Začínajúce slovenské firmy by mali zamakať. Tieto veci musí vedieť každý, kto chce mať úspešnú firmu

  • Slovensko v startupových štatistikách nevyniká, je tu priestor na zlepšenie
  • Foundri by sa mali viac orientovať na realizáciu nápadu než na nápad samotný
  • Podľa odborníka by mala každá firma rozmýšľať, čo dokáže investorovi priniesť
  • Slovensko v startupových štatistikách nevyniká, je tu priestor na zlepšenie
  • Foundri by sa mali viac orientovať na realizáciu nápadu než na nápad samotný
  • Podľa odborníka by mala každá firma rozmýšľať, čo dokáže investorovi priniesť

Dáta nasvedčujú, že v porovnaní s okolitými krajinami Slovensko nie je premiantom Európy v startupovom prostredí. Koncom roka 2021 na tom boli lepšie aj Maďarsko či Ukrajina

Slovensko však predsa len má na konte niekoľko startupových úspechov, ktoré môžu slúžiť ako dobrá inšpirácia pre začínajúcich podnikateľov.

Na obyvateľa sa do slovenských startupov preinvestuje len 29 € – v Česku je to 80 €, v startupovo orientovanom Estónsku až 1 713 €.

Aj keď celková hodnota stredo- a východoeurópskych startupov poskočila z 10 miliárd eur v roku 2010 na 186 miliárd v roku 2021, región za to vďačí najmä pobaltským štátom. 

Ako hlavný dôvod sa pritom často spomínajú bariéry v podnikateľskom prostredí. Na čo by mali myslieť startupy s ambíciou na úspech?

Ako získať prvú investíciu?

Na každý typ investora platia iné pravidlá. Zamerať sa však treba na jasný plán do budúcnosti a to, čo môžem ponúknuť investorovi. Dôležité sú napríklad:

  • presvedčivosť, no zároveň pokora,
  • jasná predstava o tom, čo je môj MVP (minimum-viable-product),
  • jasná predstava o roadmape a plánoch do budúcnosti,
  • akú atraktivitu prinesiem investorovi – čo môže z investície získať.

Jozef Klein, CEO spoločnosti Asseco Central Europe, ktorá má aj vlastný startupový inkubátor Upsteer, upozorňuje aj na veci, ktoré pri žiadaní o investíciu nerobiť – jednou z priorít je vnútorná integrita.

Je dôležité vnímať, že cieľom investorov je v prvom rade na investícii zarobiť. Investor chce startup dostať do takzvaného break-even bodu, kedy na seba začne zarábať a stane sa reálnym a úspešným.

„Naším cieľom je mať životaschopné startupy, ktoré nechceme podporovať len preto, aby získali market share, pričom by nemali jasnú víziu a ich úspech nebol založený na konkrétnych dosiahnutých výsledkoch. Chceme, aby bolo zrejmé, kedy sa dostaneme do stavu, že si startup na seba začne zarábať,“ vysvetľuje základy Jozef Klein, ktorý sa v roku 2016 stal EY Podnikateľom roka.

Investíciu do technologického startupu je možné získať aj po absolvovaní Upsteer inkubátoru od firmy Asseco, kde je súčasťou zostavy inšpiratívnych mentorov aj Jozef Klein.

Inkubátor pozýva predovšetkým technologické firmy, ideálne v oblastiach bankovníctva, poisťovníctva, zdravotníctva, Industry 4.0. a špecializovaných IT riešení, prípadne ľudí s pokročilým nápadom v týchto oblastiach.

Vznik nového startupového inkubátora je pre Slovensko dobrou správou – funguje ich u nás len niekoľko. Slovensko v startupových štatistikách nevyniká, no inkubátory podporujú networking a vzdelávanie, čo pomáha naše zaostávanie prekonať.

Upsteer slovenským a českým startupom ponúka:

  • podnikateľský a odborný mentoring,
  • workshopy v oblastiach práva, produktu, marketingu, HR a financií, ktoré sú pre vedenie firmy esenciálne,
  • kancelárske priestory v Bratislave, Prahe alebo Brne,
  • networking a skúsenosti Asseca, ktoré na česko-slovenskom trhu pôsobí viac ako 30 rokov a je súčasťou veľkej medzinárodnej skupiny, pôsobiacej vo vyše 60 štátoch,
  • biznisové kontakty, ktoré otvárajú dvere na trhy, predovšetkým ku klientom v strednej Európe,
  • potenciálnu investíciu.

