Známy reťazec vyzýva Slovákov, aby spoločne prestali používať plastové tašky

  • V Stredozemnom mori v tejto chvíli pláva asi 247 miliárd kusov plastov
  • Na Slovensku vznikne 50 000 ton textilného odpadu ročne, no iba 10% sa recykluje
  • My však neprestávame nakupovať a sami seba zaplavujeme nadprodukciou rôznych tovarov
  • Nová kampaň s názvom No nekúp to! chce Slovákom pripomenúť do akého problému smeruje naša krajina, ale aj planéta
plako
archív Startitup, pixabay.com
  • V Stredozemnom mori v tejto chvíli pláva asi 247 miliárd kusov plastov
  • Na Slovensku vznikne 50 000 ton textilného odpadu ročne, no iba 10% sa recykluje
  • My však neprestávame nakupovať a sami seba zaplavujeme nadprodukciou rôznych tovarov
  • Nová kampaň s názvom No nekúp to! chce Slovákom pripomenúť do akého problému smeruje naša krajina, ale aj planéta

Vedel by si si predstaviť žiť aspoň jeden mesiac bez zbytočných plastov, obliekať sa udržateľne a jesť len výrobky, za ktoré boli farmári spravodlivo odmenení?

Vo svete, kde si ľudia kúpia jablká v plastovom obale a pre istotu ich zabalia ešte do jedného sáčku, môže ísť o nepredstaviteľný krok. Predsa len, žijeme v dobe, kedy si môžeme dovoliť žiť pohodlne. Prečo by sme sa teda mali obmedzovať a nekúpiť si do zbierky ďalšie tričko, keď stojí neskutočných 5 eur?

Avšak, keď si niekoľko miliárd ľudí povie, veď je to len jedna igelitová taška, fľaška či tričko, nepotrvá dlho a naša nadprodukcia nás doslova zasype. Vníma to aj Platforma mimovládnych rozvojových organizácií. Tá najnovšie spúšťa celoslovenskú kampaň s názvom No nekúp to!

Cieľ je jednoduchý – znížiť objem plastového a textilného odpadu, nakupovať s rozumom a myslieť pritom aj na ľudí, ktorí veci pre nás vyrobili či vypestovali. Počas tridsiatich dní by sa tak ľudia mali pokúsiť správať ohľaduplne k nim, aj k životnému prostrediu.

Na kampaň reagujú aj veľkí hráči, medzi prvými je Tesco Slovensko

„V Tescu si uvedomujeme našu zodpovednosť pri dosahovaní trvalej udržateľnosti. Preto sa snažíme znižovať množstvo plastového odpadu z našich výrobkov,” vysvetľuje riaditeľka oddelenia komunikácie a kampaní spoločnosti Tesco Stores Veronika Bush.

zdroj: archív Matej Papcun

„Naším dlhodobým cieľom je dosiahnuť, aby žiadny odpad z našich prevádzok neskončil na skládke. Sami to nedokážeme, preto je pre nás kľúčové budovať partnerstvá s dodávateľmi, štátom a odpadovým priemyslom. V tomto prípade veríme, že nám pomôžu aj naši kolegovia a zákazníci,“ dodáva. Zamestnanci firmy na mesiac vymenia plastové tašky za textilné a povzbudia k tomu aj verejnosť.

Je dôležité si uvedomiť, že aj slovenská spoločnosť sa o udržateľnosť zaujíma. Podľa nášho posledného prieskumu si až 92% obyvateľov myslí, že by firmy mali podnikať zodpovedne a 85% obyvateľov si myslí, že by mali firmy o tom informovať verejnosť,” povedal výkonný riaditeľ Business Leaders Forum Michal Kišša.

Textilný priemysel je druhým najväčším znečisťovateľom životného prostredia

Z celkového množstva vyrobeného oblečenia sa predá len 30%. Skutočne ho potrebujeme až toľko? Čo tak uprednostniť prírodné materiály, kvalitu pred kvantitou, budovať si kapsulový šatník, kde môžeme jednotlivé kúsky jednoducho a vkusne kombinovať?

Udržateľné správanie nemusí byť drahšie. Môžeš si napríklad založiť s kamarátkami SWAP skupinu na Facebooku, vyberte si kúsky v second-handoch a svoje staré oblečenie posuňte niekomu, kto to ocení.

Na Slovensku máme veľa inovátorov, ktorí riešia problém nadspotreby. Takými sú firma NOSENE, ktorá predáva second-hand oblečenie, ktoré aj prešíva, eko.sobi, ktorá z recyklovaného textilu vyrába nové produkty alebo značka ŠUMNÉ, ktorá ponúka oblečenie na prenájom.

„Niekedy sa môže zdať, že udržateľnosť je len pre bohatých. Lokálni dizajnéri svoje oblečenie vyrábajú z kvalitných materiálov a na Slovensku, takže ponúkajú svoje výrobky za vyššie ceny a nemôžu konkurovať lacnejším výrobkom z tretích krajín. Vďaka prenájmu oblečenia sú ich výrobky  dostupnejšie väčšinovému obyvateľstvu a zároveň sa môže podporiť ich predaj, čo môže v konečnom dôsledku znížiť ich predajnú cenu,” hovorí Dominika Horňáková, zakladateľka firmy Šumné.

Zapájajú sa aj influenceri

Výzvu prijali aj ambasádori kampane, ktorí chcú ísť Slovákom príkladom. Celeste Buckingham si vyskúša mesiac piť iba fair trade kávu a kupovať fair trade výrobky. Veronika Cifrová Ostrihoňová dokáže, že 12 kúskov oblečenia stačí na to, aby sme sa celý mesiac obliekali vkusne. Števo Martinovič sľúbil, že sa na mesiac vzdá zbytočných plastov. Ako sa s udržateľným životným štýlom vysporiadajú, môžeš sledovať na ich Instagrame a na Facebooku.

zdroj: mvro.sk, nonekup.to, tesco.sk

Najnovšie videá

Teraz najčítanejšie

Aktuálne čítajú

Trendové videá