Karlov most dostane konkurenciu. Miliónový projekt zmení v Prahe mapu dopravy, autá naň nesmú
- Dvorecký most má od marca 2026 spojiť Smíchov s Podolím
- Bude pre MHD, chodcov a cyklistov, no autá po ňom jazdiť nebudú
- Dvorecký most má od marca 2026 spojiť Smíchov s Podolím
- Bude pre MHD, chodcov a cyklistov, no autá po ňom jazdiť nebudú
Dvorecký most cez Vltavu má spojiť Prahu 5 a Prahu 4. Jeho stavba začala v septembri 2022 a na začiatku tohto roka mal uvítať prvé električky. Namiesto toho sa termín dostavby posunul. Na vine boli hlavne technické komplikácie a „prekvapenia“ pod zemou aj pod vltavským dnom.
Teraz sa jeho výstavba po rokoch meškania blíži ku koncu, čoskoro spojí Podolí so Smíchovom, čím sa ľuďom žijúcim v Prahe skráti doba dochádzania do práce, otvoria sa nové električkové trasy a pretvorí sa najrušnejší rozvojový koridor mesta, píše portál iDnes.cz.
Pôvodne plánovaný na január 2025 sa už posunul, čo pravdepodobne vyvoláva otázky o tom, či sa stavba skutočne otvorí podľa plánu v budúcom roku. Podľa najnovších informácií by sa mal otvoriť v marci 2026.
Dvorecký most nebude pre autá
Nový Dvorecký most má v pražskej doprave patriť najmä autobusom a električkám MHD. Svoje miesto na ňom nájdu aj chodci a cyklisti, no pre bežné osobné autá zostane uzavretý. Výnimku budú mať iba vozidlá integrovaného záchranného systému.
Most by mal citeľne uľahčiť dopravu, najmä prepojením dvoch významných električkových tratí: Palackého námestie – Braník – Modřany a Smíchovská stanica – Hlubočepy – Barrandov. Momentálne totiž električky prechádzajú z jedného brehu Vltavy na druhý len cez Palackého most, pričom južnejšie spojenie úplne chýba.
Podľa odhadov má nový most denne odbaviť približne 500 električkových jázd a ešte dvojnásobný počet autobusových spojov.
Most má vyše 16 metrov na šírku a meria 388 metrov na dĺžku. Postavený je zo žiarivo bieleho betónu a jeho návrh pochádza z architektonických ateliérov Tubes a Atelier6.
🏗️ DVORECKÝ MOST
🔷 Stavba Dvoreckého mostu pokročila do poslední fáze. V noci 12. srpna začala betonáž posledního taktu nosné konstrukce, na levém i pravém břehu pokračují související práce
👍 Projektoval: https://t.co/BZKgv1gvo4 & https://t.co/bT7G2zfW9B
👍 HIP: Miroslav Seidl pic.twitter.com/w08khHVucc— PRAGOPROJEKT, a.s. (@pragoprojekt) August 21, 2025
Netradičný výhľad
Dvorecký most bude pozostávať zo šiestich úsekov, ktoré podopierajú piliere vo Vltave. Je mierne zošikmený, aby plynulo zapadol do ciest a električkových tratí na oboch brehoch rieky. Architekti ho navrhli tak, že nad mostovkou nebudú žiadne oblúky ani konštrukcie – všetko dôležité sa nachádza pod cestou. Týmto riešením odkazujú na inžiniera Františka Mencla, ktorý v prvej polovici 20. storočia navrhoval pražské mosty s podobnou jednoduchosťou. Svojou hranatou a masívnou podobou most zároveň pripomína pražskú tradíciu kubizmu a brutalizmu.
Na ľavom brehu vyústi pri zastávke Lihovar, na pravej pri Žltých kúpeľoch severne od Jeremenkovej ulice. Je to o niečo severnejšie, než sa predpokladalo v čase, keď most dostal svoj pracovný názov Dvorecký – nakoniec teda časť Podolia zvanú Dvorce mine.
„Dvorecký most ukazuje Prahu v nových súvislostiach. Dosiaľ nikdy sme ako chodci nemohli vidieť v jednom pohľade Vyšehrad, Emauzské opátstvo s kláštorom a Pražský hrad. Je to unikátne, samotná prechádzka po moste bude príjemným zážitkom,“ hovorí pre praha.camp architekt Radek Šíma z ATELIER 6, ktorý je spolu s projektantmi TUBES jeho autorom.
V priestoroch pod mostom bude niekoľko umeleckých diel, medzi ktoré bude patriť napríklad betónová neokubistická skulptúra, industriálna zväčšenina lustra alebo inštalácia so 120 verejnými svetlami z celého sveta. Napríklad maďarská Budapešť daruje Prahe historickú lampu zo Széchenyiho reťazového mosta.
Cena nového mosta mala byť pôvodne do miliardy korún, nakoniec tender na stavbu vyhralo konzorcium TBR Firesta STRABAG s ponúknutou čiastkou 1, 075 miliardy korún bez DPH (43 miliónov eur).
Čo sa skrýva v mene?
Jednou pretrvávajúcou otázkou je, ako sa bude most volať. Mestskí poslanci o tejto záležitosti diskutujú už mesiace: návrh pomenovať ho po americkej diplomatke českého pôvodu Madeleine Albrightovej teraz prakticky neplatí.
Marie Kobrlová, poradkyňa námestníkom primátora pre dopravu pre Expats.cz uviedla, že zástupkyňa primátora od začiatku presadzovala ženské meno, pričom silnou kandidátkou bola svätá Anežka Česká, česká princezná a mníška z 13. storočia, známa svojou zbožnosťou a charitatívnou činnosťou.
Starosta Svoboda sa zamyslel, že by uprednostnil niečo „detské a chytľavé“, pričom ako príklad uviedol „Medvídek“. Most zatiaľ zostáva bezmenný.
Nech sa nakoniec nazve akokoľvek, nový most sľubuje zmenu spôsobu, akým sa tisíce ľudí denne pohybujú po Prahe. Starosta Svoboda dokonca pre Expats.cz povedal, že „tam bude prechádzať viac miestnych obyvateľov ako na Karlovom moste“, čo je odvážne tvrdenie pre most, ktorý si ešte len hľadá svoje miesto.
Čítaj viac z kategórie: Zo sveta
Zdroje: idnes.cz, praha.camp, Expats.cz