky je viditeľný fokus na samotné ekosystémy Facbook a Instagram. Do 5 rokov sa zdokonalia produkty ako Workplace, Messenger, Groups a iné. Zavŕšenie v desiatich rokoch vidia v technológiách – v prepájaní ľudí (expresné wi-fi, satelity, drony…), umelej inteligencii (zameranie na jazyk, predpovedanie…) a virtuálnej a rozšírenej realite.

foto:archív/Triad

Ako to bude s marketingom v budúcnosti? Myslíš, že práve vďaka technológiám by sa reklama mohla posunúť na úroveň, kedy ju človek už nebude vedome vnímať, nebude ho otravovať, no pritom bude účinná?

Takto sa to nedá jednoznačne povedať. Na to, aby reklama nebola otravná, ale naopak efektívna, nestačia len nové technológie. Je potrebné trefne zvoliť insight kampane, ciele, komunikáciu a pod. Určitý posun tam však určite je.

Na F8 sa riešili novinky, ktoré podporujú entertainment (napr. camera effect platform) a zjednodušujú život zákazníkom (vylepšenie botov). Ale ľudia vďaka tomu nezačnú prehrávať TV spot donekonečna.

foto:archív/Triad

Budú v rozšírenej realite objavovať doplnené informácie, zabávať sa v našej predajni s pobehujúcimi kreslenými postavičkami alebo sami napíšu nášmu botovi, lebo budú chcieť vedieť, kedy máme voľný termín – a telefonovať by už bola veľká otrava.

Mark prezentoval aj možnosť využívania čoraz viac digitálnych objektov, ktoré vidíme len s VR okuliarmi. Môžeme sa teda tešiť na domácnosti bez hardvéru? Prípadne budú naše “milované” smartfóny len virtuálnymi zariadeniami?

Mark predstavil dve možnosti upravenia reality – na virtuálnu (VR) a rozšírenú (AR). Vo virtuálnej sa prostredníctvom Oculusov budeme stretávať na virtuálnych miestach zvaných Facebook Spaces. Rozšírená realita, na druhej strane, začne v našich smartfónoch. V nich bude snímaná realita obohatená o digitálne objekty – zábavné a informujúce. AR však plánujú posunúť zo smartfónov do AR Glasses, ktoré obohatia náš svet. Nad zmrzlinou, ktorú som si kúpila, sa zobrazí, že sú to 3 km behu alebo sa mi budú v Číne automaticky prekladať texty. Na čo mi bude v tej dobe mobil, naozaj neviem. Zatiaľ je to však stále vízia bez technológie.

foto:archív/Triad

Čakajú vylepšenia aj Messenger?

Messenger postupne prechádza upgrade-om a naďalej aj bude. Začalo to Discover tabom, čo spôsobilo ľahšie vyhľadávanie. Zaujímavosťou sú tiež Messenger Chat Extensions. Sú to malé aplikácie alebo pluginy priamo v Messengeri (napr. GIPHY, Spotify…) Ďalší dôvod, prečo neopustiť danú aplikáciu.

foto:archív/Triad

Denne komunikuje s nejakým botom asi 100 000 ľudí. Jeho využitie v biznise sa vyplatilo a oni pracujú na jeho zdokonalení. Plánujú učiť umelú inteligenciu na automatické odpovedanie na niektoré otázky. Cieľom je cez Messenger bota dokázať vyriešiť čo najviac vecí – customer service, predaj, zábava a iné.

Myslíš si, že Snapchat má ešte šancu prežiť alebo ho pohltia Instastories?

Obávam sa, že ho pohlcuje celý ekosystém – modré more s Instagramom na čele. Čiže je veľmi pravdepodobné, že Snapchat nebude generovať zisky a bude mu z toho všetkého skôr do plaču. Social media svet je však dynamické miesto, kde správne, ale aj nesprávne kroky menia veľmi veľa.

foto:archív/Triad

Môže sa stať písanie myšlienkami a počúvanie kožou realitou? Na akom princípe by to malo fungovať?

Na F8 odhalili výskumnú skupinu Building 8 so systémom, ktorý bude schopný písať priamo z mozgu 100 slov za minútu. V Stanforde už bol vytvorený systém s implantovaným elektródovým poľom, vďaka čomu paralyzovaný pacient dokázal preniesť 8 slov za minútu. Facebook sa však odkláňa od implantátov a spomínali skôr prenášanie nervovej aktivity cez neurónové zobrazovanie. Čiže nič umiestnené v tele, ale skôr niečo ako istá forma čiapky.

foto:archív/Triad

Ktorú z platforiem vnímate v TRIADe ako perspektívnejšiu pre marketing firiem? Facebook alebo Instagram?

Každý brand komunikuje na sociálnych sieťach inak. Jeden má majoritnú cieľovku na Facebooku, iný na Instagrame. Je pravda, že promovanie na Facebooku je zrejme jednoduchšie (viacero foriem reklám), ale výsledky v rovnakom promovaní v určitých kampaniach sú často lepšie práve na Instagrame. Je to individuálne.

 

Pridať komentár (0)