2560x800_ILUSTRAKY_001_2

Inkubátory sú pre startupy jedinečnou príležitosťou, ako získať potrebné kontakty, vedomosti či prvú investíciu. Firmy sa môžu prihlásiť do konca februára →

unnamed-3-3
zdroj: EY – Jozef Klein, generálny riaditeľ Asseco Central Europe, pri preberaní prestížneho ocenenia EY Podnikateľ roka.

Founder je základom úspešnej firmy

Podľa Jozefa Kleina sú z pohľadu investorov schopní foundri absolútnym základom každej firmy.

Foundri sú zvyčajne tí, ktorí držia originálny nápad a víziu projektu. Nastavujú firemnú kultúru, hľadajú a vyberajú nových členov tímu a majú na starosti realizáciu firemnej vízie. Investori chcú zvyčajne investovať do zakladateľov, ktorí sú vášniví a vykazujú potenciál, že svoj startup premenia na úspešný biznis.

Zakladatelia firiem by tiež mali rátať s tým, že budú akýmisi hovorcami pre svoju značku. CEO alebo founder je mnohokrát kľúčový marketingový nástroj danej firmy a aspoň v začiatkoch býva jej hlavný promotér – nie je žiadnym prekvapením, že až štvrtina CEO má skúsenosti v marketingu.

Nápad neznamená úspech

Zo skúsenosti sa podľa Kleina treba na nápad pozerať len ako na podnet – pre úspech je rozhodujúci tím. Práve na ňom záleží, či sa nápad prenesie do reálneho života.

Dáta pritom nasvedčujú, že originalita produktu nie je až taká dôležitá a rozhodne nepatrí medzi rozhodovacie prvky, či startup uspeje alebo nie.

Výskum napríklad poukazuje na digitálnu taxislužbu Grab, ktorá síce robí približne to isté, čo Bolt alebo Uber, no lepšie sa prispôsobila na podmienky v krajinách juhovýchodnej Ázie, kde pôsobí. Vyriešila problémy, ktoré mala konkurencia, a nakoniec bola Uberom odkúpená.

S takouto filozofiou súhlasí aj Jozef Klein: „Sústrediť sa treba primárne na inováciu vecí, ktoré už existujú, alebo na plátanie chýb v biznise či v iných produktoch, ktoré by bolo potrebné vyplniť.

V úplných začiatkoch je dôležité identifikovať dieru na trhu, ktorej riešenie by mohlo byť zaujímavé pre určitú komunitu. Ak zakladateľ takúto dieru na trhu identifikuje, ďalší bod v agende by malo byť vybudovanie MVP, čo si však vyžaduje energiu, zanietenosť a vášeň.

S ľuďmi treba pracovať

Klein zdôrazňuje, že každý startup by mal mať nielen vlastného CEO, ktorým je najčastejší founder, no tiež jedného človeka zodpovedného za predaj a ďalšieho za technologické riešenia.

CEO alebo founder by mal pritom aspoň do základnej miery rozumieť všetkému, čo riešia ľudia pod ním.

„Niekedy sme investovali do projektov, ktoré dávali zmysel a na prvý pohľad boli predurčené na úspech. Ale foundri boli neskúsení a mali svoju nevyvrátiteľnú predstavu, často mylnú a nechceli si vlastne ani nechať poradiť. Tak sme sa dostali v spolupráci do bodu, kde sme mali len dve možnosti. Exit alebo ich výmena, vysvetľuje Klein.

Kľúčová je tiež reflexia, aby zakladatelia firiem nevnímali spätnú väzbu ako zbytočnú kritiku, ale ako príležitosť na osobný progres.

Jozef Klein je CEO IT firmy Asseco, ktorá vedie aj vlastný startupový inkubátor Upsteer. 

7-mesačný intenzívny program je určený pre startupy, ktoré chcú svoj biznisový nápad v IT oblasti posunúť ďalej. Ťažiť môžu z mentoringu, workshopov a kancelárskych priestorov v Bratislave, Prahe a Brne.

V závere inkubačného programu môžu slovenské a české startupy zabojovať o investície.

coolstock_asseco_00440
zdroj: Asseco – Inkubátor firmám ponúka aj kancelárske priestory v Bratislave, Prahe a Brne.

Prihlášky do inkubátora Upsteer bežia do konca februára. Viac informácií →

Zdroje: Ama, Entrepreneur.com, Dealroom

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá