6 výho­vo­riek, kto­ré ti brá­nia byť šťast­ným

Henrieta Balázsová / 3. novembra 2016 / Tools a produktivita

Šťas­tie je len voľ­bou. Ak sa roz­hod­neš, že chceš byť šťast­ným člo­ve­kom, môžeš sa ním stať. Vte­dy ale musíš zabud­núť na nasle­dov­né výho­vor­ky.

„Ani to nemusím skúsiť, toto nikdy nebude fungovať...“

Toľko negativity v jednej vete. A aj tak ju používame tak často. Pokiaľ ťa niečo láka a ty to neskúsiš, nikdy nebudeš vedieť, či to bude, alebo nebude fungovať. Ak niečo zatratíš ešte predtým, ako si to skúsil, môžeš sa pripraviť o skutočný pocit šťastia. A ak to nevyjde? V tom prípade získaš ďalšiu cennú skúsenosť, za ktorú môžeš byť vďačný.

 „Ak sa mi podarí dosiahnuť tento cieľ, budem šťastný.“

Nebudeš. A ak áno, tak len čiastočne. Ak totiž podmieniš svoj pocit šťastia akýmkoľvek okolnostiam, si odsúdený na neúspech a na nešťastie. Splnenie určitého cieľa totiž väčšinou nie je okamžité. Je to určitý proces a počas tohto procesu sa mnohé okolnosti môžu zmeniť. Ak nebudeš vnímavý a pôjdeš si za niečím len preto, že si to niekedy chcel, dosiahnutie cieľa ti očakávané šťastie neprinesie. Nepodmieňuj preto svoje šťastie žiadnym „keby“. Ži v prítomnosti a raduj sa z práve prebiehajúcich okamihov.

photo-1422568374078-27d3842ba676

Zdroj: unsplash.com

 „Po tom, čo som prežil už nikdy nebudem šťastný.“

Budeš, ak svoj smútok dokážeš prijať a spracovať. Mnoho ľudí považuje smútok za negatívnu emóciu, ktorej sa treba vystríhať. Nie je to však pravda. Pokiaľ vo svojom živote musíš čeliť napr. strate milovanej osoby, či vážnym zdravotným problémom, obdobie smútku je nevyhnutne prvou fázou, ktorou si musíš prejsť. Ani v prípade najzávažnejších problémov by však nemala trvať viac ako 18 mesiacov. Je ale dokázané, že po prekonaní tejto fázy budeš schopný prežívať ešte väčšiu radosť a cítiť ešte väčšiu vďačnosť aj za maličkosti. Neboj sa teda podľahnúť smútku, avšak s vedomím, že všetko sa dá do poriadku. Jediné, čo potrebuješ, je čas.

„Narodil som sa ako pesimista.“

Niektorí ľudia veria, že ich „potenciál“ preciťovať pocit šťastia je daný geneticky. Psychológ Ed Diener na základe početných výskumov zistil, že naša povaha je geneticky ovplyvnená do miery 40%, aj to však len čiastočne. Diener je presvedčený, že aj s touto zložkou sa dá pracovať: „Ak zdedíte hnedé vlasy a trávite veľa času na priamom slnku, vlasy vám zblednú. Rovnako tak sa môže rozjasniť vaša temná nálada. Samozrejme, len ak budete chcieť.“

pexels-photo-94265

Zdroj: pexels.com

„Skvelé, teraz mám pokazený celý deň...“

Sú dni, kedy vstaneme z postele ľavou nohou a na „zruinovanie“ celého dňa nám postačí úplná maličkosť. Nehovorím samozrejme o zásadných problémoch, no pokiaľ ťa nepríjemne prekvapí napr. popletená objednávka v reštaurácii, či nejaké presunuté stretnutie, vždy si povedz, že to nič nie je. Skvelým trikom je odmeniť sa za každé takéto malé sklamanie nejakou maličkosťou. Svoje myšlienky tak opäť vrátiš na pozitívnu frekvenciu.

„Nikdy nebudem dobrý v tom, čo ma robí šťastným.“

Veľmi zásadný omyl. Pokiaľ ťa niečo baví, robí ťa to šťastným a dokážeš pri tom zabudnúť na všetky svoje starosti a problémy, venuj sa tomu naďalej, ideálne ešte viac. Ak je to, že sa ti nedarí len tvoj subjektívny názor plynúci z prehnane sebakritického myslenia, povoľ  a nebuď na seba taký prísny. Ak je to objektívny názor, pamätaj si, že nie je nič, v čom by si sa nedokázal zlepšiť. Ak ťa baví kresliť, písať, programovať – neprestávaj s tým. Aj keď by si to mal robiť len pre seba. Pokiaľ ťa to robí šťastným, je to ONO.

Zdroj: success.com, zdroj titulnej fotografie: favim.com

 

Pridať komentár (0)