7 jednoduchých spôsobov, ktorými dokážeš premeniť svoj stres na úspech

  • Stres je prirodzeným ochranným mechanizmom tela a vymazať ho zo svojho života je nemožné
  • Ak chceš uspieť, musíš sa ho naučiť ovládať
  • Tí najúspešnejší dokážu zo stresu vyťažiť maximum a stať sa pod jeho vplyvom ešte výkonnejšími pracovníkmi
zdroj: pexels.com
  • Stres je prirodzeným ochranným mechanizmom tela a vymazať ho zo svojho života je nemožné
  • Ak chceš uspieť, musíš sa ho naučiť ovládať
  • Tí najúspešnejší dokážu zo stresu vyťažiť maximum a stať sa pod jeho vplyvom ešte výkonnejšími pracovníkmi

Stres je súčasťou života a nevyhne sa mu nikto, dokonca ani odborníci. Narozdiel od nás bežných smrteľníkov však poznajú spôsoby, ktorými dokážeš nepríjemný pocit prekonať. Dokonca ti vedia poradiť, ako ho premeníš na úspech. Píše o nich web Readwrite.com.

1. Pravidelne dýchaj

Hlboké dýchanie je ten najjednoduchší spôsob, akým sa rýchlo upokojíš. Najčastejšie sa používa ako pomôcka na ľahšie zaspávanie, môže ti však pomôcť aj v práci. Sústredenie sa na správne dýchanie tvorí dôležitú súčasť meditačných techník a môžeš ho praktizovať kdekoľvek, v práci, v autobuse, električke či pri chôdzi. Ako by malo správne relaxačné dýchanie vyzerať?

30 sekúnd počítaj nádychy a výdychy a nemysli na nič iné. Ak počas tých 30 sekúnd zablúdiš mysľou niekam inam, začni znova. Postup opakuj, kým nenapočítaš do 30 bez zbytočných myšlienok.

zdroj: pixabay.com

2. Dostatok spánku

Možno si si doteraz myslel, že spánok nepotrebuješ, no opak je pravdou. Ak sa aj po prebudení cítiš unavený, ber to ako varovný signál. Nedostatok spánku spôsobuje podráždenosť, preto skús ísť do postele skôr. Aj jednoduché úlohy môžu pre unaveného človeka predstavovať problém.

Dostatočne dlhý spánok znižuje hladinu stresu. Ľahšie sa učíme, stávame sa lepšími tímovými hráčmi a na okolie pôsobíme pozitívnejšie. Ak budeš túto aktivitu zanedbávať, môžeš si privolať zdravotné problémy ako riziko infarktu alebo obezitu.

Čo máš teda robiť? Nastav si budík, ktorý ti pripomenie, aby si šiel spať skôr. Pravdepodobne stráviš niekoľko minút pozeraním do stropu, po čase sa to ale zlepší. Zaspíš výrazne ľahšie, ak vypneš televíziu, odložíš mobil a nenecháš sa vyrušovať ani počítačom. Skús docieliť aspoň 7 hodín spánku. Príliš veľa času stráveného v posteli ti môže totiž aj uškodiť.

3. Relaxuj

V dnešnej dobe sa všetci niekam ponáhľame a len málokto si dokáže vyhradiť čas pre seba. A to spôsobuje stres. Čo i len polhodina oddychu ti môže pomôcť. Namiesto toho, aby si aj počas obedu odpovedal na maily, skús sa sústrediť len a len na seba. Ak ti ostane čas, choď sa prejsť. Namiesto toho, aby si zabíjal čas čakaním na jedlo, prines si svoj vlastný obed. Tvoj mozog ti poďakuje a uvidíš, ako sa zlepší tvoj výkon v práci.

zdroj: pixabay.com

Naplánuj si rozvrh relaxácií. Ak nemáš počas dňa aspoň celú polhodinu až hodinu čas na prestávku, je dobré prerušovať svoju pracovnú činnosť kratšími intervalmi, počas ktorých vyskúšaš bod 1 s dýchaním a necháš svoje oči oddýchnuť si od obrazovky počítača. Ak je tvoj kolega zároveň tvoj dobrý kamarát, môžete si zostaviť rozvrh prestávok spolu a pripomínať si ich.

