5 rád, kto­ré vám pomô­žu roz­be­hnúť pod­ni­ka­nie, aj keď ste mla­dí

Ľudovít Nastišin / 6. mája 2015 / Tools a produktivita

Keď je člo­vek mla­dý a začí­na pod­ni­kať, má ten­den­ciu nasle­do­vať svoj inštinkt a čas­to nie­kto­ré veci pre­hlia­da. Táto men­ta­li­ta je v tom­to štá­diu v pod­sta­te nápo­moc­ná. Prav­du­po­ve­diac, vyža­du­je si to istú dáv­ku sebais­to­ty a tvrdo­hla­vos­ti, pus­tiť sa do toh­to sve­ta pod­ni­ka­nia. Člo­vek musí mať dri­ve a musí sa vedieť sústre­diť na jed­nu vec a nene­chať sa pri tom vyko­ľa­jiť.

 

Podnikatelia vo všeobecnosti, ale najmä tí mladí, si musia ustrážiť, aby sa ich sebaistota nezmenila na aroganciu. Človek sa mnohému naučí z vlastnej skúsenosti, ale nie je na škodu popremýšľať aj o radách, ktoré nám dávajú iní. V tomto článku uvádzame 5 cenných rád, ktoré si vašu pozornosť pravdepodobne zaslúžia:

 

 

"Nepočítajte si peniaze, ktoré ešte nie sú na vašom konte."

Táto rada prichádza od Stana Katsa, zakladateľa Abbot Capital. Na toto by si mali dávať pozor všetci podnikatelia, pretože chyba pri tomto bode môže spôsobiť veľké problémy. Keď vám zákazník alebo investor ústne prisľúbi peniaze, nie sú to peniaze na vašom konte. Podpísanie kontraktu tak isto nie sú peniaze na vašom konte. Peniaze na vašom konte sú tie, ktoré máte na výpise z účte a je vám jasné, že už boli prevedené. Je to dvojnásobná pravda, keď raisujete kapitál. Mnoho ľudí robí túto chybu až príliš často pretože sa tešia z dobrých správ. Je však zvykom, že práve túto lekciu si väčšina ľudí zapamätá až po osobnej skúsenosti.

 

"Skvelý produkt uspeje aj napriek (nie vďaka) ľuďom, ktorý ho majú na starosti."

Al Reyes raz dostal otázku ohľadom typu podnikania, do ktorého rád investuje. Očakávala sa odpoveď ako silný manažment, pretože to bola bežná predstava konvenčného myslenie (nie len) vo VC svete. Jeho odpoveď však bola zarážajúca: "Hľadám také projekty, ktoré sú dostatočne silné na to, aby uspeli aj napriek úbohému prevedeniu." Toto treba mať na pamäti pri tvorbe samotnej myšlienky a rozvoji produktu, sústreďte sa na to aby bol excelentný a ostatné kusy skladačky zapadnú na miesto samé od seba.

 

 

"Byť ziskový je mimoriadne dôležité."

William Seidman sa ako akcionár vo svojich spoločnostiach takmer výhradne pýtal na jedinú vec a to, kedy bude spoločnosť zisková. Mnoho spoločností má v súčasnosti tendenciu všetko podriadiť  získavaniu nových zákazníkov a rapídnemu rastu. Vo väčšine prípadov by tieto spoločnosti nestratili svoju hodnotu, ak by akumulovali svojich zákazníkov pomalšie avšak za účelom pozitívneho cash-flow a zisku v early stage. Často sa musia vzdať veľkého kusu svojej spoločnosti len pre to, lebo nemajú pozitívny cash-flow. Samozrejme, že to pre niektoré spoločnosti neplatí a tie musia do rapídneho rastu investovať, ale v drvivej väčšine prípadov by mal ísť cash-flow a ziskovosť pred rapídnym rastom.

 

"Niekedy jednoducho neexistuje žiadne riešenie, len optimalizácia."

Podľa Ferrisa Chandlera sa na podnikanie často krát pozeráme ako na matematickú rovnicu. Snažíme sa vyriešiť nevyriešiteľne problémy a nasadzujeme si masku, ktorá nás má presvedčiť, že určite existuje to jedno perfektné, úplne správne riešenie na všetko. Na každý problém ideme ako počítač a skončime v nekonečnej slučke hľadajúc odpoveď. V podnikaní je však väčšina biznis riešení v skutočnosti len optimalizáciou. Najlepšie možné riešenie je často práve to, ktoré ma najmenej negatívneho dopadu oproti ostatným možnostiam.

 

 

"Neodpaľujte nadhodené loptičky, ktoré sú od blata."

Táto baseballová metafora má nie čo do seba. V podnikaní musíte neustále rozlišovať medzi vecami, ktoré sa dajú vyriešiť a sú produktívne (tieto loptičky odpaľujte) a vecami, s ktorými nemôžete robiť nič a len vás rozhodia (to sú tie od blata). Tieto sa môžu ukázať v nespočetnom množstve variant. Niekedy je najlepším riešením nerobiť nič.

 

 

AK ŤA TENTO ČLÁNOK ZAUJAL, NEZABUDNI HO SHARNUT A DAŤ TAK O ŇOM VEDIEŤ AJ SVOJIM ZNÁMYM A KAMARÁTOM... STARTUPY DOKÁŽU SLOVENSKU PRINAVRÁTIŤ DRIVE!

 

Zdroj: entrepreneur.com

Pridať komentár (0)