10 naj­čas­tej­ší­ch chýb web­co­py­wri­te­ra-ama­té­ra

Visibility: Dávid Starinský / 23. novembra 2014 / Tools a produktivita

Napí­sať si text na firem­ný web ale­bo e-shop svoj­po­moc­ne je láka­vé. Je za tým vidi­na ušet­re­nia peňa­zí a pocit, že to musí byť cel­kom jed­no­du­ché, keď slo­hy zvlá­da­jú už žia­ci ZŠ. Nie je to ale cel­kom tak. Aké chy­by naj­čas­tej­šie ama­tér­ski web­co­py­wri­te­ri robia? Ako sa im vyhnúť?

 

1. Skrývanie sa za pasív

Pasívne vety. Všeobjímajúci otec webového copywritingu. „Bolo urobené, produkt bol navrhnutý, plány sa schvaľujú, texty sa napíšu.“ Webový copywriting k pasívu láka. Autor má pocit, že nehovorí ku konkrétnemu človeku, ale k nejakej anonymnej sieti.

Realita je však presne opačná. Ak odrátame roboty vyhľadávačov, na „druhej strane“ si texty bude čítať vždy konkrétny človek. Prispôsobte text tomu, komu je určený, ale buďte osobní.

Zle: Produkt bol vytvorený, lebo…

Dobre: Vytvorili sme pre vás produkt, ktorý…

 

stroj

 

2. Strach z porušenia pravidiel

Už od základnej školy mali všetky slohové formy vlastné pravidlá. Všetko mimo nich bolo zlé. Dobrý webový copywriter sa ale nebojí z času na čas pravidlá porušiť. Dať jednoslovnú vetu či otázku tam, kam by iný dal čiarku. Prečo? Jednoduché. Prichytáva to oko čitateľa ako magnet železné piliny.

3. Snaha povedať všetko v jednom odseku

Na tento prehrešok existuje jednoduché pravidlo:

1 odsek = 1 myšlienka

Aj toto pravidlo sa dá vo vyššom záujme (viď. bod 2) porušiť, ale amatérsky copywriter spraví v 99 % prípadov lepšie, ak ho bude dodržiavať.

4. Básnické obraty úplne všade

Umenie je pekná vec. Keď sa ale objaví v popise mixéra alebo depilátora, nikto mu neuverí, akokoľvek „pekné“ bude. Preto používame krátke jednoduché slová a vety, vyhýbame sa metaforám.

5. Používanie reklamštiny a PRčlánkoviny

Nič nie je najjemnejšie, najlepšie ani najvoňavejšie. A hlavne, ale skutočne fakt nikdy, nekonštatujeme to, čo je zjavné.

Zle: Každý, kto niekedy pral, sa už stretol s tým, že mu došiel prací prášok.

Okrem zabratia pár bajtov diskového priestoru nemá takýto úvod do textu žiadny zmysel. Zmažte ho a začnite až druhou vetou.

6. Nedodávanie pocitu výnimočnosti

Keď má čitateľ pocit, že vie niečo prvý alebo že len on má k niečomu prístup, cíti sa lepšie. Ak mu už nemáte čo ponúknuť, musí sa cítiť lepšie (vzdelanejšie, osvietenejšie, …) po prečítaní textu.

Nepristupujte k čitateľovi ako k dobytku, snažte sa, aby si niečo odniesol, aj keď bude čítať popis trička.

7. Prehnané použitie záporov

Ak to nie je zámer, zápory nepoužívame. Nepôsobí to dobre. Však?

Zle: Nebuďte poslední!

Dobre: Buďte prví!

8. Písanie textov s klapkami na očiach

Dobrý webový copywriter píše texty s tým, že má v hlave celkový vizuál stránky. V spolupráci s grafikom a programátorom vie, kde text približne bude umiestnený, aký pri ňom bude obrázok a či bude mať nejaké pridané funkcie. Potom sa prípadne ladia detaily.

Zlý webový copywriter napíše texty do Wordu, ako final ich odošle ďalej a nestará sa.

9. Hard sell musí byť

Namiesto príkazov ako:

Kúp! Akcia! Zaručene najnižšia cena zaručene najlepšieho gauča!

dáme čitateľovi zbierku pre neho relevantných benefitov, ktoré ho v spolupráci s funkcionalitou stránky prevedú až k nákupnému rozhodnutiu či procesu. Tak, aby k nami vyžadovanému výsledku dospel vlastne sám.

10. Neosobná komunikácia s davmi

Neskúsení copywriteri majú tendenciu prihovárať sa v množnom čísle, oslovovať davy. Pri počítači (mobile, tablete, …) ale väčšinou nesedí 100 ľudí.

Preto hovoríme k jednotlivcovi, nebojíme sa vyjadriť emócie, budujeme vzťah.

Zle: POČÍTAČ S NAJNOVŠÍM PROCESOROM INTEL CORE i5 S 16 GIGAMI RAM A GRAFICKOU KARTOU GEFORCE 980. KUPUJTE HNEĎ TERAZ!

Dobre: Tento počítač sme vytvorili preto, aby dokázal bleskurýchle spracovať všetky úlohy. Technické detaily nájdeš v tabuľke nižšie a sme si istí, že ťa ohromia.

Upravuj fotky. Strihaj video. Hraj hry. Je to len na tebe.

Zdroj: visibility.sk

 

Pridať komentár (0)