4. Vždy sa sústreď len na jednu vec

Robiť veľa vecí naraz je zaručený spôsob ako vyvolať stres. Samozrejme, všetci sme zažili ten náročný deň v práci, keď nevieme “kde nám hlava stojí” a jednoducho máme príliš veľa úloh. Ak sa ocitneš v tejto situácii, skús pristupovať k úlohám jednotlivo, postupne. Nerob všetko naraz, veľmi ľahko na niečo zabudneš. A to v tebe spustí vlnu výčitiek a pocit, že si do zadania nevložil všetko. Ak máš veľa úloh, je dobré si určiť, koľko času im venuješ. Tiež si môžeš spraviť rozvrh v mobile alebo jednoducho na papier.

zdroj: pexels.com

5. Nevytváraj si zbytočný komfort

Všetky predchádzajúce body sa zameriavali na veľa práce, ktorá spôsobuje stres. Ale čo ak máš priveľa voľného času? Nuž, ani to nie je najlepšie. Ak si na začiatku mesiaca až príliš produktívny a popredu vyriešiš úlohy naplánované na celý mesiac, začneš sa nudiť a zvykneš si na pohodlie. Čo sa stane, ak príde nový mesiac a zavalí ťa hŕba mailov? Stres sa vráti. Ak si doteraz nemal čo robiť a zrazu nevieš čo skôr, ostaneš v šoku, pretože si nebol na prácu dostatočne mentálne pripravený. Preto by si sa mal pokúsiť udržiavať rovnako zaneprázdnený počas celého mesiaca.

Nízka hladina stresu je prospešná. Všetci máme tendenciu pracovať rýchlejšie a intenzívnejšie, ak sa blíži deadline. Ak máš čo robiť každý deň, udržiavaš sa v strehu a nič ťa neprekvapí, ani zbytočne nevystresuje na neúnosný level.

Pri práci na projektoch taktiež pomáha určenie si priorít. Sám seba sa spýtaj: Ktorý projekt mi zaberie najviac času? Ktorý je najdôležitejší a ktorý až tak neponáhľa?

6. Zmeň prostredie

Niekedy pomáha pozrieť sa na problém z iného uhla pohľadu, v inom svetle či prostredí. Skús preto trochu zrenovovať svoje pracovné miesto. Porozprávaj sa s novými ľuďmi. Sedíš pri okne? Otvor ho, vpusti čerstvý vzduch. Môžeš si kúpiť kvet na stôl… Možností je veľa. Aj malé zmeny môžu nakopnúť tvoju kreativitu. Pomôžu ti odhaliť prepojenia, ktorá si dovtedy prehliadal. Ak sa všetci v office zhodnete, že nejaká zmena je nevyhnutná, nebojte sa ju navrhnúť vedeniu.

zdroj: pixabay.com

7. Komunikuj

Aj ak je tvoja práce individuálna, neveríme, že sa nenájde nikto, s kým by sa nemohol porozprávať. Minimálne na obede musíš stretávať ľudí. Keď sa zoznámiš a vybuduješ si vzťahy, môžeš si spraviť aj krátku prestávku a kolegu na pár minút navštíviť. Niekedy naozaj pomôže porozprávať sa o niečom inom ako o práci. Možno spoznáš niekoho, kto je ti naozaj podobný a vytvoríš si nové priateľstvo. Interpersonálna psychologička Susan Newman pre web psychologytoday prezradila, že za najlepšiu formu uvoľnenia považuje práve rozprávanie s priateľmi:

Najefektívnejším spôsobom ako sa zbaviť stresu je pre mňa rozprávanie sa s priateľmi, najviac pomáha porozprávať sa s tými, ktorých poznám naozaj dobre. Sú to skvelí poslucháči, podporujú ma, a takmer vždy prídu s riešením ako sa zbaviť stresu. Nasmerujú ma tak, aby som prestala myslieť na stresovú situáciu.” Najlepšie je, ak sa s niekým budeš stretávať pravidelne. Ak nie si najkomunikatívnejší typ, oslovovať každý deň niekoho nového ti môže spôsobiť zbytočný stres…

Zdroj: www.readwrite.com, www.psychologytoday.com

Najnovšie video