Cesty na Slovensku sú v biednom stave, najmä tie I. a II. triedy. Najhoršie dopadli tri kraje

  • Cesty na Slovensku sú častým terčom kritiky
  • Diaľničná sieť je síce riedka, ale kvalitatívne je na tom dobre
  • Oveľa horšie sú na tom cesty I. a II. triedy
Cesty majú svoje nedostatky
  • Cesty na Slovensku sú častým terčom kritiky
  • Diaľničná sieť je síce riedka, ale kvalitatívne je na tom dobre
  • Oveľa horšie sú na tom cesty I. a II. triedy
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Cesty a vlastne aj komplexná kvalita cestnej infraštruktúry sú kľúčovým ukazovateľom technickej vyspelosti krajiny. Majú priamy vplyv na bezpečnosť, plynulosť dopravy aj  ekonomický rozvoj. Slovenská správa ciest zverejnila aktuálnu správu o stave vozoviek, ktorá prináša podrobný pohľad na stav našich diaľnic a ciest I. a II. triedy. Hodnotenie vychádza zo špecializovaných meraní priečnej a pozdĺžnej nerovnosti, drsnosti, únosnosti a výskytu porúch na povrchoch vozoviek.

Zber údajov sa vykonáva centralizovane prostredníctvom špičkovej diagnostickej techniky ako Profilograph, Skiddometer či Linescan, ktoré umožňujú presne identifikovať nerovnosti, vyjazdené koľaje a ďalšie defekty vozoviek. Vďaka týmto meraniam vieme s vysokou presnosťou zhodnotiť technický stav ciest v jednotlivých regiónoch, píše Slovenská správa ciest

Viac ako 90 % diaľnic v dobrom stave, ale sú aj výnimky

Z dát vyplýva, že z 1 051,96 kilometra meraných diaľničných jazdných pásov je 89,9 % z hľadiska pozdĺžnej nerovnosti (IRI) v dobrom stave. Zvyšných 7,4 % bolo vyhodnotených ako vyhovujúcich a 2,7 % ako nevyhovujúcich, pričom 0,4 % bolo zaradených až do havarijného stavu. Podobné výsledky priniesli aj merania vyjazdených koľají – 98,3 % diaľnic je v dobrom alebo vyhovujúcom stave. 

Kraje s najvyšším podielom diaľnic vo veľmi dobrom stave sú Žilinský (až 95,5 % bez závažných porúch) a Prešovský kraj. Naopak, Bratislavský kraj, hoci je najvyťaženejší, vykazuje podstatne horšie parametre, keď len 55,8 % úsekov je v top stave, pričom až 3,6 % je nevyhovujúcich alebo havarijných.

Výraznejšiu pozornosť si žiadajú aj úseky spravované jednotlivými centrami údržby. Napríklad pod správou SSÚD Bratislava bolo identifikovaných 3,7 km diaľnic v nevyhovujúcom až havarijnom stave. V oblasti Trenčianskeho či Košického kraja sa síce vyskytli problémy, no vo väčšine prípadov nepresiahli 5 % celkového objemu ciest.

Cesty I. a II. triedy sú v horšom stave ako diaľnice

Zatiaľ čo diaľnice sú väčšinou v dobrom stave, cesty I. a II. triedy vykazujú podstatne horšie výsledky. Viacero úsekov najmä v regiónoch východného Slovenska bolo zaradených do nevyhovujúceho až havarijného stavu. Tieto cesty pritom slúžia ako kľúčové dopravné tepny pre regióny, ktoré nie sú napojené na diaľničnú sieť.

Zlá kvalita ciest sa prejavuje najmä vo forme hlbokých koľají, trhlín, poklesov a výmoľov. Tieto nedostatky majú zásadný vplyv nielen na pohodlie, ale aj na bezpečnosť cestnej premávky, zvyšujú opotrebovanie vozidiel a negatívne ovplyvňujú ekonomiku dopravy.

Na základe získaných údajov SSC každoročne vypracúva plán opráv a obnovy, ktorého prioritou sú úseky v kritickom stave. V prípade nevyhovujúcich ciest sa zvažuje aj okamžité obmedzenie premávky alebo okamžitá rekonštrukcia.

V ktorých regiónoch Slovenska majú najhoršie cesty 

Stav ciest I. a II. triedy na Slovensku výrazne kolíše podľa regiónov. Najväčšie problémy sú dlhodobo evidované v Banskobystrickom, Prešovskom a Košickom kraji. V týchto oblastiach bolo nameraných najviac úsekov s nevyhovujúcou pozdĺžnou nerovnosťou a vysokým výskytom porúch vozoviek. V Banskobystrickom kraji je vo veľmi zlom stave najmä cesta I/66, ktorá spája sever a juh krajiny. Trpia najmä úseky v okolí Brezna a Detvy, kde je kombinácia starého povrchu, vysokého zaťaženia a nedostatočnej údržby.

 

Košický kraj má viacero problematických úsekov na ceste I/50 v okolí Rožňavy a Moldavy nad Bodvou. Aj niektoré cesty II. triedy, najmä v hornatých oblastiach Gemera a Spiša, vykazujú havarijný stav. V Prešovskom kraji je problémom napríklad cesta I/18 v úsekoch mimo diaľničného obchvatu. SSC tam zaznamenala hustú dopravu a povrch s množstvom výtlkov a pozdĺžnych prasklín.

Tieto regióny vyžadujú zvýšenú pozornosť pri plánovaní opráv a investícií, pretože predstavujú kľúčové spojnice medzi krajskými mestami a zvyškom Slovenska.

Čítaj viac z kategórie: Ekonomika

Zdroj: Slovenská správa ciest

Najnovšie videá

Trendové videá