Zdá sa ti, že deň má málo hodín? Vďaka tejto rade stihneš všetko načas

  • Mozog multitasking nezvláda, v skutočnosti ide o striedanie pozornosti z jednej činnosti na druhú
  • Ako pracovať efektívnejšie?
zdroj: Unsplash
  • Mozog multitasking nezvláda, v skutočnosti ide o striedanie pozornosti z jednej činnosti na druhú
  • Ako pracovať efektívnejšie?

Rýchla doba, veľa práce, veľa ruchov a všetko naraz. Takmer každý je dnes až patologicky zaneprázdnený. Keďže sa nám zdá, že na to, aby sme všetko stihli má deň málo hodín, robíme viac vecí naraz. Multitasking je najmä doménou žien, ktoré sú na to viac „stavané“ – ako matky totiž musia mať svoje deti stále na očiach, ale pri tom treba robiť aj kopec iných vecí. Napriek tomu, že to časť populácie praktikuje, multitasking znižuje efektivitu práce či akejkoľvek inej činnosti. Ako píše BBC, robenie viac vecí naraz doslova „sabotuje mozog.“

V praxi to môže vyzerať aj tak, že stále so všetkým meškáme napriek tomu, že sa stále ponáhľame. Je to preto, že ľudia sa na jednotlivé činnosti dostatočne nekoncentrujú.

Ako využívať čas múdro?

Po prvé, prestaň s multitaskingom a rob každú činnosť samostatne. Mozog jednoducho nedokáže robiť viac vecí naraz plnohodnotne. Aj keď máš pocit, že multitasking zvládaš, je to len klam. Keď robíme viac vecí naraz, v skutočnosti ich len rýchlo striedame a iba sa zdá, že ich robíme naraz.

Každá činnosť totiž vyžaduje inú intenzitu sústredenia. Na čítanie textu sa potrebujeme sústrediť na 100%, pri takom kreslení zase dokážeme úplne v pohode počúvať hudbu alebo sa s niekým rozprávať.

Veľmi nepríjemnou súčasťou multitaskingu je, že neustále striedanie činností narúša kontinuitu myšlienok. Určite poznáš ten pocit, keď nad niečim rozmýšľaš a zrazu ťa niekto vyruší – môže sa stať, že „stratíš niť myšlienok“ a môžeš sa problémom zaoberať odznova, poprípade si už ani nespomenieš, čo si chcel/a. Multitasking teda predlžuje čas každej z činností, ktoré si myslíme, že robíme naraz. Keby sme ich robili jednotlivo, bolo by to rýchlejšie i efektívnejšie.

„Robenie dvoch činností naraz (napríklad varenie a písanie sms) trvá o 30% dlhšie, ako keby sa vykonávali samostatne“ píše BBC. S každou ďalšou činnosťou sa čas predlžuje. A čo horšie, hrozí, že pri tom urobíš 2-krát viac chýb.

Možno sa ti už stalo, že si multitasking doviedol/la do takého bodu, že ti „zamrzol mozog“ podobne ako keď zamrzne počítač a jednoducho si nedokázal/a robiť nič. Takto sa ľahko prepracuješ k vyhorenie alebo úzkosti.

Ak sa dá, telefonuj. Veľa času ti ušetrí, keď namiesto sms-kovania či posielania mailov, zatelefonuješ. Podľa prieskumov písanie textových správ zaberie až 30% pracovného času. Okrem toho, keď telefonujúci vzájomne počujú svoj hlas, prospieva to budovaniu vzťahu s danou osobou a vzťahy sú „kolieskami“ života či už súkromného alebo pracovného.

Spomaľ a Relaxuj. Skús si ráno pred prácou venovať 10 minút. Môžeš si napr. v pokoji vypiť kávu a čítať knihu, alebo sa cestou zastaviť v parku a na nič zložité nemyslieť. Malo by to v tebe vyvolať pocit, že si pánom svojho času a emócii. Miliardár Richard Branson začína každý svoj deň niečím, čo má rád, väčšinou tenisom. K úspechu mu pomáhajú prestávky, ktorých má počas dňa až okolo 20. Práve keď je človek uvoľnení, dostáva tie najlepšie nápady.